بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

به گزارش اداره اطلاع رسانی معاونت پژوهش حوزه؛ آیت الله حسینی بوشهری در گفتگو با اداره اطلاع رسانی معاونت پژوهش حوزه، خواستار برنامه ریزی مسئولین حوزوی جهت ورود طلاب به بحث پژوهش شد.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به جایگاه پژوهش در حیات علمی طلاب حوزوی اظهار داشت: امروز اگر ما بخواهیم حوزه های علمیه در عرصه های مختلف زنده باشد و ماندگار بماند باید کار پژوهش را به عنوان یک اصل و مبنا در حوزه های علمیه قرار دهیم.

ایشان با اشاره به اینکه آموزش نمی تواند به تنهایی جوابگوی نیاز علمی طلاب باشد، ابراز داشت: گرچه آموزش کار ارزشمندی است ولی حقیقتا آموزش منحای پژوهش منجر می شود که طلاب حوزه های علمیه از نظر علمی دچار نقص باشند که این نقص از طریق پژوهش مرتفع می شود.

آیت الله حسینی بوشهری در ادامه به لزوم برنامه ریزی جهت ورود طلاب به عرصه پژوهش از ابتدای تحصیل اشاره کرد و افزود: باید از همان سال های اولیه تحصیل طلاب،مدیران در کنار آموزش، پژوهش را نیز جزء برنامه های خود قرار دهند، این کاری است که ان شاء الله باید اتفاق بیافتند.

ایشان با اشاره به پیشرفت های حوزه در عرصه پژوهش بعد از پیروزی انقلاب متذکر شد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی عرصه های جدیدی به روی عالمان دین و روحانیت و حوزه های علمیه باز شده و مسائل نوپیدایی مطرح شده که نیاز به کار پژوهشی عمیق دارد و در جوابگویی به این پرسش ها ما نمی توانیم به کتب بزرگان خودمان بسنده کنیم . آنها در زمان خود زیباترین، بهترین و ماندگارترین کارها را انجام دادند ولی نسل های آینده به اعتبار گذشته شان به امروز ما نگاه می کنند که ببینند ما برای آنها چه آثار گرانقدری را به جا می گذاریم.

مدیر حوزه های علمیه در ادامه به لزوم پژوهش حوزوی در عرصه های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و دینی اشاره کرد و ابراز داشت: امروز که نظام اسلامی در این کشور حاکم است باید مسائل مختلف در رابطه با نظام های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و تربیتی را پاسخگو باشیم و در این زمینه لازم است مجموعه هایی را به وجود بیاوریم که هم پشتوانه نظام اسلامی باشد و هم برای همه کسانی که علاقه مند هستند از جمهوری اسلامی و حوزه های علمیه و عالمان دین ما الگو بگیرند با دست مایه پری مواجه شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *