بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

به گزارش اداره اطلاع رسانی معاونت پژوهش حوزه های علمیه، حجت الاسلام رائیجی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه, به تشریح اهمیت توسعه و ترویج کتابخانه‌های مدارس علمیه پرداخت و گفت: امروزه مهم‌ترین نهادهای علمی و پژوهشی دنیا را با کتابخانه هایشان می‌شناسند و بحث تجهیز، توسعه و از طرفی افزایش کارآمدی کتابخانه‌ها برای نهاد های علمی یک ضرورت مهم و غیر قابل انکار به شمار می رود.

وی با اشاره به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب مبنی بر گسترش کرسی‌های نظریه پردازی و تولید علم، افزود: تقویت حوزه های دینی، اسلامی کردن علوم انسانی و همچنین تولید مقالات علمی و پژوهشی و … میسر نمی باشد مگر از راه تقویت کتابخانه ها به عنوان ملجا و پناهگاه پژوهشگران و اندیشمندان.

مسئول امور کتابخانه های معاونت پژوهش حوزه تصریح کرد: اگر بخواهیم امروز در دنیا حرف نو و جدی داشته  باشیم باید کتابخانه های قوی و به روز داشته باشیم، زیرا بزرگانی امثال علامه امینی با رفتن به کتابخانه های بزرگ و عظیم جهان اسلام توانستن آثار عظیمی همانند الغدیر را به رشته تحریر درآورند.

وی با تاکید بر اینکه امروزه بحث کتاب و کتابخوانی و همچنین توسعه کتابخانه‌ها جزء  ضروریات زندگی علمی و پژوهشی است، ابراز داشت: متاسفانه آن گونه که شایسته است به این مسئله توجه کافی نمی‌شود، در حالی که کتابخانه ها دروازه ورود به فرهیختگی و خلق آثار فاخر علمی هستند و به بیان دیگر کتابخانه ها آمادگاه میدان های علمی می باشد.

حجت الاسلام رائیجی در ادامه با اشاره به اهداف راه اندازی اداره امور کتابخانه های معاونت پژوهش حوزه، گفت: قریب به 4 سال است که این اداره با هدف تاسیس، تامین منابع مورد نیاز و همچنین سیاست‌گذاری‌های کتابخانه‌های حوزه های علمیه تشکیل شده است.

مسئول اداره امور کتابخانه های معاونت پژوهش حوزه خاطرنشان کرد: تاکنون 470کتابخانه در کل کشور شناسایی شده و برای 370کتابخانه مدارس علمیه شناسنامه صادر شده است.

وی افزود: مدارسی که دارای کد از شورای عالی حوزه هستند و کتابخانه‌های آنها، فرم شناسنامه ای را تکمیل کرده باشند، از خدمات ارایه شده بهره مند خواهند شد.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون نحوه عضو شدن طلاب در این کتابخانه ها، گفت: طلاب مدارس علمیه محدودیتی برای عضو شدن در کتابخانه ها ندارند و می توانند با مراجعه به کتابخانه مدرسه علمیه خود و مراجعه به سامانه مدیریت کتابخانه «کاوش»، کارت عضویت دریافت کنند و از خدمات کتابخانه هایی که متصل به این سامانه هستند، بهره مند شوند.

حجت الاسلام رائیجی با اشاره به تعامل این اداره با سایر نهاد‌ها، گفت: ارتباط ما با نهاد های بیرون از حوزه یا حتی سایر نهادهای حوزوی، ارتباطی سازنده است؛ به طوری که با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تفاهم نامه های خوبی منعقد شده و ارتباط موثری با این وزارت خانه برای تقویت و توسعه کتابخانه ها داشته و خواهیم داشت.

وی، خریداری و تهیه تازه های نشر را یک ضرورت برای کتابخانه های مدارس علمیه دانست و افزود: سعی داریم در حد توان و تا جایی که اعتبارات کافی داشته باشیم، کتاب‌های چاپ جدید را خریداری و در اختیار کتابخانه‌های مدارس علمیه سراسر کشور قرار دهیم.

مسئول اداره امور کتابخانه های معاونت پژوهش حوزه در پایان گفت: در ماه منتهی به هفته پژوهش، بسته های متنوع و کاملی از کتاب ها، برای بیش از 200 مدرسه علمیه ارسال شد که امیدواریم با عنایت های مسئولین ذیربط، بتوانیم در آینده ای نزدیک همه کتابخانه های مدارس علمیه را تجهیز کنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *