بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

به گزارش اداره اطلاع رسانی معاونت پژوهش حوزه؛ حجت الاسلام والمسلمین جواد رفیعی چهارشنبه شب در مراسم هم اندیشی مسئولان و معاونان پژوهشی واحدهای پژوهشی  که در سالن اجتماعات نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها  در استان قم  به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد گفت: مراکز پژوهشی حوزه رسالت بسیار بزرگی را در نشر معارف اهل بیت(ع) به عهده دارند.

وی افزود: بیش از 1000 اثر در هر سال از سوی مراکز انتشاراتی و پژوهشگران حوزه در همایش کتاب سال حوزه شرکت می کند که این رقم بسیار بالاست.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی بیان کرد: از 240 نشریه که در سطح کشور در حوزه دین منتشر می شود، نیمی از این تعداد یعنی 120 نشریه در حوزه علمیه منتشر می شود که بیش از نیمی از آنها  دارای رتبه علمی پژوهشی و علمی ترویجی هستند.

مدیرکل دفتر امور پژوهشی معاونت پژوهش حوزه گفت: این حجم از تلاش در کنار ده ها نشست و همایش که در حوزه های علمیه رقم می خورد از جمله فعالیت هایی است که در حوزه انجام می شود.

وی افزود: این تلاش علمی نسبت به گذشته های حوزه های علمیه باید مقایسه شود که فعالیت های انجام شده بسیار ارزشمند است؛ در سال های پیش از انقلاب تنها یک نشریه مکتب اسلام منتشر می شد ولی امروز از یک مرکز در حوزه 17 نشریه علمی منتشر می شود که 9 نشریه آن دارای رتبه علمی پژوهشی است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی بیان کرد: با توجه به نیازهای روزآمدی که امروز با آن مواجه هستیم حوزه ها باید توان و قدرت آن را داشته باشند که با سیل نیازهایی که امروز در جهان اسلام شاهد آن هستیم مقابله کند.

مدیرکل دفتر امور پژوهشی معاونت پژوهش حوزه گفت: در زمینه کمیسیون مراکز حوزوی باید گفت که در طول فعالیت این کمیسیون 6 واحد پژوهشی اعم از  موسسه و پژوهشکده و…. مورد بررسی و تصویب قرار گرفته است و 8 مرکز علمی متقاضی مجوز در این کمیسیون تعیین تکلیف می شوند.

وی افزود: در عرصه اعطای رتبه علمی به نشریات متقاضی رتبه، فعالیت های خوبی انجام شده است و تاکنون از 48 نشریه متقاضی رتبه علمی که تقاضای آنها به دبیرخانه کمیسیون واصل شده است، 24 نشریه به عنوان نشریاتی که صلاحیت دریافت رتبه علمی پژوهشی داشته اند معرفی شده اند و 14 نشریه نیز در دستور کار بررسی این نهاد است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی بیان کرد: همه مراکز فعال علمی حوزه در عرصه های گوناگون علمی بسیار موفق هستند؛ انتخاب مراکز فعال در عرصه پژوهش در بازه زمانی 4 سال گذشته مورد بررسی واقع شده است و براساس شاخص های معین مثل داشتن نشریات علمی و نشریات علمی پژوهشی یا علمی ترویجی و تولید کتب علمی و ارائه آنها به همایش کتاب سال حوزه این رتبه بندی انجام شده است.

مدیرکل دفتر امور پژوهشی معاونت پژوهش حوزه گفت: از میان 19 انجمن علمی در 4 سال اخیر 3 انجمن بر اساس شاخص هایی که توسط شورای انجمن های علمی تعیین کرده اند به عنوان انجمن های فعال شناخته شده اند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *