بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

  • خانه
  • |
  • اخبار معاونت
  • |
  • گزارشی از برنامه­ ها و فعالیت ­های معاونت پژوهش حوزه های علمیه درسال 92 -93

به گزارش اداره اطلاع رسانی معاونت پژوهش حوزه، حجت الاسلام و المسلمین هادی اندیشه مسئول دفتر معاون پژوهش حوزه های علمیه، در آستانه هفته پژوهش طی مصاحبه ای به تشریح فعالیت های یکساله این معاونت پرداخت.

وی دراین باره متذکر شد: معاونت پژوهش حوزه های علمیه در راستای اهداف و وظایف ستادی خود در طول سال های 92 و 93  فعالیت ها و برنامه های متنوعی را به انجام رسانیده است.

حجت الاسلام اندیشه ادامه داد: معاونت پژوهش حوزه های علمیه در حوزه مطالعات پژوهش، برنامه های مختلفی داشته است از جمله:

1. اجرای کلان طرح «نیازسنجی پژوهشی دانش­های حوزوی». این طرح به جهت جلوگیری از اتلاف منابع و سرمایه­ های ملی و شناسایی مسائل واقعی جامعه و نظام جهت معرفی به جامعه علمی کشور در حال انجام است. کتاب اولویت­های پژوهشی دانش فقه با 1114 عنوان مسأله پژوهشی شناسایی شده به چاپ رسیده و بیش از 7000 عنوان پژوهشی در دانش­های مختلف دینی از جمله فقه، روانشناسی اسلامی، تعلیم و تربیت، اقتصاد اسلامی، تفسیر و علوم قرآن، ادبیات داستانی و  . . . شناسایی شده وآماده انتشار در سال جاری است.

2. طراحی الگوی نیازسنجی تکالیف پژوهشی طلاب سطح در دو دانش فقه و ادبیات عرب؛ که در سه واحد آموزشی در سال جاری به صورت آزمایشی در حال اجرا است.

3. برگزاری سلسله نشست­های تخصصی سیاست گذاری پژوهشی؛

4. شناسایی عوامل و موانع توسعه علوم (98 عاملتوسعه و 28 مانع توسعه علم) در حوزه­ های علمیه و راهکارهای تقویت و رفع آن(45 راهکار)؛ با مشارکت مدیران محترم حوزه­ های علمیه استان­ها، مدیران، کارشناسان و برخی از صاحب نظران حوزوی؛

5.  تهیه و تدوین مرحله اول مدل استاندارد نظام جامع ارزیابی پژوهش(مدل تفصیلی ارزیابی مولفه محور نظام پژوهش)

6. تجهیز و بروز رسانی منابع علمی اولین کتابخانۀ تخصصی پژوهش و پیرا پژوهشبا خریداری بیش از 1000 جلد کتاب و فهرست نویسی و چکیده نویسی آن در سال 92 و 93. اکنون حدود 3000 عنوان کتاب تخصصی در این کتابخانه موجود است.

7. تدوین فرهنگ واژگان پژوهش، هم­ اکنون تعریف 100 واژه از واژگان پر کاربرد در زمینه پژوهش  آماده ارایه به جامعه علمی است.

مسئول دفتر معاونت پژوهش در ادامه به تبیین برنامه های این معانت در حوزه  اطلاع رسانی و توسعه فرهنگ پژوهش پرداخت و متذکر شد: در زمینه اطلاع رسانی و توسعه فرهنگ پژوهش نیز برنامه های مختلفی اجرا شده و یا در حال انجام می باشد از جمله:

1.جشنواره سراسری علامه حلی؛ به منظور تشویق طلاب جوان به امر تحقیق و پژوهش از سال 1378 معاونت پژوهش حوزه های علمیه  فعالیت خود را آغاز نمود. 8450  طلبه خواهر و برادر از سراسر کشور در ششمین دوره این جشنوارهبا ارایه مقاله شرکت نمودند. در مراسم اختتامیه( اردیبهشت سال 1393)، از 25 نفر از برگزیدگان و 50 نفر از شایستگان تقدیر این دوره تجلیل به عمل آمد.

2. طراحی، پیاده ­سازی و راه­ اندازی سامانه اطلاعات کتابخانه­ های حوزه های علمیه کشور، و تکمیل اطلاعات 280 کتابخانه حوزه علمیه در سراسر کشور.

3.خرید قریب به 20 میلیارد ریال کتاب و منابع علمیو اهداء به کتابخانه ­های حوزوی سراسر کشور در سال 1392.

4. تجهیز بیش از 200 کتابخانه حوزوی در سراسر کشور به سامانه مدیریت منابع کتابخانه­ ای­ «کاوش».

5. برگزاری کارگاه آموزشِ پژوهشبه مدت 72 ساعت آموزشی، جهت دانش افزایی معاونان و  اساتید پژوهش  قریب به 25% از کل معاونان آموزش پژوهش واحد های آموزشی مراکز مدیریت­های حوزه­ های علمیه استانی طی سه دوره دوروزه در شهر مقدس قم.

6. حمایت از برگزاری جشنواره علامه حلی در استان­های قم، اصفهان، تهران، همدان، کرمان، فارسو برنامه­ ریزی جهت توسعه در سایر استان­ها و تشکیل دبیرخانه استانی جشنواره در استان­های آذربایجان شرقی و یزد در سال 1393.

7. تدوین، انتشار و توزیع 18 شماره فصلنامه علمی فرهنگی «رهنامه پژوهش»( خشت اول) ویژه طلاب  و اساتید حوزه ­های علمیه سراسر کشور.

تبیین برنامه های معاونت پژوهش در حوزه امور پژوهش از دیگر نکات مورد ذکر حجت الاسلام و المسلمین هادی اندیشه بود، وی در این باره ابراز داشت: در حوزه امور پژوهش نیز ده برنامه اجرا شده که عبارتند از:

1.همایش کتاب سال حوزه از بزرگترین رخدادهای علمی حوزه است که از سال 1378 فعالیت خود را در معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه آغاز کرده است. در سال 1392 پانزدهمین دوره این همایش برگزار شد و آثار برتر طی مراسمی با سخنرانی حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی(دامت برکاته) و حضرت آیت‌الله حسینی بوشهری، مدیر محترم حوزه‌های علمیه معرفی و از صاحبان آن تجلیل شد. در این جشنواره از صاحبان یازده اثر برگزیده تجلیل شد و همچنین 15 نفر به عنوان اثر شایسته تقدیر و 16 نفر به عنوان اثر تحسین شده تقدیر شدند.

2. تنظیم و انتشار خلاصه نشست­های علمی حوزه علوم دین که در مراکز و مؤسسات حوزوی برگزار شده است با عنوان«نمایه» در 3 مجلد؛

3. برگزاری پنجمین گردهمایی مدیران مسئول و سردبیران نشریات علمی حوزویدر شهر مقدس قم ؛ با هدف ایجاد زمینه ارتباط بین مسئولین نشریات علمی حوزوی، ارائه طرح وضعیت شناسی نشریات، بررسی سند چشم انداز پنج ساله نشریات علمی حوزوی و بیان سیاست و عملکرد حوزه در عرصه نشریات؛

4. شناسایی و نمایه سازی نشریات علمی در حوزه دینو ارسال آن­ها به مراکز علمی پژوهشی فعال؛ با هدف ارتباط پژوهشگران با نشریات موجود و ارتقای رتبه نشریات. تا کنون 238 نشریه در حوزه دین و 118 نشریه در حوزه علمیه شناسایی شده و حدوداً 230 مورد از آن­ها نمایه سازی شده ­اند. لازم به ذکر است تاکنون 24 شماره نمایه با تیراژ 1200 نسخه به صورت فصلانه چاپ گردیده است.

5. برگزاری دو نشست هم اندیشی مسئولان و مدیران مراکز پژوهشی با حضور مدیر محترم حوزه ­های علمیه؛

6. وضعیت شناسی آثار رسیده به 10 دوره همایش کتاب سال حوزه در 16 گروه علمی و قابل انتشار در قالب 14 کتاب؛

7. تشکیل اتاق فکر انجمن های علمی حوزه با حکم مدیر محترم حوزه­ های علمیه.

8. تشکیل شورای انجمن­های علمی حوزه.

9.حمایت از فعالیت­ها و برنامه­ های  16 انجمن علمی حوزوی و فعال و پیگیری راه اندازی و دریافت مجوز 5 انجمن علمی جدید: (انجمن­های فلسفه اسلامی، زبان و ترجمه، منطق و دانش­های همگن، رسانه و ارتباطات، تبلیغ و فقه اسلامی) ؛

10. بازدیدهای دوره ای از مراکز و حوزه های علمیه استانها توسط معاون محترم پژوهش و برخی از مدیران کل معاونت و نیز بازدید از مراکز پژوهش قم و شهرستانها.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *