بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

  • خانه
  • |
  • اخبار معاونت
  • |
  • 14 هزار نسخه خطی و چاپ سنگی دیجیتال در کتابخانه آیت‌الله بروجردی در دسترس پژوهشگران است

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی بخشیان، مدیر اطلاع‌رسانی پژوهشی معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه در بازدید از خبرگزاری کتاب ایران ایبنا، درباره فعالیت‌های معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه در حوزه کتاب اظهار کرد: در حال حاضر حدود 400 کتابخانه حوزه‌های علمیه کشور مجهز به نرم‌افزار کتابخانه‌ای «کاوش» بوده و برای تمامی امور از جمله فهرست‌نویسی منابع از این نرم‌افزار استفاده می‌‌کنند.

وی افزود: کتابخانه مرکزی حوزه علمیه متشکل از کتابخانه‌های آیت‌الله حائری و آیت‌الله بروجردی است که در مجموع در این دو کتابخانه 100 هزار عنوان کتاب چاپی در حوزه علوم انسانی موجود است. علاوه بر اندیشمندان، فرهیختگان، فضلا و طلاب حوزه‌های علمیه، دانشجویان رشته‌های علوم انسانی و علوم دینی و قرآنی از دیگر دانشگاه‌های کشور نیز می‌توانند از منابع موجود در این کتابخانه‌ها برای انجام کارهای پژوهشی بهره ببرند.

مدیر اداره اطلاع‌رسانی پژوهشی معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه گفت: در کتابخانه آیت‌الله بروجردی در حدود هشت هزار عنوان کتاب خطی و حدود 6 هزار عنوان نسخه چاپ سنگی به‌صورت دیجیتال در اختیار کاربران قرار گرفته است.

حجت الاسلام بخشیان درباره مهم‌ترین وظایف دفتر اطلاع‌رسانی پژوهشی عنوان کرد: برنامه‌ریزی اطلاع‌رسانی پژوهشی در حوزه‌های علمیه و نظارت بر فعالیت­ مدیریت‌های استانی در این زمینه، شناسایی پایگاه‌­ها، مراکز و فعالان عرصه اطلاع­‌رسانی پژوهشی در زمینه دانش‌­های حوزوی، ارزیابی وضعیت اطلاع‌­رسانی پژوهشی حوزه‌های علمیه، انجام مطالعات كاربردی در زمینه اطلاع­‌رسانی پژوهشی، شناسایی، معرفی و تقدیر از فعالان برتر عرصه اطلاع‌رسانی پژوهشی، تأسیس و مدیریت پایگاه اطلاع‌رسانی پژوهشی حوزه‌های علمیه، تأسیس و مدیریت سامانه جامع اطلاع‌رسانی پژوهشی حوزه‌های علمیه و ارائه مشاوره‌های علمی در زمینه اطلاع‌­رسانی پژوهشی به بخش‌های مختلف حوزه‌های علمیه از جمله فعالیت‌های بخش اطلاع‌رسانی پژوهشی معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه است.

وی افزود: ارائه اطلاعات به سازمان‌های علمی کشور درباره بانک‌های اطلاعاتی و منابع علمی شامل پایان‌نامه، مقاله و کتاب‌هایی که در حوزه‌های علمیه تولید می‌شوند، راه‌اندازی چندین پایانه اطلاعات علمی کشور و برگزاری جشنواره‌هایی همچون جشنواره علمی طلاب جوان (علامه حلی) از دیگر فعالیت‌های این نهاد است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *