بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

  • خانه
  • |
  • خبرهای پژوهشی
  • |
  • تشریح برنامه های دومین جشنواره پاسخ برتر/ تدوین بیش از ۹۰ عنوان کتاب تخصصی

حوزه/ معاون آموزش و پژوهش مرکز مطالعات اسلامی در نشستی خبری به تشریح جزئیات برگزاری دومین جشنواره پاسخ برتر پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام سید مصطفی دریاباری معاون آموزش و پژوهش مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات در جمع اصحاب رسانه استان قم، ضمن اشاره به برگزاری دومین جشنواره پاسخ برتر، گزارشی از فعالیت‌های مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، ارائه کرد و اظهار داشت: ۷ گروه علمی «قرآن و حدیث»، «کلام و فلسفه»، «تاریخ اسلام»، «ادیان و مذاهب»، «اخلاق و تربیت»، «فقه و فلسفه حقوق» و «سیاست و جامعه» با حضور مدیران و دبیران و حلقه‌ای از محققان و اساتید برتر حوزه و دانشگاه راه‌اندازی شده است.

وی گروه شبهه یابی و رصد شبهات مطرح در جامعه را از دیگر فرایندهای این مرکز عنوان کرد و با بیان این که در میزهای تخصصی این مرکز، مسئله‌ها به‌صورت تخصصی بررسی می‌شوند، خاطرنشان ساخت:مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه،بیش از ۱۴ میز تخصصی اعم از فضای مجازی، حجاب و عفاف و … راه‌اندازی شده است.

معاون آموزش و پژوهش مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات پاسخ تی‌وی و راه‌اندازی نخستین تلویزیون اینترنتی حوزه‌های علمیه و نیز برپایی نشست‌ها و مدارس شبهه پژوهشی را از دیگر رویکردهای این مجموعه توصیف کرد و اذعان داشت: در کنار شبهه پژوهشی، مراکز استانی حوزه را فعال و مراکزی تحت عنوان پاسخکده‌های دینی تأسیس و همکاری‌های مشترکی را در این راستا رقم زده‌ایم.

دبیر دومین جشنواره پاسخ برتر در بخش دیگری از سخنان خود بر اهمیت بهره‌گیری از ظرفیت‌های پژوهشی مراکز حوزوی تأکید و فعالیت‌های بین‌المللی مرکز مطالعات پاسخگویی را موردتوجه قرار داد و اذعان داشت: کرسی نقد کتاب‌های بین‌المللی و نشست‌های پاسخگویی به شبهات عرصه بین‌المللی، از جمله رویکردهای بین‌المللی این مجموعه است.

حجت‌الاسلام دریاباری گزارشی از نخستین جشنواره پاسخ برتر ارائه کرد و فراهم‌سازی گفتمانی فعال در زمینه شبهه یابی و پاسخگویی به‌روز، دقیق و مؤثر را از جمله رسالت‌های این جشنواره دانست و یادآور شد: هم‌افزایی تجارب و اطلاعات علمی، ایده‌پردازی و رصد و پایش شبهات دینی و نیز تکریم فعالان این عرصه از دیگر رسالت‌های جشنواره پاسخ برتر است.

وی با بیان این که در نخستین جشنواره پاسخ برتر از دو چهره شاخص گفتمان ساز در پاسخ‌گویی به شبهات، آیت الله العظمی سبحانی و مرحوم آیت الله مصباح یزدی تقدیر به عمل آمد، اظهار داشت: در دومین جشنواره پاسخ برتر، موضوعات پاسخ‌گویی به شبهات دینی، در ۶ کمیته تخصصی علمی(کتاب مقاله و پایان‌نامه)، ادبی(شعر داستان و داستانک و رمان)، چندرسانه‌ای (فیلم، فیلم کوتاه، مستند و پادکست و پویانمایی)، تجسمی (عکس، عکس نوشت، اینفوگرافی، کاریکاتور و نقاشی)، بین‌المللی و بخش ویژه تحت عنوان «پاسخگویی به شبهات نسل نو» بررسی می‌شوند.

حجت‌الاسلام دریاباری تصریح کرد: در دومین جشنواره پاسخ برتر ضمن راه‌اندازی بخش بین‌المللی، مخاطبان جشنواره توسعه‌یافته، عرصه حوزه و دانشگاه به طور هم‌زمان پوشش داده شده‌اند؛ لذا تمامی طلاب و دانشجویان می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه این کنگره ارسال نمایند.

حجت‌الاسلام نصرالله درویشی مدیر پژوهش مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات نیز در ادامه این نشست، ضمن گرامیداشت هفته پژوهش با بیان این که رشد و بالندگی هر جامعه‌ای به فعالیت‌ها و کنش‌های دقیق و متقن علمی آن جامعه بستگی دارد، اظهار داشت: پیشرفت‌های جامعه مرهون تحقیقات و پژوهش‌هایی است که در جامعه صورت می‌گیرد.

وی در ادامه رشد بالنده و شتاب علمی کشور را مایه مباهات دانست و با بیان این که مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات، با ورود به عرصه‌های تخصصی، پاسخ‌گویی را مبتنی بر پژوهش‌های دقیق و منظم و سریع دنبال نموده است؛ تولید محصولات علمی در قالب‌های متنوع را از جمله رویکردهای این مجموعه دانست.

مدیر پژوهش مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه، نشریه صبا و پاسخ و نیز نشریه شبهه پژوهشی را از جمله نشریات فعال مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه دانست و خاطرنشان ساخت: نشریه شبهات از جمله رویکردهایی است که در آن روش پاسخگویی به شبهات و پاسخ به برخی از شبهات موردی و خاص ناظر به نیازهای جامعه مخاطبانی طلاب جوان و دانشجویان تدوین و توزیع می‌گردد.

حجت‌الاسلام درویشی ضمن اشاره به تدوین بیش از ۹۰ عنوان کتاب تخصصی، با تأکید بر این که در رویکردی نوین به سمت پاسخگویی در قالب ادبیات داستانی و شعر حرکت نموده‌ایم، اظهار داشت: در دوره دوساله اخیر ویکی پاسخ راه‌اندازی شده، شبهات و پاسخ‌های آن به‌صورت فنی در فضای وب منتشر گردیده است. ویکی پاسخ ۶ زبان زنده دنیا را پوشش داده، در درگاه‌های مختلف، ذیل عناوین موضوع سؤالات متناظر را پاسخ می‌دهد.

علی‌اصغر فروتن دبیر اجرایی دومین جشنواره پاسخ برتر نیز با بیان این که علاقه‌مندان آثار خود را از طریق بستر ایتا، سایت مرکز مطالعات به نشانی؛ pasokh.org و یا شماره‌های تماس ۰۲۵۳۲۴۰۱۳۲۱ در ارتباط بوده، آثار خود را ارسال نمایند، اظهار داشت: در ارسال آثار محصولاتی که در سال ۱۴۰۰ چاپ یا نگاشته شده موردتوجه قرار خواهد گرفت.

وی با بیان این که شرکت‌کنندگان تا پایان دی‌ماه می‌توانند آثار خود را ارسال کنند و ارزیابی و داوری‌ها نیز اسفندماه برگزار خواهد شد، گفت: مراسم اختتامیه جشنواره پاسخ برتر در ابتدای سال ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد و در این میان پاسخگویی تخصصی و تحلیل محتوا، بهره‌گیری از شیوه‌های نوین، ارائه الگوهای صحیح پاسخگویی به شبهات، از جمله معیارهای انتخاب برترین آثار هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *