بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

آئین رونمایی از سامانه نان ( نظام ایده‌ها و نیازها) با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاونان پژوهشی و فناوری و نوآوری این وزارت و تعدادی از رؤسای دانشگاه‌های کشور با هدف کاربردی کردن تحقیقات علمی و ارتباط منسجم میان صنایع و پژوهشگران، برگزار شد.

 سامانه نظام ایده‌ها و نیازها با نام اختصاری “نان” یکی از ابزارهای قدرتمند جهت ایجاد نظام ملی نوآوری مبتنی بر ایجاد ارتباط مستقیم بین نیازهای جامعه، صنایع خصوصی دولتی و پژوهشگران، شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد خواهد بود.

از اهداف اصلی اجرای این طرح علاوه بر کاربردی کردن تحقیقات مراکز علمی برانگیختن احساس مشارکت تمام آحاد کشور و ایجاد طوفان فکری ملی در ساختن ایرانی آباد و توسعه یافته است.

یکی از برنامه‌های مهم وزیر علوم به مجلس شورای اسلامی ایجاد نظام ملی پیشنهادها جهت ثبت و نمای سازی نیازهای مختلف جامعه و در نتیجه سوق دادن بخش عمده‌ای از فعالیت‌های پژوهشی در جهت رفع نیازها و مشکلات جاری کشور بود.

با ایجاد این بانک اطلاعاتی متمرکز زنجیره پژوهش فناوری و نوآوری تکمیل شده و با هدفمند و نیاز محوری کردن بخش مهمی از فعالیت‌های پژوهشی در جهت رفع نیازها کشور در مسیر توسعه همه جانبه علمی قرار خواهد گرفت؛ در عملیاتی کردن این طرح شده از فن آوری های به روز در حوزه مهندسی نرم افزار، هوش مصنوعی، پایگاه داده، شبکه و امنیت بهره برد.

در حال حاضر فرآیند جمع‌آوری نیازها و ایده‌های وزارتخانه‌ها سازمان‌ها و انجمن‌های مختلف به صورت مستقل از یکدیگر انجام می‌شود که یکی از مأموریت‌های سامانه نان فراهم کردن بستری یکپارچه برای کل کشور است.

از جمله ویژگی‌های این سامانه که در آغاز کار توسعه اولویت گروه اجرایی نان بوده است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سهولت کاربری؛ فراهم کردن امکان ثبت‌نام سری کاربران و ثبت اطلاعات نیاز یا ایده با چند کلیک دسترسی آسان به فرم‌ها، بهره بردن از پیشنهادات هوشمند در فرآیندهای مختلف سامانه.

ارائه گزارشات نمودارها و داشبوردها؛ ارائه گزارش‌های کاربردی در سامانه به مدیران و سایر اشخاص درگیر سازمان این امکان را می‌دهد تا بتوانند لحظه تصمیمات صحیح اتخاذ کنند؛ در سامانه نیز امکان گزارش‌گیری‌ها و مدیریتی نموداری و چارت‌ها، استفاده از ابزارهای گزارش‌ساز و داشبوردهای مدیریتی این امکان را به کاربران می‌دهد تا بتوانند در کوتاه‌ترین زمان بیشترین استفاده را از اطلاعات کنند.

گفتنی است سامانه نان از طریق آدرس زیر در دسترس محققان و سازمان های دولتی و شرکت های خصوصی است.

https://nan.ac/ ‌

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *