بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

  • خانه
  • |
  • خبرهای پژوهشی
  • |
  • اطلاعیه کمیته مرکزی کرسی‌های آزاداندیشی حوزه‌های علمیه در خصوص کرسی آزاداندیشی “نقد کتاب تاریخ اسلام”

به نام خدا

اطلاعیه کمیته مرکزی کرسی‌های آزاداندیشی حوزه‌های علمیه در خصوص کرسی آزاداندیشی “نقد کتاب تاریخ اسلام”

امیرالمؤمنین علی علیه السلام « اِضرِبُوا بعضَ الرأيِ ببعضٍ يَتَوَلَّدْ مِنهُ الصَّوابُ »

کمیته مرکزی کرسی‌های آزاداندیشی در راستای گسترش گفتگوهای عالمانه و نقادانه و بهره برداری از نظرات مختلف و روشمند کردن این مباحثات در حوزه‌های علمیه، اقدام به برگزاری این کرسی‌ها با همکاری مراکز پژوهشی حوزوی نموده است. بدین‌وسیله ضمن تشکر از فرهیختگان و مراکزی که بر اساس رسالت علمی خویش با برگزاری علمی کرسی‌های آزاداندیشی نقش خود را در پیشبرد علوم ایفا می‌نمایند، اعلام می‌دارد اولین کرسی آزاداندیشی نقد و بررسی کتاب تاریخ اسلام در تاریخ 21 اردیبهشت 1401 در مدرسه علمیه امام کاظم (ع) برگزار شد. در این راستا از مرکز تدوین متون درسی حوزه، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، ارائه‌دهندگان، ناقدان، داوران و نیز شرکت‌کنندگان در این کرسی قدردانی می‌کنیم و در این رابطه نکات زیر را به اطلاع عموم حوزویان و فرهیختگان محترم می‌رساند:
1. برگزاری کرسی آزاداندیشی در هر موضوعی توسط کمیته مرکزی آزاداندیشی و یا پشتیبانی یا مشارکت در برگزاری آن، به معنای تأیید یا رد محتوای کرسی و یا دیدگاه ناقدان آن نیست.
2. انتظار می‌رود کلیه فرهیختگان و مراکز علمی در جهت بهره‌مندی هر چه بیشتر از موضوعات علمی مطرح شده در کرسی‌ها با هرگونه حاشیه‌سازی مقابله کنند و خود نیز از آن پرهیز نمایند. کمیته مرکزی آزاداندیشی بر اساس وظیفه قانونی خود با نظارت بر عملکرد همه ارکان کرسی‌ها اعم از ارائه دهنده، ناقد، داور، و مرکز اجرا کننده و بر اساس شاخص‌های مشخص به ارزیابی کرسی‌ها می‌پردازد و طبیعتاً هر گونه خروج از وظایف این ارکان را بررسی و در ارزیابی کرسی‌ها مد نظر خواهد داد.
۳. طبق مذاکرات اولیه، مقرر شده است این جلسات به صورت مکرر برگزار شده تا عمده مطالب به گفت‌وگو گذاشته شود. انتظار می‌رود مرکز تدوین متون درسی حوزه و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، برای برگزاری جلسه یا جلسات بعدی نیز به سرعت برنامه‌ریزی و اقدام کنند. کمیته مرکزی آزاداندیشی تا زمان اشباع بحث و روشن‌تر شدن زوایای مختلف موضوع، برگزاری جلسات نقد و بررسی را ضروری می‌داند.
۴. بعد از پایان این سلسله نشست‌ها، مطالب علمی مطرح شده در اختیار مراکز و متخصصان مربوط قرار خواهد گرفت. در نتیجه به همگان توصیه می‌شود که تا برگزاری نشست‌های بعدی صبورانه منتظر بمانند و از شتاب در داوری کلی بپرهیزند تا فرصت برای تداوم مباحثات فنی و عالمانه همچنان باقی بماند.

دبیرخانه مرکزی کمیته مرکزی آزاداندیشی حوزه‌های علمیه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *