بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

  • خانه
  • |
  • اخبار معاونت
  • |
  • هفتمین جشنواره سراسری علامه حلی با معرفی آثار برگزیده به کار خود پایان داد

به گزارش اداره اطلاع رسانی معاونت پژوهش حوزه های علمیه، هفتمین جشنواره سراسری علامه حلی با حضور آیت الله حسینی بوشهری مدیر حوز ه های علمیه، حجت الاسلام و المسلمین جمشیدی مدیر حوزه علمیه خواهران، حجت الاسلام و المسلمین عماد معاون پژوهش حوزه های علمیه و جمعی از مدیران، مسئولین و طلاب حوزه های علمیه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که از ساعت 9 صبح امروز در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین عماد به تشریح روند برگزاری این جشنواره پرداخت.

وی با بیان این نکته که هدف معاونت پژوهش حوزه های علمیه گسترش این جشنواره در همه مراکز استان ها و مدارس علمیه است، اظهار داشت: به منظور مشارکت هرچه بیشتر طلاب جوان حوزه های علمیه با امر پژوهش، بعد از برگزاری موفق جشنواره استانی، جشنواره مدرسه ای علامه حلی نیز در استان های تهران، اصفهان و کرمان برگزار شده و گزارش های واصله نشانگر مشارکت بسیار خوب طلاب حوزه های علمیه در این جشنواره ها است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه در ادامه به لزوم شناسایی استعدادهای جوان حوزه در مقاطع مختلف تحصیلی اشاره کرد و برگزاری المپیادهای علمی، جشنواره های علمی پژوهش و همایش ها را از جمله راهکارهای شناسایی این افراد عنوان کرد.

حجت الاسلام و المسلمین عماد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به راه انداز مرکز امور نخبگان افزود: پس از شناسایی نخبگان و استعدادهای برتر حوزه، نیازمند راهنمایی و هدایت این استعدادها هستیم و مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر به همین منظور در حوزه علمیه دایر شده و وظیفه شناسایی و حمایت از این افراد را برعهده دارد.

لزوم توجه به پژوهش در کنار آموزش حوزویان از دیگر نکات مورد اشاره رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره علامه حلی(ره) بود که در این باره اظهار داشت: به حمد الله امروز فرصت بسیار خوبی برای گرایش به سمت آموزش پژوهش محور ایجاد شده و اقدامات مهمی نیز در این حوزه طراحی شده از جمله، قرار دادن 5 نمره کلاسی به امر پژوهش وتدریس حداقل 32 واحد روش پژوهش، که با همکاری وهمراهی مدیران و مسئولان معاونت آموزش حوزه های علمیه میسر و اجرایی خواهد شد.

آیت الله حسینی بوشهری مدیر حوزه های علمیه و حجت الاسلام و المسلمین جمشیدی مدیر حوزه علمیه خواهران نیز از دیگر سخنرانان این مراسم بودند.

آخرین برنامه این جشنواره نیز تقدیر از نفرات برتر دوره هفتم جشنواره علامه حلی بود، بر این اساس در بخش مقالات سطح یک آقایان علی ابراهیم پور با اثر «سیر تطور و جایگاه شناسی احکام و قضایا در منطق اسلامی» در گروه فلسفه و منطق و مصطفی مولوی با اثر «سبک زندگی؛ توجه به ریز رفتارهای مهم» در گروه اخلاق و تربیت به عنوان افراد برتر شناخته شدند.
همچنین در بخش مقالات سطح 4 خانم زهرا کلهر با اثر «فلسفه عشق مجازی»، آقایان سید محمد کاظم موسوی با اثر «پژوهشی پیرامون صحت انتساب رساله سلامان و آبسال به ابن سینا»، سید محمد حسین میر صانع با اثر «راهکارهای اقتصادی مقاومتی و تهاجمی در سیره نبوی»، محمد تقی شاکر با اثر «بررسی میزان تأثیرپذیری داوری های رجالی از باورهای کلامی»، اسماعیل صابر با اثر «اشاعه نوآوری از دیدگاه قرآن کریم، رویکردی نو در بررسی تبلیغ دین»، غلامرضا احسنی با اثر «وقت شرعی نماز جمعه»، علی تمسکی با اثر «رهیافتی به تعریف وجوه و نظایر از دیدگاه قرآن پژوهان» و وحید سهرابی فر با اثر «نگاهی انتقادی به مقوله عقلانیت و معنویت» متخب شدند.
در بخش مقالات سطح 3 غلامرضا نوادری با اثر «ذوالقرنین همچنان ناشناخته»، در بخش مقاله ترجمه بهمن جبرائیلی با اثر«فلسفه دین»، در بخش کتاب سطح 2 مرتضی اصل رنگرز با اثر «الملاک فی مراتب الادراک» به عنوان افراد برتر شناخته شدند.
از خانم ها فرشته مؤمنی، منصوره اسکندری نژاد و رباب شفیعی در بخش تحقیق پایانی سطح دو و از آقایان محمد حسین صالحی، سید محمد آقامیری، عبدالرضا حسناتی، محمود علی پور، محمد جواد مسلمی، سید عابد رضا رضوی، حسین محققیان و خانم زهرا بجلی در بخش پایان نامه سطح 3 تقدیر شد.

لازم به ذکر است در پایان این مراسم از 24 اثر برگزیده، 16 شایسته تقدیر و 37 اثر قابل تحسین، تقدیر و تشکر شد که از میان آثار برگزیده 5 اثر مربوط به طلاب خواهر و 19 اثر نیز از طلاب برادر بودند، از آثار شایسته تقدیر نیز 13 اثر مربوط به برادران و 3 اثر مربوط به طلاب خواهر بود. همچنین 30 اثر از میان آثار تحسین شده نیز متعلق به برادران و 7 اثر نیز از میان خواهران انتخاب شدند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *