بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

به گزارش اداره اطلاع رسانی معاونت پژوهش حوزه های علمیه؛ نخستین کارگاه آموزشی روش نیازسنجی پژوهشی صبح امروز دوشنبه 3 اسفندماه به همت انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه و با تدریس حجت الاسلام و المسلمین مازنی برگزار شد.

این کارگاه در حیطه «مطالعات بایسته های تبلیغ»، «ارتباطات»، «رسانه»، «فرهنگ» و «هنر» از سوی انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه با همکاری مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش حکمت مرتضوی در سالن کنفرانس دبیرخانه انجمن های علمی برگزار شد.

حجت الاسلام مرتضوی هشترودی دبیر این انجمن دراین باره اظهار داشت: انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه از پنج گروه تبلیغ، ارتباطات، رسانه، فرهنگ و هنر تشکیل شده است و نمایندگان این گروه‌ها در این جلسات این کارگاه‌ها شرکت کرده‌اند و بعد از برگزاری این کارگاه باید در عرصه فعالیت خویش پژوهش‌هایی را ارائه دهند.

وی در ادامه سخنانش به اهمیت روش نیازسنجی پژوهشی در حوزه علمیه پرداخت و گفت: شواهد موجود حاکی از این است که بین یافته‌ها و اطلاعات حاصل از پژوهش و نیازهای واقعی جامعه و نظام شکاف قابل توجهی وجود دارد و یکی ازمهمترین علل این فاصله عدم ارتباط منطقی بین سیاست‌ها و جهت گیری‌های مراکز علمی ـ پژوهشی و پژوهش‌های انجام شده یا در حال اجرا است.

دبیر انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه ابراز کرد: بایستی با مشارکت همه دست اندرکاران نظام نیازهای پژوهشی شناسایی و پس از اولویت‌گذاری و امکان‌ سنجی اجرای آن در اختیار پژوهشگران قرار داد تا زیرساخت‌های توسعه کشور ناظر به نیازهای واقعی جامعه و نظام در پرتو جهت‌ گیری صحیح آثار دانشی انجام شود.

حجت الاسلام مرتضوی هشترودی اظهار داشت: متأسفانه فاصله بین یافته‌ها و اطلاعات حاصل از پژوهش و نیازهای واقعی جامعه در حیطه «مطالعات تبلیغ»، «ارتباطات»، «رسانه»، «فرهنگ» و «هنر» به وضوح مشاهده می‌شود، بنابراین لزوم توجه جدی به حیطه‌های یاد شده انجمن تبلیغ و ارتباطات حوزه علمیه  را بر آن داشت تا در نخستین فعالیت پژوهشی خویش به انجام نیازسنجی پژوهشی بپردازد و نخستین کارگاه آموزشی را برگزار کند.

دبیر انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه ابراز کرد: نیازسنجی پژوهشی مطالعات بایسته‌های تبلیغ، نیازسنجی پژوهشی در قلمرو ارتباطات، نیازسنجی پژوهشی مطالعات عرصه رسانه، نیازسنجی پژوهشی در قلمرو مطالعات فرهنگی و نیازسنجی پژوهشی در قلمرو هنر دینی از اولویت‌های پژوهشی این انجمن است.

وی به اهداف اصلی از کارگاه آموزشی روش نیازسنجی پژوهشی اشاره کرد و گفت: دستیابی به اولویت‌های پژوهشی در رشته‌های تبلیغ، ارتباطات، رسانه، فرهنگ و هنر؛ تعیین موضوع پایان‌نامه‌های حوزوی به عنوان راهنمای پژوهشگران؛ زمینه ‌سازی و مشارکت در توسعه علوم حوزوی؛ عنایت به نقش و جایگاه نیازسنجی در فرآیند پژوهش‌های حوزوی به عنوان پیش‌نیاز فرآیند عملیاتی و اجرایی پژوهش‌های استاندارد در حوزه‌های علمیه و زمینه‌سازی برای تدوین مدل بومی نیازسنجی پژوهشی حوزه‌های علمیه از اهداف اصلی برگزاری این کارگاه است.

دبیر انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه ابراز کرد: دوره مقدماتی این کارگاه به مدت 16 ساعت توسط حضرت حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای محمد صالح مازنی مدیر گروه نیازسنجی پژوهشی حوزه های علمیه تدریس شده است و دوره تکمیلی آن نیز طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در محل سالن کنفرانس دبیرخانه انجمن های علمی حوزه برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام مرتضوی هشترودی بیان کرد: دومین جلسه این کارگاه روز پنج‌شنبه و سومین جلسه روز شنبه از در سالن کنفرانس دبیرخانه انجمن های علمی برگزار می‌شود.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *