بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

به گزارش اداره اطلاع رسانی معاونت پژوهش حوزه های علمیه؛ حجت‌الاسلام والمسلمین جواد رفیعی، از برنامه‌ریزی جدی برای تقویت کرسی‌های نظریه پردزای و آزاداندیشی در حوزه‌های علمیه خبر داد و اظهار کرد: برنامه‌های دقیقی در این زمینه تهیه شده و اولین پیش کرسی فقه که در شهریور ماه برگزار شد با استقبال خوب حوزویان همراه بود.

وی اضافه کرد: علاوه بر این، چندین نظریه علمی به دبیرخانه کمیسیون کرسی‌های نظریه‌پردازی رسیده و در دست بررسی است.

وی از برنامه‌ریزی برای برگزاری قوی تر نشست‌ها و کرسی‌های نظریه‌پردازی در سال جاری خبر داد و افزود: دبیرخانه کمیسیون کرسی‌های آزاداندیشی هم در اداره امور پژوهشی مستقر است و برنامه‌ریزی برای حمایت از این کرسی‌ها مورد توجه جدی است.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا در گذشته توجه کافی به کرسی‌های نظریه‌پردازی و آزاداندیشی در حوزه‌های علمیه نمی‌شد، اظهار کرد: کرسی‌های نظریه پردازی تابع قوانین خاص است که سازوکار ویژه خودش را لازم دارد و قوانین و مقرارت لازم را طلب می‌کند. در سال‌های گذشته کرسی‌های متعددی در حوزه برگزار شد اما براساس برنامه مدونی انجام نمی‌شد.

وی ادامه داد: بعد از تشکیل شورای اعطای مجوزها و تدوین سازوکارهای لازم، کرسی‌های نظریه‌پردازی بر اساس یک چارچوب و قانون مشخص برگزار می‌شود و مراحل انتخاب داوران، بررسی نظریه در دبیرخانه، برگزاری پیش کرسی و برگزاری نهایی کرسی را طی می‌کند.

مدیرکل امور پژوهشی حوزه‌های علمیه تاکید کرد که کرسی‌های نظریه‌پردازی که در سال‌های گذشته برگزار می‌شد به صورت خودجوش بوده که مدون و نظام یافته نبوده است.

حجت‌الاسلام رفیعی با بیان اینکه نشست‌های متعددی به صورت منظم در حال برگزاری است، گفت: پیش بینی شده تعداد زیادی کرسی‌های نظریه پردازی و کرسی‌های آزاداندیشی به صورت نظام یافته در حوزه برگزار شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *