بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

مدیرکل دفتر مطالعات پژوهشی حوزه علمیه هدف از ارائه طرح های نیاز سنجی پژوهشی را تسهیل روند انتخاب موضوع در پایان نامه های حوزوی بیان کرد

وی گفت: انتخاب موضوع پایان نامه یک پروسه طولانی مدت است که نیازهای اساسی جامعه را در بر نمی گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد ساجدی، مدیرکل دفتر مطالعات پژوهشی حوزه علمیه، صبح امروز در نخستین کارگاه آموزشی آینده پژوهشی با رویکرد نیازسنجی پژوهشی که به همت گروه نیازسنجی پژوهشی این دفتر در سالن همایش های انجمن های علمی حوزه برگزار شد به تشریح اهداف و پیشنیه فعالیت‌های این مرکز پرداخت.

وی یکی از دغدغه اصلی دفتر مطالعات پژوهشی را دستیابی به یک مدل جامع و بومی در نیازسنجی‌های پژوهشی عنوان کرد و گفت: چندین مؤسسه پژوهشی حوزه علمیه قم را مورد مطالعه قرار دادیم تا ببینیم الگو و شیوه جاری در آنها چگونه است و آیا از یک روش مدون بهره مند هستند یا خیر.

مدیرکل دفتر مطالعات پژوهشی حوزه علمیه از اجرای 15 طرح نیاز سنجی دانشگاهی حوزوی با همکاری انجمن های علمی حوزه خبر داد و افزود: اجرای کلان طرح نیازسنجی پژوهشی در رشته های دانش فقه، اصول و برخی رشته های دیگر انجام شده است.

دکتر ساجدی هدف کوتاه مدت خود از ارائه این طرح‌ ها را، راهنمایی برای پایان نامه های حوزویان بیان کرد و گفت: اغلب طلاب و کمیته‌های تخصصی ذی‌ربط در این حوزه دچار مشکل هستند و معمولا انتخاب موضوع پایان نامه‌ها یک پروسه یک ساله است که پس از انجام هم معلوم نیست تا چه حد موضوع منتخب مورد نیاز جامعه است.

وی ابراز امیدواری کرد که با برگزاری این کارگاه آموزشی بتوانند افزون‌بر تبیین مفاهیم عمومی در بحث آینده پژوهی، بتواند پشتیبان فعالیت در زمینه نیازسنجی پژوهشی باشد.

مدیرکل دفتر مطالعات پژوهشی حوزه علمیه، برگزاری کارگاه آموزشی نیازسنجی پژوهشی در سال 81 را یکی از فعالیت های مهم این دفتر عنوان کرد و گفت: هدف از برگزاری آن ترویج فرهنگ ادبیات نیازسنجی پژوهشی بود که از دکتر فتحی واجارگاه بعنوان ناظر علمی روشی در این کلان طرح بهره بردیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *