بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

  • خانه
  • |
  • اخبار معاونت
  • |
  • همایش «انسان، جامعه، سلامت» نیازمند همکاری نهادهای پژوهشی حوزوی است

به گزارش اداره اطلاع رسانی معاونت پژوهش حوزه های علمیه، خانم دکتر ساطع مدیر آموزش و پژوهش پردیس خواهران دانشگاه قم و مسئول برگزاری همایش «انسان، جامعه، سلامت» با حجت الاسلام و المسلمین عماد معاون پژوهش حوزه های علمیه دیدار کرد.

در ابتدای این دیدار که روز سه شنبه 16 تیرماه در دفتر معاونت پژوهش حوزه های علمیه برگزار شد، خانم دکتر ساطع گزارشی از روند برگزاری همایش «انسان، جامعه، سلامت» ارائه کرد.

وی سپس به جایگاه مهم معاونت پژوهش حوزه های علمیه در پاسخ به شبهات کلامی و اعتقادی پیرامون هویت انسان و حدود و صغور او اشاره کرد و اظهار داشت: این همایش با بحث سلامت سروکار دارد و از آنجایی که بسیاری از شبهاتی که  پیرامون جسم و روح انسان مطرح می شود باید جواب داده شود از این رو لازم است معاونت پژوهش حوزه های علمیه و پژوهشگران حوزه که عمدتا در حیطه علوم انسانی و اسلامی کار می کنند در این جهت ما را یاری دهند.

وی ادامه داد: بدون حضور حوزه علمیه، اجرای درست همایش «انسان، جامعه، سلامت» و خارج کردن آن از چارچوب پوزیتیویستی جسمانی امکان ندارد.

در ادامه این دیدار حجت الاسلام و المسلمین عماد با اشاره به این مطلب که بحث سلامت یک بحث چند وجهی است، اظهار داشت: مقوله سلامت یک بحث میان رشته ای و میان دانشی است که دانش های مختلفی بر روی آن کار می کنند.

وی ادامه داد: در سطح جهانی نهاد سلامت را یک نهاد چند بخشی می دانند و از نظر اسلام بحث سلامت عناصر، جسمی، اخلاقی و معنوی را شامل می شود.

وی روشن شدن زوایای گوناگون این بحث را از الزامات برگزاری این همایش دانست و متذکر شد: لازم است نشست های مقدماتی چند جانبه میان حوزه علمیه، مسئولان امر، پژوهشگران و دغدغه مندان این عرصه برگزار شود تا محورها و زوایای کلیدی بحث سلامت به صورت متقن و دقیق کشف و ضبط شود.

معاون پژوهش حوزه های علمیه افزود: انجمن های علمی حوزه مانند انجمن روانشناسی، تعلیم و تربیت و مطالعات اجتماعی  می توانند در این راستا کمک کنند.

استفاده از سند ملی سلامت از دیگر توصیه های حجت الاسلام و المسلمین عماد به دست اندرکاران همایش ملی «انسان، جامعه، سلامت» بود.

لازم به ذکر است: همایش «انسان، جامعه، سلامت» به مدت سه روز از 22 مهرماه سال جاری در دانشگاه قم برگزار و صاحبنظران و اندیشمندان به ارائه مباحث خود خواهند پرداخت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *