بسم الله الرحمن الرحیم

شعار هفته: پژوهش، پایگاه علمی و تبلیغ تهاجمی

به گزارش اداره اطلاع رسانی معاونت پژوهش حوزه های علمیه به نقل از خبرگزاری رسا، حجت الاسلام جواد رفیعی معاون پژوهش حوزه علمیه استان قم روز پنجشنبه در اجلاس اساتید مدارس حوزه علمیه قم که در سالن اجتماعات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، با اشاره به سخنی از رهبر معظم انقلاب در زمینه اهمیت پژوهش گفت: ایشان فرمودند عنصر تحقیق و پژوهش در همه جا و به صورت یک اصل باید در مجموعه حوزه علمیه مورد توجه قرار گیرد، بدانید بدون تحقیق و نوآوری انسان نمی تواند در هیچ مقوله ای به هدف های والا دست پیدا کند.

 وی افزود: آموزش منهای پژوهش سبب نقص علمی طلاب حوزه علمیه می شود، از همان سال های نخست طلبگی پژوهش در کنار آموزش باید جزئی از برنامه باشد؛ در عصر پژوهش، آیا حوزه های علمیه در شرایط فعلی و با توجه به گستره نیازها و مطالبات فزاینده جهانی در عرصه دانش دینی در جایگاه واقعی و مطلوب خود قرار دارد؟

 معاون پژوهش حوزه علمیه استان قم با بیان این که طبق استانداردهای جهانی سرانه پژوهشگر نسبت به جمعیت باید از هزار نفر یک پژوهشگر باشد، اظهار داشت: با احتساب جمعیت 70 میلیونی ایران، این کشور به چند نفر پژوهشگر نیاز دارد؟ حوزه علمیه قم که متصدی ترویج، تبلیغ و تبیین دین است چه تعداد پژوهشگر را در اختیار دارد؟

 وی ادامه داد: اگر به ازای هر 10 هزار نفر نیز یک پژوهشگر در نظر گرفته شود، باید هفت هزار پژوهشگر بالفعل و قلم به دست وجود داشته باشد در حالی که چنین نیست؛ اگر نیازهای جهان تشیع نیز در نظر گرفته شود بسیار بیش از این آمارها به وجود پژوهشگر نیاز داریم.

 حجت الاسلام رفیعی با بیان این که هجوم بی رحمانه جهانی علیه اسلام به ویژه تشیع مسؤولیت پژوهشی طلاب را سنگین تر می کند، ابراز داشت: تلاش های نظام مند رسانه ای اردوهای استکبار و شبهه پراکنی های وهابیت نیاز به امر پژوهش را دو چندان می کند.

 وی عنوان کرد: روند فعلی حوزه که افراد براساس صلاحیت های شخصی خود و پس از سالها پژوهشگر می شوند نمی تواند آینده نظام و انقلاب را تأمین کند، باید آیین نامه ای نوشته شود و تصمیم سازان و تصمیم گیران حوزه علمیه به میدان عمل وارد شوند.

 معاون پژوهش حوزه علمیه استان قم خاطرنشان کرد: اگر تحول واقعی در حوزه صورت گرفته است پس به چه دلیل رهبر معظم انقلاب همواره بر تحول در حوزه تأکید می کنند؟

 وی بر فراهم شدن زمینه تربیت طلاب پژوهشگر با روحیه نقادی علمی تأکید کرد و افزود: تمرین کارورزی پژوهش و آشنایی تدریجی با مهارت های پژوهشی از موضوعات بسیار مهم است، طلبه باید از سال های نخست طلبگی با پژوهش آشنا باشد تا در سطوح عالی و خارج به مشکل نخورد.

 حجت الاسلام رفیعی افزود: حوزه علمیه برای حفظ و تقویت کیان تشیع باید در عرصه های علمی بیش از پیش ورود کرده و پاسخگویی به شبهات و پرسش های اساسی جامعه را بر عهده بگیرد، عدم توجه به پژوهش در حوزه علمیه به کیان تشیع آسیب می زند.

 وی با اشاره به مصوبات کمیسیون پژوهش حوزه اظهار داشت: مصوبات این کمیسیون در جلساتی با حضور اساتید حوزه، مدیران مدارس علمیه و کارشناسان امر برنامه ریزی به تصویب رسیده که در آن ها بر جایگاه ویژه پژوهش در نظام آموزشی حوزه تأکید شده است.

 معاون پژوهش حوزه علمیه استان قم عنوان کرد: تدوین قوانین پژوهشی و اصلاح قوانین فعلی، اتخاذ تمهید لازم برای تشکیل پرونده جامعه علمی، پژوهشی، تهذیبی و تبلیغی برای طلاب، اختصاص نمره پژوهشی برای دو نیم سال تحصیلی، آموزش مهارت های پژوهشی در برنامه رسمی طلاب، در نظر گرفتن امتیازات پژوهشی برای ورود طلاب به مرکز تخصصی و در نظر گرفتن زمان معین برای اساتید سطح یک برای مشاوره پژوهشی از مصوبات کلان این کمیسیون است.

 وی خاطرنشان کرد: از مصوبات دیگر کمیسیون می توان به فراهم کردن زمینه های لازم برای گسترش پژوهش، اهتمام به تربیت اساتید مشاوره برای راهنمایی پژوهشی طلاب، در نظر گرفتن ضمانت های اجرایی لازم برای آموزش مهارت ها و انجام تکالیف پژوهشی اشاره کرد.

 حجت الاسلام رفیعی با بیان این که در برنامه ریزی های جدید تغییرات بزرگی در روند پژوهشی طلاب اعمال می شود، گفت: روحیه اعتماد به نفس و تعقل باید در بین طلاب افزایش پیدا کند، ایجاد مهارت های پژوهشی، تدریس و تبلیغ در برنامه های جدید نظام آموزشی حوزه علمیه قرار دارد.

 وی افزود: 32 ساعت درسی برای آشنایی با مهارت های پژوهشی در برنامه درسی طلاب در نظر گرفته شده است، همچنین زمانی به ارزش 32 ساعت برای تحقیق پایانی طلاب پایه ششم مصوب شده و در برنامه درسی جدید اعمال خواهد شد.

 معاون پژوهش حوزه علمیه استان قم با اشاره به بخش دیگری از مصوبات کمیسیون پژوهش حوزه اظهار داشت: مدیریت واحدهای آموزشی، ایجاد زیرساخت های لازم برای امر پژوهش طلاب، برگزاری کارگاه های روش تحقیق برای اساتید و طلاب، حمایت از پژوهش طلاب و اساتید در سطح مدرسه، حمایت از اردوهای علمی طلاب بارویکرد پژوهشی و ترویج فرهنگ پژوهش و تبدیل آن به فرهنگی عمومی از دیگر مسائلی به شمار می رود که به تصویب رسیده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *