بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش، مقاومت و مسئله فلسطین

معاون و کارکنان معاونت پژوهش، پس از نماز ظهر روز شنبه (28 بهمن 96) در سالن جلسات آیت الله حائری، در مرکز مدیریت حوزه های علمیه با مدیر حوزه های علمیه دیدار و گفتگو کردند.

مدیر حوزه های علمیه ضمن تسلیت ایام فاطمیه و خیر مقدم به کارکنان معاونت پژوهش حوزه، فرمودند: معاونت پژوهش دو نقش دارد، یک نقش صف و عملیات و دوم که مهمتر است، نقش ستادی، هدایت راهبردی، تولید فکر و راهبری فعالیت ها در عرصه پژوهش می باشد.

حضرت آیت الله اعرافی با تاکید بر آسیب‌شناسی وضع موجود اظهار داشت: معاونت پژوهش می‌بایست دستاورد های تمام نهاد هایی که فعالیت پژوهشی می کنند را در نظر گیرد و بر تثبیت جایگاه تولید علم در حوزه و تولید علم حوزوی در سطح ملی و فراملی اهتمام ورزد.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: مرکز مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت که از تاکیدات مقام معظم رهبری می باشد از جمله اقداماتی است که ایجاد آن باید در اولویت قرار گیرد.

حضرت آیت الله اعرافی در بخش دیگر از سخنان خود گفت: توجه به سنت پژوهش در حوزه و استفاده از تجارب گذشته و تلفیق با دستاورد های دنیای امروز از مسائل مهم است که در معاونت باید به آن توجه شود.

در ابتدای این نشست معاون پژوهش حوزه های علمیه ضمن تسلیت ایام فاطمیه، از زحمات حجت الاسلام والمسلمین عماد، معاون پیشین پژوهش تشکر نمودند.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی ضمن تقدیر از تلاشهای مدیران، کارشناسان و سایر کارکنان معاونت پژوهش حوزه های علمیه اظهار داشت: افزایش حجم کارها و فعالیت های سال جاری معاونت از یک سو و از سوی دیگر کاهش چشمگیر بودجه و حتی نیروی انسانی، باعث فشار مضاعف و اقدامات جهادی همه همکاران معاونت پژوهش شده است.

در ادامه این دیدار تعدادی از مدیران و کارشناسان معاونت پژوهش مسائل، موضوعات و دغدغه های خود را مطرح کردند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی، مدیر مراکز و امور پژوهشی با اشاره به عدم ثبات در ساختار مرکز مدیریت اعلام کرد: در طول سال های گذشته شاهد ساختارنویسی چندباره در مرکز مدیریت بوده ایم که این مساله جریان تربیت نیرو برای سازمان را با مشکل مواجهه کرده است.

ایشان عدم امکان ارتقای تحصیلی طلاب همکار،  عدم وجود آمار ها و اطلاعات متقن در صورت نیاز، شتابزدگی در فعالیت های جاری در بخش های مختلف، عدم تجهیز و ارتقای نرم افزاری و سخت افزاری کتابخانه ها و عدم راه اندازی سامانه های مورد نیاز معاونت را از جمله مشکلات پیش روی معاونت پژوهش برشمردند.

مدیر مراکز و امور پژوهشی ضمن اشاره به کاربردی نبودن پایان نامه های حوزوی، افزود: محصولات پژوهشی حوزه جایگاه مناسبی ندارد و ISCهم توانایی مدیریت آنها را ندارد.

مدیر ترویج پژوهش سخنران بعدی این نشست بود که به بیان وضعیت و مسائل مربوط به حوزه ترویج و پژوهش پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین مازنی ضمن تشریح برخی از برنامه های مدیریت ترویج به پاره ای از مشکلات ساختاری در سازمان مدیریت حوزه اشاره کرد و گفت: وضعیت نیروی انسانی پژوهش با حجم برنامه ها تناسب نداشته و انتظار می رود سازمان نفرات مدیریت حوزه متناسب با واقعیت ها و برنامه ها اصلاح شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش به بی ثباتی وضعیت جایگاه و پست سازمانی نیروی انسانی پژوهش در واحد های آموزشی سراسر کشور اشاره کرد و تثبیت نیروی انسانی در واحد های آموزشی را خواستار شد.

حجت الاسلام والمسلمین مازنی اجرای برخی از طرح های جاری در واحد های آموزشی، نظیر تحقیقات درسی را موفق و در عین حال همراه با آسیب های زیرساختی عنوان کرد و گفت: مهمترین مشکل این طرح، حق الزحمه ارزیابی و اساتید راهنما است که تدبیر مدیر محترم حوزه در حل آن راه‌گشاست.

همچنین در ادامه این جلسه، جناب “توفیقیان” مسئول دبیرخانه شورای اعطای مجوز ها، “حجت الاسلام نیکبخت” دبیر اجرایی همایش کتاب سال حوزه و همچنین “حجت الاسلام علیزاده” کارشناس دفتر مطالعات و برنامه ریزی پژوهش به بیان نقطه نظرات و مسائل مربوط به پژوهش و حوزه مربوطه پرداختند.

در پایان این نشست حضرت آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه ضمن تقدیر از تلاش های کلیه کارکنان معاونت پژوهش بر مستمر بودن اینگونه نشست ها تاکید نمودند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *