بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

کتاب وضعیت شناسی کتاب حوزه منتشر شد

به گزارش اداره اطلاع رسانی معاونت پژوهش، در پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه، کتاب وضعیت شناسی کتاب حوزه با حضور حضرت آیت الله جوادی آملی رونمایی شد.

معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه و دبیرخانة کتاب سال حوزه، با گذشت 15 دوره از همایش کتاب سال حوزه، کارنامة محتوایی کتاب‌های ارائه‌شده به این همایش را، با هدف بررسی و تحلیل آنها از زوایای گوناگون کمی و کیفی، در دستور کار خود قرار داد. «گزارش اختصاری وضعیت‌شناسی کتاب حوزه» نخستین گام در تحقق این هدف است.

این گزارش که بر اساس ارزیابی‌های آثار واصله به همایش کتاب سال حوزه در سال‌های 1382 تا 1389 انجام شده، با شفاف‌سازی راه طی‌شده، مسیر آیندة حوزویان و مراکز علمی ـ فرهنگی حوزه را در برنامه‌ریزی‌ها تبین می‌کند.

بر اساس نتایج این تحقیق، می‌توان گرایش‌ها و خلأهای موجود در آثار مکتوب حوزویان را ترسیم، و سوگیری فعالیت‌های قلمی را تبیین کرد. همچنین، مشخص می‌شود که آثار مکتوب حوزویان در این هشت سال، به کدام مسئله توجه کافی داشته، و چه مسائلی از دید آنها مغفول مانده است. اسناد این گزارش، چونان آیینه‌ای، بخش مهمی از توان پژوهشی و نگارشی حوزه را به نمایش گذاشته و کاستی‌های فراوانی را پیش رو نهاده است.

دبیر همایش کتاب سال حوزه حجت الاسلام و المسلمین حقی در گفتگو با اداره اطلاع رسانی معاونت پژوهش گفت: گزارش وضعیت‌سنجی آثار حوزوی، در سه قالب به حوزویان ارجمند ارائه خواهد شد.

قالب نخست: همین سند «وضعیت‌شناسی کتاب حوزه» است که در یک جلد، گزارش اختصاری آثار هشت دوره کتاب سال حوزه را از سال 1382 تا 1389 در دیدرس مخاطبان قرار داده است.

قالب دوم: کتابی است که حاوی گزارش مفصل این تحقیق است و تمام اطلاعات پیش‌گفته را در تمام گروه‌های علمی به‌صورت تفکیکی، با اسناد مرتبط عرضه می‌کند. این گزارش، پس از همایش منتشر و در اختیار مراکز علمی ـ پژوهشی و ناشران و سازمان‌ها قرار خواهد گرفت.

قالب سوم: فراتحلیل اطلاعات دو مجموعة اول و دوم است که در اختیار صاحب‌نظران رشته‌های دانشی مختلف قرار می‌گیرد تا پس از تحلیل جامع اطلاعات و بررسی دقیق قوت‌ها و ضعف‌ها، راهکارهای برون‌رفت از مشکلات موجود را ارائه کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *