بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

  • خانه
  • |
  • اخبار استان‌ها
  • |
  • دبیر جشنواره علامه حلی(ره): رشد علمی حوزه های علمیه وابسته به آموزش پژوهش محور است دبیر جشنواره علامه حلی گفت: برای اجرای آموزش پژوهش محور در مدارس علمیه همه تلاش را به کار گرفته و اجرای آن را برای رشد علمی حوزه های علمیه ضروری بدانیم.

دبیر جشنواره علامه حلی(ره) اظهار داشت: سطح اول، «سطح مطلوب و آرمانی» است که تمام ارکان نظام آموزش، پژوهش محور می شوند؛ به این معنی که ساختارآموزشی، سازمان نفرات آموزش، متن درسی، برنامه‌ریزی درسی و جدول زمانبندی، محیط آموزشی، نظام ارزشیابی تحصیلی، گزینش و ارزشیابی اساتید، براساس استانداردهای پژوهشی تعیین می گردند.
وی افزود: این سطح زمانبر بوده و دستیابی به آن مستلزم اصلاحات اساسی در نظام آموزشی است.

وی تاکید کرد: ذهن خلاق و پردازشگر در گزینش ورودی حوزه نیز باید نقش آفرینی نماید.
مدیر ترویج پژوهش حوزه های علمیه سطح دوم را «مدرسه پژوهش محور» دانست و اشاره کرد: این سطح نازلتر و در عین حال مستلزم مقدماتی نظیر اساتید آشنا با روش پژوهش محور و هماهنگی هایی با معاونتین آموزش و پژوهش حوزه های علمیه است. با این حال نسبت به سطح نخست در زمان کمتری قابل دستیابی است‌.
مازنی گفت: سطح سوم که ساده ترین و قابل اجراترین سطح است تدریس بعضی از دروس در تعدادی از پایه های تحصیلی است که زمان برای طراحی تا اجرا بسیار کوتاه مدت بوده و هماهنگی اولیه آموزش را می طلبد.

وی افزود: این سطح نیاز به همت مدیر مدرسه و حضور تعدادی از اساتید آشنا به روش تدریس پژوهش محور دارد که با تقویت اساتید قابل اجرا است.

دبیر جشنواره علامه حلی(ره) با اشاره به اینکه لازمه موفقیت طلاب در عرصه پژوهش، آشنایی اساتید حوزه به روش‌های پژوهش است، اعلام کرد: به منظور تقویت پژوهش اساتید، برنامه آموزش مهارت‌ های پژوهشی در حال اجرا است که تاکنون جمع کثیری از اساتید، مهارت های پژوهشی را به شیوه حضوری و غیر حضوری آموزش دیده اند.

مازنی، شناسایی،تقویت و ساماندهی اساتید مهارت‌های پژوهشی سراسرکشور باهدف شناسایی سرشاخه های تدریس استانی و آموزش اساتید توسط این اشخاص و نیز تربیت مربی پژوهش را از جمله برنامه های درحال اجرای مدیریت ترویج پژوهش برشمرد و اظهار داشت: در مرحله نخست حدود ۶۳۰ نفر از اساتید معرفی شدند که این رقم از نظر ما قابل توجه است. در گام بعدی پس از بررسی سوابق این اساتید به سوی توجیه آنان برای برگزاری کلاس های آموزش مهارت‌های پژوهشی اساتیدحرکت می کنیم.

وی نتیجه این طرح را تربیت اساتید مهارت‌های پژوهشی برای آموزش طلاب دانست.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *