بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

  • خانه
  • |
  • خبرهای پژوهشی
  • |
  • حجت الاسلام والمسلمین جزایری: همایش کتاب سال حوزه مهمترین و مؤثرترین رویداد علمی پژوهشی در حوزه‌ است

به گزارش معاونت پژوهش حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سید حمید جزایری، امروز در مراسم اختتامیه بیست و سومین همایش کتاب سال حوزه و پنجمین جشنواره مقالات علمی حوزه که در سالن همایش‌های مدرسه علمیه معصومیه برگزار شد، با ارائه گزارشی از روند و فرایند برگزاری این همایش، گفت: همایش کتاب سال حوزه و جشنواره علمی مقالات حوزویان، بدون تردید یکی از مهمترین و مؤثرترین رویدادهای علمی-پژوهشی در حوزه‌های علمیه است که می‌تواند برای جامعه مخاطب اثرگذار باشد.

وی افزود: کتاب‌ها در ۲۰ گروه و مقالات در ۱۶ گروه مورد ارزیابی علمی قرار گرفتند؛ آثار هر گروه را ۳ تا ۵ استاد ارزیابی نمودند. ارزیابی تفصیلی در مرحله دوم انجام شد و طرح و شکل و مهندسی آثار در این مرحله مورد توجه قرار گرفت.

دبیر همایش کتاب سال حوزه، با بیان این که نظر گروه‌های علمی به شورای علمی با ۲۱۰ نفر جلسه منتقل شد تا آثار نهایی مورد انتخاب واقع شوند، گفت: در سال ۹۹ نسبت به ۹۸ با رشد کمّی خوبی مواجه بودیم؛ مثلاً در بخش رساله ۱۵۵ درصد و در بخش کتاب ۲۵ درصد رشد داشته ایم. ۸۶۵ اثر به مرحله ارزیابی تفصیلی راه یافتند و از جهت محتوایی و در عین حال از لحاظ شکلی مورد بررسی قرار گرفتند.

حضور بانوان رشد قابل قبولی داشته است

وی افزود: در این همایش، حضور بانوان رشد قابل قبولی داشته است؛ این حضور هم از جهت کیفی و هم از جهت کمی دارای رشد بود، در بخش کتاب ۲ اثر و در بخش‌های رساله و مقاله هرکدام یک اثر برگزیده داشته ایم.

حجت الاسلام والمسلمین جزایری بیان کرد: همایش امسال در عین اینکه نسبت به سال گذشته ارتقای کمی و کیفی را داشته است، اما این تمام ظرفیت حوزه نیست و باید بیش از این به رشد آن اهتمام داشته باشیم.

وی ادامه داد: روش علمی متقن و بومی، پاسخگویی به شبهات و نیازهای روز از مؤلفه‌های مورد توجه ارزیابان آثار دریافتی این جشنواره بوده است.

وی افزود: از چند کشور دیگر مانند عراق، افغانستان، پاکستان، لبنان، بحرین، بنگلادش و کلمبیا آثاری ارسال کردند که برخی از آن‌ها جز برگزیدگان هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *