بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

در ابتدای این نشست حجت الاسلام و المسلمین عماد ضمن ابراز خوشامدگویی و خیر مقدم به خبرنگاران حاضر در جلسه، به تبیین هفدهمین همایش کتاب سال حوزه از نگاه آمار و ارقام پرداخت.

وی در این باره اظهار داشت: در آستانه برگزاری هفدهمین همایش کتاب سال حوزه های علمیه قرار داریم که قرار است تولیدات علمی حوزه های علمیه که در سال 1393 برای نخستین بار به چاپ رسیده اند و به جامعه علمی و عموم شهروندان در سطح ملی و بین الملل عرض شده است در این همایش مورد داوری قرار بگیرد.

وی ادامه داد: این همایش 29 بهمن ماه در سالن اصلی مدرسه علمیه امام موسی کاظم(ع) با حضور اندیشمندان، صاحبنظران، صاحبان آثار برتر و با سخنرانی آیت الله جعفر سبحانی برگزار و از آثار برتر تجلیل خواهد شد.

رئیس شورای علمی همایش کتاب حوزه، اضافه کرد: در این دوره از همایش 911 عنوان اثر به دبیرخانه همایش ارسال شده که از این تعداد، 838 اثر در قالب کتاب و 73 اثر در قالب پایان نامه ارائه شده است.

وی با اشاره به تعداد آثار ارسالی به هفدهمین همایش کتاب سال حوزه نسبت به سال گذشته، اظهار داشت: در مقایسه با سال گذشته تعداد آثار در قالب کتاب افزایش داشته و از 780 اثر به 838 اثر ارتقاء پیدا کرده است، در بخش پایان نامه هم در دوره گذشته 75 پایان نامه ارسال شده بود که در این دوره با کاهش اندک به 73 پایان نامه رسیده است.

نایب رئیس شورای سیاست گذاری کتاب سال، به تعداد آثار ارسالی از نظر جنسیت اشاره کرد و افزود: به لحاظ جنسیت نویسندگان در هفدهمین دوره این همایش، 878 اثر از آقایان و 33 اثر از بانوان تولید و معرفی شده که نسبت به سال گذشته در بخش آقایان و همچنین در بخش بانوان افزایش داشته است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه، آماری نیز از آثار غیر فارسی زبان ارسالی به جشنواره ارائه کرد و بیان داشت: به لحاظ زبان آثار ارسال شده، 736 اثر به زبان فارسی، 102 اثر به زبان عربی و 13 اثر از سایر زبان ها به جشنواره ارسال شده است. که این تعداد در سال گذشته در زبان عربی 92 اثر و در زبان های دیگر 3 اثر بوده است.

وی ادامه داد: به لحاظ ملیت نیز 817 اثر تولید شده به کتاب سال حوزه از ملیت ایرانی و 94 اثر توسط غیر ایرانیان مشغول تحصیل در حوزه های علمیه یا از سایر حوزه های علمیه خارج از کشور بوده است.

وی اضافه کرد: در این بخش آثار غیر ایرانی ها افزایش نداشته و در دوره گذشته 95 اثر بوده، هر چند آثار ایرانی از 760 اثر به 817 اثر رسیده است.

رئیس شورای علمی همایش کتاب سال حوزه در پایان اظهار داشت: در مجموع در این دوره از همایش کتاب سال حوزه، 39 اثر کاندیدای برگزیدگی هستند که از میان این آثار  13 اثر به عنوان اثر برگزیده، 8 اثر شایسته تقدیر و 18 اثر شایسته تحسین، مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *