بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

حجت الاسلام والمسلمین سپاسی در جلسه هم اندیشی معاونان پژوهش حوزه های علمیه ی استان مرکزی، ضمن تبریک هفته پژوهش به بیان اهمیت پژوهش از منظر روایات مأثور از معصومین پرداختند و جایگاه پژوهش را تببین نمودند.

مدیر حوزه علمیه استان مرکزی با بیان توان علمی و سابقه کتابت و کار پژوهشی قوی در حوزه های علمیه، خواستار تلاش بیشتر حوزه ها در این زمینه شد.
ایشان به معاونین پژوهش استان مرکزی توصیه کردند: ابتدا باید اهمیت موضوع پژوهش را در حوزه ها تببین و سپس ابزارهای پژوهش را معرفی و آموزش داد و برای حوزه ها فراهم کرد.
وی با تاکید بر آموزش روش پژوهش به طلاب، اظهار داشت: پژوهش، قدم به قدم است و با توجه به سخت بودن نوشتن اگر کسی بخواهد از روز اول قلم در دست گیرد سر از برداشت های غیر اصولی مطالب دیگران در می آورد.
حجت الاسلام والمسلمین سپاسی، با اشاره به اینکه پژوهش، نیازمند مقدمات است، افزود: یکی از مهمترین مقدمات و مراحل پژوهش در حوزه موضوع بحث و مباحثه می باشد که باید به صورت جدی تری پیگیری شود، زیرا که موجب تعمیق پژوهش است.
مدیر حوزه علمیه استان مرکزی ضمن تاکید بر اهمیت پرداختن به موضوع تقریر نویسی دروس توسط طلاب، تحت نظر اساتید حوزه، در بخش دیگر از سخنان تذکر داد: از طلبه های سطح پایین انتظار قلم عالی نداشته باشیم بلکه باید توانایی های بالقوه طلبه های مبتدی را به توانایی های بالفعل تبدیل نمود.

پیش از صحبت های حجت الاسلام کاظم سپاسی -مدیر حوزه علمیه استان مرکزی-، حجت الاسلام مرادی، -معاون پژوهش استان مرکزی- در خصوص موضوعات مورد نیاز معاونین پژوهش حوزه های علمیه و نیز موضوع هفته پژوهش سخنرانی کرد و پس از آن معاونین پژوهش استان مرکزی، پیشنهاداتی را در زمینه رونق امر پژوهش در حوزه ها بیان نمودند که اهم آنها به این قرار است:

1- تعیین ساعت مستقل برای پژوهش
2- برای جلوگیری از گرایش طلاب به کپی پیستی مقالات، مقالات به صورت دست نویس ارائه شوند و در نهایت پس از ارزیابی، به صورت تایپ شده ارائه گردند.
3-  درخواست پرونده علمی هر پژوهش از طلبه و آموزش روش تشکیل پرونده علمی به طلاب
4-  درخواست ارائه علمی مقاله به صورت گفتاری(کنفرانس) از طلبه
5- سپردن نقد و ارزیابی مقالات هر سطح به سطح بالاتر از طلاب یا به طلاب قوی تر البته با آموزش روش ارزیابی و تحت نظارت اساتید و معاونت پژوهش مدرسه
6- به روزسازی و متناسب سازی کتاب های کتابخانه های حوزه های علمیه بر اساس سطح علمی طلاب
7- درخواست چکیده و خلاصه مقاله از طلبه
8- فراهم سازی شرایط چاپ و نشر مقالات ترمی و پایانی طلاب در مجلات علمی ترویجی و تبلیغی یا پژوهشی
9- الزام و توجیه اساتید نسبت به ارائه پژوهش در هر ترم یا هر سال متناسب با رشته تدریسی یا علائق خود
10- برگزاری شبی با پژوهشگران موفق در حوزه ها جهت ایجاد انگیزه در طلاب جهت گرایش به نوشتن و پژوهش
11- بسته های علمی و پژوهشی کارآمد در اختیار طلاب قرار بدهیم
12- درخواست طرح پژوهشی از طلاب در خصوص ارائه مقالات
13- توجیه اساتید در خصوص تدریس پژوهش محور و ترغیب طلاب به مطالعه پژوهشی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *