بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

به همت معاونت پژوهش حوزه علمیه استان ایلام، اولین نشست مدیران و معاونین پژوهش استان ایلام در سال ۹۶ برگزار شد.

این نشست به منظور بررسی وضعیت پژوهش مدارس علمیه و با حضور حجت الاسلام والمسلمین مرادبیگی مدیر محترم حوزه علمیه استان ایلام، مدیران و معاونین پژوهش مدارس علمیه استان ایلام برگزار شد .

در ابتدای این نشست، حجت الاسلام بسطامی معاون پژوهش استان ضمن خیر مقدم به مدعوین و ارائه گزارشی از فعالیتهای معاونت پژوهش، به ذکر نکاتی درباره اهمیت پژوهش و جشنواره علامه حلی پرداخت و از مدیران و معاونین پژوهش خواست تا برای رونق پژوهش در مدارس علمیه، ضمن اجرایی کردن برنامه های ابلاغی معاونت استان، اقدام به برنامه ریزی و تدوین تقویم برنامه های پژوهشی مدرسه مربوطه خود نمایند.

در ادامه این جلسه حجت الاسلام والمسلمین مرادبیگی مدیر حوزه علمیه استان ایلام پیرامون اهمیت پژوهش نکاتی را برشمرد.

ایشان فرمودند: جمله آثار پژوهشگری ایجاد شخصیت و اعتماد بنفس علمی در انسان پژوهشگر است که از این طریق پژوهشگر برای خود اعتبار و جایگاه علمی احراز می کند.

وی پژوهش را از ارکان حوزه های علمیه دانست و حوزه علمیه بدون پژوهش را ناکارآمد در تحقق رسالت و اهداف خود معرفی کرد.

 

 

حجت الاسلام والمسلمین مرادبیگی در بخشی از صحبت های خود یکی از اهداف معاونت پژوهش را تربیت طلاب پژوهشگر دانست و بیان داشت: اگر در هر حوزه ای حداقل ۵ طلبه پژوهشگر تربیت بکنیم به خیلی از اهداف خود نایل خواهیم شد.

مدیر حوزه علمیه استان ایلام، ضمن اذعان به محوریت آموزش در نظام آموزشی حوزه، بیان داشتند: باید در کنار درس و بحث حوزوی از فعالیت های پژوهشی غفلت نکنیم و در این راستا تلاش مضاعفی داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از صحبتهای خود به برگزاری اولین جشنوار علامه حلی در استان ایلام پرداخت و ضمن توصیه به مدیران و معاونین پژوهش برای تشویق طلاب به شرکت در این جشنواره ، برگزاری این جشنواره را محکی برای سنجش توان پژوهشی طلاب و فرصتی برای نشان دادن استعدادهای طلاب جوان ایلام دانست.

ایشان در پایان صحبت های خود، مغز حوزه های علمیه را تحقیق و پژوهش دانست و با بیان سه شاخص دانش، اخلاق و توان پاسخگویی به شبهات، این موارد را از ویژگی های یک طلبه موفق برای خدمت به جامعه اسلامی دانست.

در این نشست برخی از مدیران و معاونین پژوهش به ذکر برخی از موانع پژوهش در مدارس علمیه پرداختند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *