بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

  • خانه
  • |
  • اخبار استان‌ها
  • |
  • نشست علمی، ترویجی پیرامون بررسی «شبهات وهابیت» و «تحلیل عملکرد دراویش» برگزار شد

به گزارش معاونت پژوهش فارس نشست علمی، ترویجی《شبهات وهابیت پیرامون مسئله غُلو و غالیان در شیعه همراه با تحلیل عملکرد دراویش》 با ارائه استاد ارزشمند جناب آقای مصطفی کاشانیان در مکان مدرسه علمیه مولی الموحدین(ع) در هفته پایانی سال 96 با حضور و شرکت طلاب و مشتاقان مدارس علمیه شیراز برگزار گردید.
این نشست علمی با حمایت های موسسه تخصصی نقد وهابیت دارالاعلام لمدرسه اهل البیت شیراز تحت نظر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله مکارم شیرازی برگزار گردید.

 

برخی از سرفصلهای ارائه شده توسط استاد ارزشمند جناب آقای مصطفی کاشانیان عبارتند از:
۱- تعریف و تحدید واژه غُلو در میان علماء شیعه و اهل سنت.
۲-طرح شبهه ابن تیمیه و وهابیت راجع به عصمت امیرالمومنین (ع) و اهل بیت علیهم السلام و پاسخ به آن با تکیه بر تفسیر و توضیح نکاتی پیرامون آیه تطهیر و آیه اولی الامر در دیدگاه های علماء شیعه و اهل سنت.
۳- بررسی برخی از شبهات وهابیت پیرامون علم غیب اهل بیت علیهم السلام  و پاسخ به آنها بر اساس تعاریف و تفاسیر شیعه و سنی در مورد علم غیب و مصادیق علم غیب و اثبات علم غیب برای غیر انبیاء همچون حضرت مریم(س) که با وجود عدم نبوت ایشان مطابق آیات ۴۵ و ۴۶ آل عمران از علم غیب آگاه شده است، همچنین در مورد همسر حضرت ابراهیم مطابق آیات ۶۹ الی ۷۳ سوره هود، همچنین در مورد مادر حضرت موسی نیز مطابق آیه ۷ سوره قصص ایشان مخاطب وحی و مطلع از غیب بوده است، و آیه ۴۰ سوره نمل پیرامون اثبات این مطلب برای غیر انبیاء مفید است و… پس آگاهی به علم غیب مختص انبیاء نیست و دیگران نیز امکان آگاهی به غیب وجود دارد
پس در نتیجه اتصاف اهل بیت علیهم السلام به علم غیب غُلو نیست و نهایتا اختلاف ما و وهابیت در مصداق است.
۴-بررسی اتهام غُلو به شیعه به خاطر اعتقاد به داشتن قدرت های غیبی اهل بیت علیهم السلام، و پاسخ به آن بر اساس اینکه اعتقاد شیعه این است که اهل بیت علیهم السلام و دیگرانی که جزء انبیاء نبوده اند و در قرآن هم ماجرای آنها آمده اند(همچون آیه ۴۰ سوره نمل و …)  قدرت های غیبی آنها با اذن الهی بوده است و نه اینکه به صورت استقلالی بوده اند و در این دیدگاه هیچ غُلوی وجود ندارد.
۵-بررسی و تحلیل اعتقادیات و عملکرد دراویش و صوفیان اهل سنت و شیعه، خصوصا فرقه نعمت اللهی که موسس آن شاه نعمت الله ولی متولد ۷۳۱ قمری در شهر حلب سوریه بوده است، این فرقه بعدها دارای قطب های متعددی شده است که از جمله فرقه طاووسیه گنابادی از انشعابات آن است و از جمله اقطاب آن ملاسلطان محمد گنابادی(متولد۱۲۵۱ قمری) است و قطب بعدی ایشان نور علیشاه و قطب بعدی آن ها سلطان حسین تابنده مشهور به رضا علی شاه و پس از ایشان علی تابنده ملقب به محبوب علیشاه و سپس نور علی تابنده قطب سی و نهم این فرقه است که در سال ۱۳۰۶ به دنیا آمد ایشان در اوایل انقلاب گرایش ملی مذهبی داشته و از یاران بازرگان بوده اند، کلیپهائی از برخی از افکار و طریقه خاص قرائت قرآن توسط ایشان و توهین ایشان به یک طلبه (در پاسخ یک طلبه به درخواست مناظره)، نماز های جالب بدون توجه و بدون سجده و پابوسی ایشان توسط پیروانشان پخش گردید، ضمنا ایشان قائل به وفات حضرت زهرا سلام الله علیها هستند و اعتقادی به شهادت حضرت ندارند و اتحاد ایشان با وهابیت در این تفکر جالب توجه است، همچنین بسیاری از درباریان شاه از پیروان این فرقه  بوده اند همچون سپهبد مقدم و ارتشبد نصیری رئیسان ساواک و اسد الله علم و…. همچنین این فرقه اعتقاد به عشریه دارند و این عشریه ظالمانه از کل مال محاسبه می شود نه از منافع سالیانه !! فلذا در نتیجه از خمس از منافع سالیانه که دستور صریح قرآن است بسیار بیشتر است. این گروه هیچ وقت دعا برای فرج نمی کنند و به نوعی اعتقاد به امامت رئیس فرقه خود دارند. برخی کارهای خارق العاده سران این گروه با آموزش هیپنوتیزم و مرتاضی و… است که عقلا دلالتی بر حقانیت افکار و عقائد انجام دهنده آن ندارد.
شیوه های جذب این فرقه بسیار زیاد است مثل برگزاری کلاس کنکور رایگان و پرداخت هزینه درمان نیازمندان و….
این فرقه در زمانهای مختلف در گیریهای مختلفی با مردم داشته و وحشیانه مردم را مورد حمله قرار داده اند (کلیپها و تصاویری از این درگیریها پخش شد از جمله درگیری سال ۱۳۹۰ در شهر کوار فارس !! همچنین درگیریهای این فرقه در بهمن ۹۶ در خیابان پاسداران تهران)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *