بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

به گزارش اداره اطلاع رسانی معاونت پژوهش حوزه به نقل از خبرگزاری رسا، قرآن معجزه جاودانی پیامبر اعظم (ص) است؛ قرآن کلام خالق و نامه خداوند متعال برای انسان است؛ قرآن کارخانه انسان‌سازی است. انسان برای هر چه بهتر‌زیستن، در دنیا و آخرت، احتیاج به برنامه و نقشه دارد، احتیاج به راهنما دارد تا به سرمنزل مقصود رسیده، قرب خداوند را به دست آورد. اگر چنین است چه راهنمایی بهتر از خالق او، و چه برنامه ای بهتر از برنامه او؛ خدایی که انسان را ساخته و پرداخته، و به تمام استعدادها، خواسته ها، نازها ونیازهای او بیش از هر کس دیگری آشناست. چنین خدایی یقیناً برنامه خود را مطابق با این نیازها تنظیم نموده، چون « اِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ حَکِیمٌ » است.

این کتاب از «مقدمه  و پنج بخش: عقاید، احکام، احکام خانواده، اخلاقی – اجتماعی و احکام قضایی» که هر بخش شامل فصل‌ها و عناوین مختلف می شود.

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: «راه رسیدن به نعمت‌های الهی و ملاقات با پروردگار، و نجات از عذاب‌های آخرت، عمل‌کردن به خواسته‌ها، و احکام و دستورات خداوند است که کلیات آنها و نیز برخی از جزئیات آن در قرآن کریم بیان شده است.»

در زمینه احکام و دستورات خداوند کتاب‌های زیادی از جمله آیات‌الاحکام نیز نوشته شده است، که به طور مفصل ومستدل، احکام را استنباط می‌کنند لکن در این کتاب فقط متن آیات و ترجمه آن آمده تا با انگیزه و هدف اولیه هماهنگ و نزدیک‌تر باشد و نیز آیات بیشتری در خصوص مسائل اخلاقی و اجتماعی هم گرد آمده است.

بخش اول شامل فصل‌های «خداشناسی، نبوت، امامت، اهل کتاب، قرآن معجزه جاویدان، شیطان و آخرت» است.

نویسنده در رابطه با امید به خداوند متعال، آیات قرآنی را آورده است که از جمله آنها این آیه است: «بگو: ای بندگان من که بر خود اسراف و ستم کرده‌اید! از رحمت خداوند نومید نشوید که خدا همه گناهان را می‌آمرزد، زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است.»

فصل‌های «احکام نماز، احکام روزه، احکام خمس و انفال، احکام زکات و صدقه، احکام حج، جهاد و دفاع، امر به معروف و نهی از منکر، تولی و تبری» در بخش دوم آمده است.

نویسنده در بخش احکام خانواده به فصل های‌ «پدر و مادر، ازدواج، زن و شوهر، اختلاف و طلاق، فرزندان، وصیت و ارث» پرداخته است.

نویسنده در این کتاب با ذکر آیه‌ 15 سوره احقاف، سنگین‌بودن زحمات پدر و مادر را بیان کرده است که می خوانیم: «ما به انسان توصیه کردیم که به پدر و مادرش نیکی کند، مادرش او را با ناراحتی حمل می‌کند و با ناراحتی بر زمین می‌گذارد؛ و دوران حمل و از شیر بازگرفتنش سی‌ماه است تا زمانی که به کمال قدرت و رشد برسد و به چهل سالگی بالغ گردد می‌گوید: پروردگارا مرا توفیق ده تا شکر نعمتی را که به من و پدر ومادرم دادی بجا آورم و کار شایسته ای انجام دهم که از آن خشنود باشی، و فرزندان مرا صالح گردان، من به سوی تو بازمی‌گردم و توبه می‌کنم و من از مسلمانانم.»

بخش اخلاقی ـ اجتماعی این کتاب درباره عناوین «آداب راه رفتن، آداب سخن‌گفتن، احسان و نیکوکاری، سلام‌کردن، اسراف و تبذیر، اتحاد و اختلاف، انفاق، حجاب، تقوا و پرهیزگاری، هوی و هوس، پند و تذکر، تزکیه نفس، دعا، توبه و استغفار، شب‌زنده‌داری، صبر و استقامت، خیانت، ظلم و ستم، عهد و پیمان، یتیم، احکام خوردنی‌ها، قسم، احکام داد و ستد، رباخواری، قرض، دنیا، عبرت‌گرفتن و سایر دستورات» مطالبی را به نگارش آورده است.

در بخش احکام قضایی فصل‌های «داوری به حق و عدل، آدم‌کشی، ربا و رشوه، زنا و قذف، دزدی شراب و غنا و قمار، لواط و مساحقه» مورد بررسی قرار گرفته است.

خداوند در قرآن درباره قیام‌کردن به عدل، بسیار سفارش کرده است که در این کتاب آیه‌ای از قرآن در این رابطه آمده است: «ای کسانی که ایمان آورده‌اید! کاملا قیام به عدالت کنید! برای خدا شهادت دهید، اگر چه (این گواهی) به زیان خود شما، یا پدر و مادر ونزدیکان شما بوده باشد! (چرا که) اگر آنها غنی یا فقیر، باشند، خداوند سزاوارتر است که از آنان حمایت کند. بنابراین، از هوی و هوس پیروی نکنید، که از حق، منحرف خواهید شد! و اگر حق را تحریف کنید، و یا از اظهار آن، اعراض نمایید، خداوند به آنچه انجام می‌دهید، آگاه است.»

علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب می‌توانند با شماره تلفن 37253700 ـ 025 تماس حاصل کنند.

گفتنی است، چاپ پنجم کتاب «دستوراتی از قرآن» نوشته احمد سعیدی از سوی انتشارات مسجد مقدّس جمکران در 432 صفحه با قطع وزیری با تیراژ 3000 نسخه و به قیمت  3500تومان روانه بازار نشر شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *