بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

  • خانه
  • |
  • اخبار معاونت
  • |
  • پنجمین گردهمایی مدیران مسئول و سردبیران نشریات علمی حوزوی برگزار شد

مدیران مسئول و سردبیران نشریات علمی حوزوی در راستای هم اندیشی و ارتقای سطح علمی و بررسی سند چشم انداز پنج ساله نشریات علمی حوزوی در پنجمین گردهمایی مدیران مسئول و سردبیران نشریات علمی حوزوی گردهم آمدند.

پنجمین گردهمایی مدیران مسئول و سردبیران نشریات علمی حوزوی، شنبه مورخ 17/12/92 با هدف ایجاد زمینه ارتباط بین مسئولین نشریات علمی حوزوی، ارائه طرح وضعیت شناسی نشریات، بررسی سند چشم انداز پنج ساله نشریات علمی حوزوی و بیان سیاست و عملکرد حوزه در عرصه نشریات، با حضور آیت الله غروی، عضو شورای عالی حوزه های علمیه، آیت الله بهشتی، عضو خبرگان رهبری، حجت‌الاسلام و المسلمین نواب مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه و حجت الاسلام والمسلمین عماد، معاون پژوهش حوزه های علمیه، در سالن اجتماعات نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، در قم برگزار شد.

در این مراسم، پس از تلاوتی آیاتی چند از کلام الله مجید و پخش سرود مقدس جمهوری اسلامی، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر بهرامی قائم مقام مرکز کامپیوتر علوم اسلامی گزارشی از عملکرد پایگاه نورمگز در عرصه نشریات ارائه کرد. ایشان به خدماتی که این پایگاه در اختیار نشریات علمی قرار می‌دهد اشاره کرد و خواهان همکاری بیشتر نشریات حوزوی با این پایگاه شد.

در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین حقی مدیرکل دفتر مطالعات پژوهشی معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه از تدوین سند تحول نشریات علمی خبر داد و گفت: این سند در سه فصل تنظیم شده است. فصل اول آن وضعیت مطلوب نشریات علمی در افق پنج ساله را در چهار بخش 1. مدیریت و برنامه‌ریزی 2. محتوا و ساختار 3. توزیع و عرضه و 4. ارزیابی و بازخورد، بیان کرده است.

ایشان خاطر نشان کرد: فصل دوم این سند به وضعیت موجود نشریات علمی پرداخته که در آن ضعف‌ها، قوت‌ها و راهکارهای چهار بخش اشاره شده در فصل اول، توضیح و تبیین شده است.

وی گفت: در فصل سوم این سند برنامه‌های عملیاتی پیشنهادی در افق پنج ساله بیان شده و نقش مراکز مرتبط در تحقق اهداف این سند مشخص شده است.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین عماد نیز در سخنانی از تدوین این سند خبر داد و گفت: سند تحول با برخی الزامات به عنوان مسیر و پایش میزان پیشرفت، در اختیار ستاد پژوهش‌های حوزه قرار می‌گیرد.

دبیر شورای اعطای مجوزهای حوزه‌ علمیه با بیان این که انتشار نشریات علمی در حوزه، با یک دهه پیش قابل قیاس نیست، ابراز داشت: امروز شاهد تحولات چشمگیری در عرصه نشریات علمی هستیم، زیرا اگر یک دهه پیش آثار محدودی از گروه های علمی پژوهشی حوزه منتشر می شد، امروز تعداد نشریات تولید شده بعضا دو رقمی شده است.

معاون پژوهشی حوزه های علمیه با تاکید بر لزوم همبستگی و حرکت بر اساس روندی منطقی، تصریح کرد: خانه نشریات باید به عنوان یک نهال نوپا و نهاد مردمی نشریات علمی، مورد حمایت جدی تر دست اندرکاران قرار بگیرد.

وی با بیان این که نقطه نظرات افراد در چهار گردهمایی گذشته، در سند پیش نویس تحول نشریات علمی پژوهشی لحاظ شده است، افزود: کسانی که ضرورت تولیدات نشریات حوزوی را احساس می کنند، باید در تدوین نهایی این سند مشارکت جدی داشته باشند و بقیه صاحب نظران و نویسندگان نیز با مشارکت خود به تدوین این نقشه ارزشمند کمک کنند.

وی ابراز امیدواری کرد: اصل سند تحول با برخی الزامات به عنوان مسیر و پایش میزان پیشرفت در اختیار ستاد پژوهش های حوزه قرار گیرد.

معاون پژوهشی حوزه های علمیه با تاکید بر این که باید به نظام جامعی برای حمایت از مصوبات علمی دست پیدا کنیم، گفت: اگر حوزه می‌خواهد، متصدی علم در عرصه نشریات دینی باشد، باید این کار را با حمایت هایی انجام دهد و این مسئله نشان دهنده ضرورت تقسیم کار است.

حجت الاسلام والمسلمین عماد با انتقاد از این که چرا هیچ مقاله علمی دینی در سال 2013 میلادی در ISIبه ثبت نرسید، ابراز داشت: علی رغم همه نقدهایی که به ISIداریم، باید قبول کنیم که نشریات دینی در این زمینه مشکلاتی دارند، زیرا هنوز زبان جهانی مشترکی برای نجات شرایط موجود نداریم.

وی با اشاره وضعیت تولید دانش ایران در عرصه علوم انسانی، تصریح کرد: بیش از یک سوم مقالات ما را دانش شیمی تامین می کند در حالی که آثار ناچیزی برای عرضه مباحث علوم انسانی و اسلامی داریم.

معاون پژوهشی حوزه افزود: این مسائل نشان دهنده هشدارهای مقام معظم رهبری است که برخی دارند ما را به سمتی می برند که آنچه دیگران باید هزینه تولید آن را بدهند، ما تولید می کنیم و همین افراد برای عرضه علوم اسلامی به سراغ ما نمی آیند.

در ادامه، آیت الله غروی، عضو شورای عالی حوزه های علمیه به روایتی از امام محمد باقر(ع) اشاره کرد و ابراز داشت: تقوا، اطاعت و فروتنی در برابر خداوند از مهم ترین شاخصه شیعیان است.

وی در ادامه افزود: طلاب فاضل حوزه در گذشته برای ارائه مقالات علمی پژوهشی خود به نشریات با مشکلات گوناگونی مواجه بودند.

عضو جامعه مدرسین حوزه با بیان اینکه حوزه از ظرفیت عظیم علمی برخوردار است، گفت: برای ارتقای نشریات علمی پژوهشی باید مدیران مسئول و سردبیران با تکیه بر هیئت تحریریه توانمند، تلاش بیشتری از خود نشان دهند.

آیت الله غروی همچنین خواستار نظارت بیشتر مدیران مسئول بر فصلنامه ها و نشریات شد و ابراز داشت: چاپ مقالات در نشریات نیازمند توجه مدیر مسئول است، چرا که آن ها باید در محتوای مطالب دقت کافی را داشته باشند.

وی بر نظام مند کردن و شیوه تحقیقات حوزوی تاکید کرد و ادامه داد: تحقیقاتی که از منابع اسلامی اتخاذ می شود باید با روش اصولی خاصی پیگیری شود، چرا که برخی مقالات با وجود این که ظاهر علمی پژوهشی ندارند، اما از منابع اصولی و روایی برگرفته شده اند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به این که حفظ سطح مقالات علمی پژوهشی یکی از دغدغه های اعضای شورای عالی حوزه است، اظهارداشت: طلاب و فضلای حوزه می توانند با استفاده از توانمندی های خود سطح پژوهش حوزه را ارتقا دهند.

آیت الله غروی تصریح کرد: اگر نشریات علمی پژوهشی متعلق به حوزه است، باید تلاش کرد تا مقالات نیز از افراد حوزوی گرفته شود.

وی با تاکید بر لزوم اهتمام به عناوین حوزوی، ابراز داشت: متاسفانه عناوین حوزوی گاهی کم ارزش می شوند و به معادل ها بیشتر دل خوش می شود، در حالی که این شیوه صحیح نیست.

عضو جامعه مدرسین حوزه با بیان این که نشریات حوزوی باید مشوق طلاب باشند، گفت: برخی طلاب محققان خوبی هستند اما لازم است به آن ها کمک کنند شود تا مقالات علمی پژوهشی متناسب با جایگاه نشریه ارائه شود.

آیت الله غروی در پایان با تاکید بر این که نشریات حوزوی را باید با نگاه حوزوی نگریست، گفت: جایگاه نشریات حوزه باید ارتقا داده شود، زیرا دیگران با عینک های خود، کاه حوزه را کوه مشاهده می کنند.

برپایه این گزارش، در ادامه این گردهمایی، مدیران مسئول نشریات «آیین حکمت»، «معرفت سیاسی»، «نقد و نظر»، «تحقیقات کلامی» و «سیاست متعالیه»، «پژوهش های اجتماعی اسلامی» و «عقل و دین»  به جهت موفقیت در اخذ رتبه علمی از شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی حوزه های علمیه، لوح تقدیر دریافت کردند.

در پایان، دومین مجمع عمومی خانه نشریات علمی حوزوی برگزار شد که در آن به انتخاب اعضای هیئت مدیره جدید و تصویب اصلاحات اساس‌نامه پرداخته شد. برای عضویت در دومین دوره هیئت مدیره خانه نشریات علمی حوزه 16 تن از مدیران مسئول و سردبیران کاندیدا شدند که با رای اعضاء، حجج اسلام والمسلمین مهدی پیشوایی، سید علی عماد، سید احمد رهنمایی، محمد جواد نوروزی، غلامرضا بهروز لک، محمدرضا احمدی و سید صمصام الدین قوامی به عنوان اعضای اصلی هیئت مدیره برگزیده شدند.

همچنین حجج والمسلمین اسلام احمدحسین شریفی و محمد فولادی به عنوان اعضای علی البدل و محمد کاویانی به عنوان بازرس اصلی و محمد ایزدی به عنوان بازرس علی البدل برگزیده شدند.

اعضای هیئت مدیره خانه نشریات علمی حوزه، هر دوسال یک بار با آرای مدیران مسئول و سردبیران نشریات علمی حوزوی برگزیده می شوند و ماهیانه یک جلسه را در راستای بررسی ارتقای سطح نشریات و موانع مشکلات آن ها برگزار می کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *