بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

به گزارش اداره اطلاع رسانی معاونت پژوهش حوزه به نقل از ایسکا؛ گسترش مذهب تشیع در ایران و چگونگی گرایش ایرانیان به خاندان پیامبر علیهم‌السلام از مسائل مهمی است که همواره ذهن پژوهشگران را به خود معطوف داشته و از جانب مخالفان هم شبهاتی در این‌باره مطرح شده است.
 گزارش‌های تاریخی بیانگر آن است که ایرانیان پس از پذیرش اسلام، در پی آشنایی با اهل‌بیت علیهم‌السلام، تعالیم اصیل اسلامی را از سرچشمه ‌اصلی گرفتند و با گرایش به آنان مذهب تشیع را پذیرفتند، این کتاب با عنوان مناسبات اهل‌بیت علیهم‌السلام با ایرانیان می‌کوشد این مهم را در عصر حضور ائمه علیهم‌السلام بررسی و تبیین نماید.
 کتاب مناسبات اهل بیت علیهم‌السلام با ایرانیان از مقدمه و فصل‌های: «کلیات»، «مناسبات پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله و ایرانیان»، «راه‌های آشنایی ایرانیان با اهل بیت علیهم‌السلام»، «پراکندگی جغرافیایی پیروان ایرانی اهل بیت علیهم‌السلام» و «مناسبات امام علی علیه‌السلام و ایرانیان» گردآوری شده است.
در فصل اول تحت عنوان کلیات به مباحثی هم چون تعریف اهل بیت (ع)، ایران، ایرانیان، موالی و اصطلاحات مرتبط با موضوع پرداخته شده است.
فصل دوم به مناسبات پیامبر (ص) با ایرانیان از جمله صحابی ایرانی تبار و دیگر مسلمانان ایرانی عصر نبوی مانند ایرانیان ساکن در بحرین و یمن، ایرانیان در قرآن کریم و سخن رسول الله (ص) اختصاص یافته است.
فصل سوم متکفل بحث از راه های آشنایی ایرانیان با اهل بیت (ع) از جمله حضور اهل بیت (ع) در میان برخی ایرانیان، نقش شعرا در انتقال و انتشار فضایل و بیان مظلومیت ایشان، حضور صحابی هواخواه اهل بیت (ع) در میان ایرانیان است.
این گزارش می افزاید: در فصل چهارم نخست به اوضاع مذهبی ایران در عصر ائمه (ع) اشاره شده و پس از آن به پراکندگی جغرافیایی پیروان ایرانی اهل بیت (عمانند جبال، خراسان، شمال ایران و برخی جاهای دیگر، پرداخته شده است.
 فصل پنجم، به مناسبات امیر مؤمنان (ع) با ایرانیان اختصاص یافته و ضمن اشاره اجمالی به سازمان اداری عرب، از سیاست کشورداری آن حضرت (ع)، سخن گفته شده و نمونه هایی از روابط امام (ع) با ایرانیان آورده شده است. بیعت ایرانیان از طریق کارگزاران آن حضرت (ع) و نوع تعامل ایشان با ایرانیان از دیگر مباحث این فصل است.
فصل ششم به مناسبات حسنین (ع) و فصل هفتم به مناسبات امام سجاد (ع) تا امام کاظم (ع) و فصل هشتم به مناسبات امام رضا(ع) اختصاص داده شده است. مناسبات سه امام بعدی که به ابناء الرضا (ع) شهرت دارند فصل نهم نوشتار را تشکیل داده و مناسبات امام دوازدهم نیز فصل پایانی را به خود اختصاص داده است.
 قابل ذکر است، کتاب مناسبات اهل بیت علیهم‌السلام با ایرانیان به نویسندگی سیدمحمود سامانی به همت انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در 480 با قطع رقعی، شومیز به قیمت 25000 تومان منتشر شده و  علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب می‌توانند با شماره تلفن 37832834ـ025 تماس حاصل فرمایند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *