بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

حوزه/ مدیرحوزه علمیه خوزستان گفت: اعلام می‌کنیم که مجموعه مرکز مدیریت آمادگی کامل دارد تا در کنار مدارس علمیه و به تبع طلاب جهت انجام فعالیت‌های پژوهشی باشد، همچنین آماده‌ایم تا در جهت انجام فعالیت‌های پژوهشی همکاری خود را با دانشگاه‌ها تقویت نمائیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در اهواز، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد علی بلادیان مدیر حوزه علمیه خوزستان، یکشنبه در اختتامیه ششمین و هفتمین جشنواره علامه حلی(ره) استان خوزستان، اظهار داشت: استان خوزستان یکی از استان‌های ممتاز از حیث استعداد و توانایی بوده و همواره دارای چهره‌های عالی علمی و ممتاز در عرصه‌های علمی و پژوهشی بوده است و امیدواریم که مسئولین استانی مسیر شکوفایی فعالیت‌های علمی را برای طلاب مدارس علمیه خوزستان مهیا کنند.

وی ضمن تبریک ایام مبارک ماه رجب، گفت: ماه رجب ماه بندگی، توبه و استغفار است و خداوند متعال در این ماه این فرصت را در اختیار بندگان خود قرار داده تا خود را مهیا و آماده برای ورود به ماه رمضان کنند.

مدیر حوزه علمیه خوزستان با بیان اینکه پژوهش مکمل روح و حقیقت آموزش است، یادآور شد: اگر آموزش به پژوهش منتهی نشود، چهارچوبی که در حوزه علمیه وجود دارد محقق نمی‌شود، چرا که اصل و ریشه رسیدن به مطالب، محتوا و علومی که نیاز جامعه و حیات بشری است، پژوهش می‌باشد و اگر پژوهش نباشد حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و همه مراکز علمی رو به افول و خاموشی خواهند رفت.

وی افزود: ما در مرکز مدیریت حوزه علمیه استان خوزستان آماده‌ایم که بسترهای پژوهش را برای طلاب بیش از گذشته فراهم کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین بلادیان خاطرنشان کرد: اگر به قرون ابتدایی نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که علمای اسلامی نه فقط در فقه و اصول بلکه در تمامی شاخه‌های علوم فعال بوده و حضور مستمر و پژوهشی داشته‌اند، ولی متاسفانه در حال حاضر ما در حوزه‌های علمیه علوم را محدود به علوم خاصی کرده‌ایم، در حالی که در همین صد یا دویست سال پیش علمایی داشته‌ایم که علامه بوده و در زمینه‌های مختلف صاحب اثر بودند.

وی گفت: بطور قطع نمی‌توانم بگویم، اما شاید جدایی علوم مختلف از حوزه علمیه دسیسه دشمن بوده و امروز باید این خلاء را جبران کنیم.

مدیر حوزه علمیه خوزستان، در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر حوزه‌های علمیه به عنوان یک کنش‌گر اجتماعی به خاطر توانایی و ارتباطی که با اقشار مختلف جامعه دارد، یکی از تاثیرگذارترین مجموعه‌هایی است که در جامعه در حال فعالیت است، اما همین حوزه علمیه تاثیر علمی مناسبی در جامعه خاصتا در زمینه علوم انسانی ندارد و این مهم محقق نخواهد شد مگر با توجه ویژه حوزه علمیه به پژوهش و پژوهشگران و همچنین تلاش و کوشش طلاب که در خط مقدم پژوهش هستند.

وی افزود: جشنواره علامه حلی(ره) یکی از راه‌هایی است که مجموعه پژوهشگران بتوانند خودشان را در عرصه پژوهشی تقویت کرده و محک بزنند و ارتقاء سطح پژوهشی و علمی برای رسیدن به یک آرمان جهت رفع نیازهای جامعه و دولت اسلامی و حل مشکلات اجتماعی مردم، از مهمترین اهداف این جشنواره است.

حجت الاسلام و المسلمین بلادیان گفت: اعلام می‌کنیم که مجموعه مرکز مدیریت آمادگی کامل دارد تا در کنار مدارس علمیه و به تبع طلاب جهت انجام فعالیت‌های پژوهشی باشد، همچنین آماده‌ایم تا در جهت انجام فعالیت‌های پژوهشی همکاری خود را با دانشگاه‌ها تقویت نمائیم.

وی در پایان اظهار کرد: یکی از برنامه‌های حوزه علمیه خوزستان این است که هر مدرسه علمیه دارای یک مجله علمی باشد و در طول سال مقالات علمی طلاب خود را در آن بارگذاری کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *