بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

به گزارش اداره اطلاع رسانی معاونت پژوهش حوزه های علمیه؛ حجت الاسلام والمسلمین عماد شامگاه سه شنبه در نشست علمی «بایسته های پژوهش در عرصه مطالعات نظری هنر و رسانه در حوزه های علمیه» گفت: آیت الله العظمی وحید خراسانی بیان کردند که گوهر دین در صدف هنر عرضه شود.

معاون پژوهش حوزه بیان کرد: اگر این مبنا را بپذیریم که گوهر دین به گونه ای باید به دست مخاطبان و مستمعان خود برسد و در قالبی اداره شود و از طرفی معرفت دینی را یک تولید انگاره ای و آموزه ای تلقی کنیم، ابزاری برای تعریف و ارائه او لازم است که باید با هنر بیامیزد.

وی افزود: در اینجا این سوال پیش می آید که هر محتوایی را می توان در هر قالبی ارائه کرد و یا اینکه آیا گوهر دین با هر صدفی سازگاری دارد یا خیر؟

حجت الاسلام والمسلمین عماد اظهارکرد: برای یک محتوای خاص باید قالب های خاصی را نیز در نطر بگیریم که در این زمینه پارامترهای ارائه محتوا اهمیت پیدا می کند.

وی گفت: کسانی که در این عرصه کار می کنند باید به دنبال این مساله باشند که سنخیت های لازم را در این زمینه بازشناسی کنیم و دائما به دنبال قالب های نو شونده باشیم تا بتواند بار آن محتوا را به دوش کشیده وناقل همه اضلاع آن محتوا باشد.

معاون پژوهش حوزه بیان کرد: دستگاه های موسیقایی براساس محتوا کارکردهای خاص پیدا می کنند و به همین نسبت باید این قالب ها را شناسایی کرد و در به کارگیری آنها توجه تام داشت.

حوزه نیازمند نیازسنجی و تعیین اولویت های پژوهشی در عرصه هنر است

وی افزود: حوزه نیازمند یک نیازسنجی و تعیین اولویت های پژوهشی در عرصه هنر است؛ مادامی که حوزه به این سند بالادستی دست نیابد این بلاتکلیفی ادامه می یابد و اصحاب هنر در حوزه نمی تواند در بازه زمانی خاص اولویت های اصلی خود را بازیابد.

حجت الاسلام والمسلمین عماد اظهارکرد: در این زمینه در معاونت پژوهش حوزه نیز فعالیت هایی انجام شده است در سایت نیازسنجی معاونت پژوهش حوزه ارایه شده است.

وی گفت: ادبیات داستانی یکی از این اولویت ها است که در حتی در نهادهای دانشگاهی نیز این رشته وجود ندارد که در حوزه این نیازسنجی انجام شده و این اولویت لحاظ شده است.

معاون پژوهش حوزه بیان کرد: در این زمینه ناظر به دانش های حوزوی می توان فعالیت ها را سامان داد؛ در برخی اوقات یک دانش حوزوی احکام مسلط بر یک حوزه خاص معرفی می کند این کارکرد حوزه می تواند مباحث فقه هنری و هنر ارائه فقه را سامان دهد.

وی افزود: نیازمند به تربیت نیروی انسانی ماهر و با تجربه هستیم و این کار باید در قالب یک رشته و گرایش خارج شود و در این مسیر باید درختواره دانش هنرهای مختلف ایجاد شود.

حجت الاسلام والمسلمین عماد اظهارکرد:  مرکز تخصصی هنر اسلامی مثل مرکز تخصصی فقه و تاریخ می تواند شکل بگیرد، ولی باید بایسته های آن باید به خوبی شناسایی شود.

وی گفت: چیستی نظریه هنر اسلامی از مهمترین اولویت ها در این زمینه است که خود این چیستی باید مورد بحث قرار گیرد ؛مثلا اینکه نظریه سیاست اسلامی و نظریه هنر اسلامی بیان می شود باید به شکل خاص تبیین شود که این اصل در چه جایگاهی قراردارد؛ تولید نظریه کار آسانی نیست و قطعا نیازمند زمان فراوانی در این عرصه است.

معاون پژوهش حوزه بیان کرد: در این زمینه کرسی های آزاد اندیشی می تواند کمک زیادی به این امر کند و طلاب می توانند دغدغه های خود را در زمینه ابزارهای تولید هنر و خروجی های این حوزه ارایه کنند.

وی افزود: جشنواره کتاب سال حوزه و جشنواره علامه حلی می تواند کمک شایانی به طلاب علاقه مند به هنر و دین در زمینه بازشناسی تولیدات حوزه بکند؛ هزاران اثر برتر و شایسته تقدیر در این زمینه وجود دارد که می توان شناسایی کردکه بین این آثار، هنر چه سهمی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین عماد اظهارکرد: پژوهش های عرصه هنر را می توان از طریق صندوق حمایت از پژوهشگران مورد حمایت قرارداد که حوزویان می توانند از این ظرفیت ها استفاده کنند.

وی گفت: تربیت نیروی انسانی قوی برای تولید آثار فاخر هنری یکی از نیازهای اصلی در این زمینه است؛ پاسخ های کاربردی و کارآمد به پرسش هایی که در صحنه عمل در عرصه هنر دینی به آن نیازمند هستند از جمله مباحثی است که باید دنبال شود.

معاون پژوهش حوزه بیان کرد: انباشت حجم عظیمی از مباحث در این زمینه نیاز است، زیرا به تناسب تاثیری که هنر در زندگی انسان امروز دارد باید این آثار تولید شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *