بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

بسم الله الرحمن الرحیم

بی‏شک تحقيق و پژوهش علمي در آئین ما اهميت بسيار یافته و آشکار است که افکار، انديشه‌ها و آثار محققان و پژوهشگران هر جامعه، زيرساخت‌هاي علمي آن جامعه را تشکيل داده، بناهاي علمي و نتايج عملي و تجربي فراواني به همراه دارد. در روزگار ما هرچه زمان می‌گذرد، سلاح بودن قلم روشن‌تر شده.

میدان برخورد اندیشه‌ها و هجوم و دفاع صاحبان آن آشکارتر می شود. نوشتن، ورزش ذهن و روح است و پژوهشگری هنر اندیشیدن و تا اندیشه‌ای در کار نباشد، قلم به حرکت درنمی‌آید.

بنابراین بر هر طلبه جوان و فاضل، فرض است که قلمرو مطالعاتی خود را گسترده کند تا صاحب نظام فکری منسجم و اندیشه‏ای پویا شود. انگيزه الهي، احترام به علماء و بزرگان دین، روحيه حقيقت‏جويي، پرهيز از شتاب‏زدگي، رعايت اولويت‌ها، فهم کامل و سپس نقد انديشه از پیش‏شرط‏های اساسی پژوهش برای پژوهشگران جوان حوزه‏های علمیه است.

جشنواره علامه حلی(ره) کاروان فاخر و بالنده‏ای است که در پنجمین منزل خود قرار دارد و هر سال گامی به جلو نهاده و استعدادهای فراوانی را به میدان رقابتی علمی و پژوهشی فراخوانده و برکات فراوانی را ببار آورده است؛ بی‏تردید مدیران لایق و معاونان زحمتکش پژوهش مدارس علمیه سراسر کشور در به ثمر رساندن این برکات نقش بارزی را داشته و دارند.

این جشنواره که با همت معاونت پژوهش حوزه‏های علمیه راه‏اندازی شده است، در طی دوره‏های برگزاری خود بر آن بوده تا به اندازه وسع خویش از زحمات پژوهشگران جوان حوزه‏های علمیه تقدیر نموده و زمینه بسط فرهنگ پژوهش را در حوزه‏های علمیه فراهم سازد.

مایه مسرت اینجانب است که شاهدم طلاب وقت‏شناس، فاضل و ارجمندمان در دوران پرنشاط جوانی یکی از بزرگ‏ترین دستاوردهای با ارزش خود را به وجود آورده و در مشارکتی حضور یافته‏اند که سرنوشت علمی، اخلاقی و اعتقادی آیندۀ خود و امت اسلامی و پیشرفت فکری و فرهنگی کشور عزیزمان را رقم می‏زند.

انتظار می‏رود طلاب جوان پژوهشگر برای تولید اندیشه‏ها و نظریه‏های اسلامی در شاخه‏های مختلف دانش حوزوی و همچنین علوم انسانی مرتبط با حوزه دین که ناظر به نیازهای امروز حوزه های علمیه و جامعه اسلامی باشد گام بردارند.

اینجانب با ابراز تشکر از همه دست‏اندرکاران گرامی و نویسندگان و پدیدآورندگان آثار، آرزومندم این حرکت خجسته مورد عنایت حضرت صاحب‏الامر امام زمان(عج) واقع شده و موجبات رشد و بالندگی اندیشه و توسعه فرهنگ دینی را در کشور عزیز اسلامی‏مان پدید آورد.

 

والسلام

سید هاشم حسینی بوشهری

اردیبهشت 1392

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *