بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

  • خانه
  • |
  • اخبار معاونت
  • |
  • پیام حجت الاسلام و المسلمین عماد به ششمین نشست فصلی مدیران و معاونین پژوهش استان کرمان

به گزارش اداره اطلاع رسانی معاونت پژوهش حوزه های علمیه؛ حجت الاسلام و المسلمین عماد به مناسبت برگزاری ششمین نشست فصلی مدیران و معاونین پژوهش حوزه های علمیه استان کرمان پیامی صادر کرد.

متن پیام بدین شرح است:

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ (زمر16/17)

کارنامه علمی و پژوهشی حوزه‌هاي علمیه، از صده‌های پیشین تا کنون، پر است از موفقيت‌ها و تلاش‌هاي علمي ارزشمند، اثرگذار و مبارك. چه بسیار بوده‌اند عالمان وارسته‌اي كه تمام سرمايه علمي خود را در راه تفسير و تبيين دين و گسترش فرايض و سنن الهي صرف نمودند و چه پرشمار بوده‌اند اندیشمندان خالصی که از سر و جان خويش در اين راه گذشتند و عمود خیمه علم را بر پا نگه داشتند.

حوزه علمیه استان کرمان، با سابقه‌ای درخشان در این عرصه، از سرامدان حوزه‌های علمیه کشور است که در پیشینه علمی و پژوهشی خود، پژوهشگران بسیاری را پرورانده، پژوهش‌های فراوانی را پدیدآورده و به سهم خود، درخت دانش را در حوزه‌های علمیه پُر بَر و بار ساخته است. اکنون که این تجمع مبارک با حضور مسئولان، مدیران و دغدغه‌مندان این حوزه سترگ شکل هم‌افزایی و هم‌اندیشی به خود گرفته و بشارت‌بخش روزهای بهتر برای این حوزه دیرین شده است، توجه متولیان این حوزه علمیه و حاضران این همایش پر ثمر را به چند نکته جلب می‌کنم:

  1. امروز، حوزه­های علمیه برای اعتلای فردای خود، نخست باید در جهت جلب رضایت خاطر ولی الله الأعظم، حجت‌بن الحسن العسکری عجل الله تعالی فرجه الشریف بکوشند، بعد از آن، با قدرشناسی وضعیت امروز خود، از فرصت‌های پدید آمده در سایه نظام جمهوری اسلامی، برای اهتزاز پرچم هدایت جامعه، بیشترین بهره را ببرد.
  2. اندیشه­ای که همه جهان را قلمرو جولان و حضور خود می­داند، باید پیوسته بر اندوخته­ها و آموخته­های خویش بیفزاید و این مهم، فقط از رهگذر تحقیق و پژوهش میسّر است. پس، پژوهش و پژوهشگری، از ستون­های اصلی خیمه دانش و دانش­گستری است. درست به همین دلیل، تحقیق و پژوهش، همواره در کانون توجه و اهتمام پیروان اهل البیت علیهم السلام و شاگردان مکتب امام صادق علیه السلام بوده است. هزاران اثر تحقیقی و جاودانه، شاهدی زنده بر این ادعا است.
  3. اينك که حوزه‌هاي علميه وارث ميراث گران‌قدر عالمان خود ساخته و پاكباخته است، حفظ این میراث ارزشمند و تداوم اين رسالت عظيم، بیش از پیش، بر دوش پژوهشگران، دانشمندان و نخبگان فرهيخته سنگینی می‌کند. بنابراین، براي برپايي تمدن مبتني بر حكمت و عقلانيت و آموزه‌هاي اسلامی در سطح جهان، بايد با همت و جديت افزون‌تری برنامه‌ريزي کرد که گام حقيقت‌جويان، با شهد گواراي حكمت ديني شيرين و مشام‌شان با عصاره معارف ناب اهل بيت عصمت و طهارت علیهم السلام عطرآگين شود.
  4. تغيير نگرش‌ها و فتح افق‌های نو، توجه به رسالت علمي حوزه در مقياس جهاني و رصد هجمه‌هاي علمي و فرهنگي به معارف وحياني و مكتب تشيع از يك‌سو، توسعه ارتباطات علمی و سرعت گردش داده‌ها و دانش‌ها از سوي ديگر، اقتضا مي‌كند که حوزه‌هاي علميه با برنامه‌ريزي پژوهشي هوشمندانه و با سرعت و دقت بسیار، كاروان رو به رشد دانش‌ را همگامی و همراهی، و حتی، رهبری کند.
  5. حوزه‌هاي علميه در عين توجه به دو بال تزكيه و تعليم، ضرورت‌هاي ديگری را هم بايد وجهه همت برنامه‌ريزان، مديران و كارشناسان و مجريان محترم قرار دهد؛ از جمله: اهتمام به برنامه‌ريزي جامع پژوهشي، گسترش آموزش مهارت‌هاي پژوهشي به طلاب عزيز در تمامي سطوح، پژوهش‌محوري در نظام آموزش، شناخت و تربيت استعدادهاي پژوهشي، اهتمام به زيرساخت‌هاي تأمين و ارتقاي نيروي انساني، تقويت حضور و رقابت علمي پژوهشگران در ابعاد ملي و فراملي و ايجاد روحيه پرسشگري و آزادانديشي علمي با بهره‌گيري از تمامي فرصت‌ها و امكانات.

آنچه گفته شد، تنها گوشه‌ای از دغدغه‌های موجود در حوزه‌های علمیه و اشاره‌ای کلی به بخشی از بایدها و نبایدهای این حوزه بود. اميد است،با بهره‌گيري از رهنمودهاي مقام معظم رهبري و مراجع عظام تقليد دامت برکاتهم و همراهي سياست‌گذاران و تصميم‌سازان، مديران و مجريان و فضلا و طلاب گرانقدر حوزه‌هاي علميه، شاهد شكوفايي و بالندگي بيش از پيش حوزه‌هاي علميه در عرصه تحقيق و پژوهش باشيم و اين رسالت تاريخي را با شايستگي به انجام برسانيم.

                                                                                                                  و من الله التوفیق

                                                                                                                    سیدعلی عماد

                                                                                                                 معاون پژوهش حوزه­ های علمیه کشور

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *