بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

بسم الله الرحمن الرحیم

«پیام مدیرمحترم حوزه های علمیه به مناسبت هفته پژوهش آذر ماه 1393»

یرفع الله الذین آمنوا منکم و الذین اوتوا العلم درجات و الله بما تعملون خبیر    (مجادله 11)

تحولات بین المللی وحوادث منطقه وجهان اسلام، در چند دهه اخیر به‌ویژه درسال های آغازین قرن جدید از یک سو موجب توجه جوامع به اسلام و مسلمانان و از سوی دیگر سبب تبلیغ موج اسلام هراسی شده است؛ این امر اهمیت فراوان و زیر بنایی علوم انسانی و لزوم بازاندیشی آن‌ها در پرتو مبانی وآموزه های اسلامی را بیش از پیش آشکار می سازد.

 نیاز جدی به نظریه پردازی و تولید محتوا برای تدوین الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت، زمینه سازی برای تحقق تمدن اسلامی براساس آیات قران کریم و آموزه های مکتب اهل بیت (علیهم السلام)، اهمیت روش شناسی و ضرورت بازنگری در آن با توجه به پژوهش های بین ‌رشته‌ای در قلمرو علوم انسانی و دانش های حوزوی و معطوف شدن ظرفیت انسان معاصر به توسعۀ دانش بنیان در تولیدات علمی از جمله عوامل مهمی است که پژوهشگران حوزوی و صاحب نظران حوزه دین را به  مطالعه، پژوهش و برنامه ریزی جدی تر فرا می خواند.

از برنامه‌ریزان امر پژوهش در حوزه و پژوهشگران گرانقدر انتظار می رود، ضمن عنایت خاص به سنت‌های اصیل حوزه، و منویات مقام معظم رهبری(مدظله) و مراجع معظم تقلید«دامت برکاتهم»، به امر بهینه   سازی ، به‌هنگام سازی و روزآمدی پژوهش با استفاده از ابزارهای کارآمد، همت گمارند و با شناسایی و اولویت‌یابی نیازهای مردم، کشور و امت اسلامی، و ارایه راه‌کارهای متناسب، به کارگزاران نظام و متولیان امر، زمینۀ استفاده از محصول و ثمرۀ پژوهش های حوزوی در حل مسائل و مدیریت چالش ها و بحران های فراروی جامعۀ اسلامی را فراهم سازند.

نام گذاری هفتۀ‌پژوهش در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران فرصتی برای پاسداشت مقام پژوهش و پژوهشگران ارجمندی است که  بدون توقع با نیت خالصانه در مسیرمقدس علم گام نهاده و از مرزهای عقیدتی، فقهی و اخلاقی دفاع کرده اند.

مدیریت حوزه های علمیه ضمن گرامیداشت اربعین حسینی (علیهم السلام) و یاد و خاطرۀ شهید آیت الله مفتح(ره)، فرا رسیدن هفتۀ پژوهش را ارج نهاده و از خداوند متعال برای فعالان این عرصه به ویژه مدیران و برنامه ریزان امر پژوهش، پژوهشگران، صاحب نظران و نوآوران علمی توفیق، سربلندی و سعادت آرزومند است.

                                                                                     سید هاشم حسینی بوشهری

                                                                                      مدیر محترم حوزه های علمیه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *