بسم الله الرحمن الرحیم

امروز اسلام به یکایک سربازان خود در عرصۀ جهاد تبیین علمی نیاز دارد/ مهارت‌های پژوهشی و شیوه‌های تحقیقات دینی را به طلاب جوان بیاموزیم. مدیر حوزه‌های علمیه

به گزارش اداره اطلاع رسانی معاونت پژوهش حوزه های علمیه؛ کتابخانه آیت الله بروجردی، یکی از بناهای عظیم اسلامی است که به دست، حضرت آیة ‌الله‌ العظمی‌ بروجردی (ره) در جوار بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه (س) و مسجد اعظم بنا شده است.

 از اهداف اصلی تاسیس این کتابخانه گسترش فرهنگ مطالعه، تأمین کتاب‌های مورد نیاز حوزویان و نگهداری از آثار مکتوب علمای گذشته، بوده است. مجموعه منابع این کتابخانه از جمله: نسخ خطی، کتابهای چاپ سنگی کتابخانه، کتب چاپ سربی قبل از سال 1300 قمری، نشریات قدیمی و کتاب‌های درسی وزارت آموزش و پرورش قبل از سال 1342ش، از غنیترین و معتبرترین مجموعه‌ها در کشور به شمار میرود. منابع کم نظیر و امکانات ویژه کتابخانه، توجه اکثر فضلا و محققان حوزه‌های علمیه را به خود جلب و این کتابخانه را به یکی از کتابخانههای بزرگ اسلامی در کشور، تبدیل کرده است.

هم اکنون کتابخانه آیت ‌الله‌ العظمی بروجردی، به لحاظ ساختار و سازمان به معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه واگذار شده است و این کتابخانه به همراه کتابخانه‌آیت الله العظمی حائری یزدی، به عنوان کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد حوزههای علمیه، فعالیت می‌کند.

کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی در 25 فروردین 1340 شمسی افتتاح و به بهره‌برداری رسید. اولین رئیس کتابخانه آیت ‌الله شیخ ابوالقاسم دانش آشتیانی بودند. وی به مدت 38 سال کتابخانه را با دلسوزی و کاردانی و به نحو احسن اداره کرد. از یادگارهای ماندگار ایشان نشریه کتابخانه مسجد اعظم می‌باشد که بین سال‌های 1340 تا 1345 چاپ شده است. آیت الله دانش آشتیانی تا سال 1375 کتابخانه را اداره نمودند. ایشان از مدیریت حوزه علمیه قم درخواست کرد که اداره امور کتابخانه را بر عهده بگیرند. شورای عالی حوزه با درخواست ایشان موافقت و اداره کتابخانه از سال 1376با مصوبه 242 به مدیریت حوزه علمیه واگذار گردید.

مدیر وقت حوزه علمیه قم آیت ‌الله استادی، پس از ابلاغ این مصوبه اداره امور کتابخانه را بر عهده گرفتند. وی با وجود مشغله‌های کاری، به دلیل علاقه‌ای که به کتاب و کتابخانه داشت، توانست تحولات بزرگی را در کتابخانه ایجاد کند. از مهمترین اقدامات ایشان بازسازی مخزن کتابخانه، ساماندهی و فهرست کتاب‌ها و ارتقا سطح خدمات عمومی کتابخانه بوده است. وی پس از کناره‌گیری از مدیریت حوزه بنا به درخواست آیت الله حسینی بوشهری تا سال 1380 ریاست کتابخانه را بر عهده داشت. از کارهای ماندگار آیت الله استادی در کتابخانه فهرست نسخ خطی کتابخانه است.

آیت الله استادی پس از پنج سال خدمت خالصانه و سامان دادن امور کتابخانه، از ریاست کتابخانه کناره‌گیری و آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه علمیه قم عهده دار ریاست کتابخانه شدند.

 آیت الله حسینی بوشهری به مدت هفت سال ریاست کتابخانه را برعهده داشتند. از مهمترین اقدامات ایشان، مکانیزه کردن خدمات کتابخانه و ثبت اطلاعات کتابشناختی منابع در رایانه بود. با حمایت ایشان کتاب‌های جدید برای کتابخانه تهیه شد و نسخ خطی، مرمت و صحافی شد.

در سال‌های 1387 و 1388 آیت الله مرتضی مقتدائی، به عنوان مدیر وقت حوزه علمیه قم، ریاست کتابخانه را بر عهده گرفته و با اقدام ایشان اعتبار لازم برای تکمیل تجهیزات کتابخانه ای ساختمان جدید کتابخانه، تامین و نرم‌افزار کتابداری و کتابخانه دیجیتال برای مدیریت منابع کتابخانه تهیه گردید. از کارهای ماندگار ایشان در کتابخانه موافقت با تاسیس بخش خواهران کتابخانه است.

 اداره کتابخانه‌های تحت پوشش مدیریت حوزه از جمله کتابخانه مسجد اعظم در سال 1388، به معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه واگذار شد و در پی این ابلاغیه حجت ‌الاسلام و المسلمین سید علی عماد، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه، ریاست کتابخانه را به عهده گرفتند. پس از واگذاری کتابخانه به معاونت پژوهش، تحولات اساسی در اداره کتابخانه شکل گرفت. تدوین سند چشم انداز و برنامه توسعه کتابخانه، تدوین اساسنامه و ساختار تشکیلاتی کتابخانه، تشکیل شورای سیاست‌گذاری کتابخانه، فعال کردن بخش‌های تخصصی کتابخانه (مجموعه‌سازی، ساماندهی، اشاعه اطلاعات و فناوری اطلاعات) که باعث رشد چشمگیر کتابخانه شد.

شورای سیاست‌گذاری کتابخانه

در راستای اجرای ماده هشت و نه، اساسنامه کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد حوزه های علمیه جلسات شورای سیاستگذاری کتابخانه در سال 1392راه‌اندازی شد.

بخش های کتابخانه

بخش مجموعه سازی و ساماندهی

فراهم‌آوری منابع: مجموعه‌سازی از بخش‌های مهم در هر کتابخانه است که خطمشی‌ گسترش منابع، در آن تدوین میگردد. بخش مجموعه‌سازی بر اساس ساختار کتابخانه در سال 1389 راهاندازی شد.

انواع منابع کتابخانه:

انواع منابع موجود در کتابخانه را می‌توان به چهار دسته تقسیم کرد:

·        کتاب: شامل كتاب‌هاي خطي، چاپ سنگي، چاپ سربي، چاپ صنعتي وكتاب‌هاي الكترونيكي

·        پیایندها: شامل نشریات چاپی والکترونیکی، سالنامه‌ها و سالنماها

·        اسناد و مدارک چاپی و الکترونیکی غیرکتابی: پایان‌نامه‌ها، اسناد، جزوه‌ها و …

·        پایگاه‌های اطلاعاتی: شامل پایگاه‌های اطلاع رسانی علمی، نشریات و …

فهرست موضوعات اصلی:

·        اسلام و علوم اسلامی اعم از فقه و اصول، حدیث، رجال و درایه، علوم قرآنی و تفسیر

·        ادیان و مذاهب، کلام، منطق وفلسفه اعم از فلسفه اسلام و فلسفه غرب

·        اخلاق وعرفان

·        تاریخ اعم از تاریخ اسلام، تاریخ ایران، تاریخ غرب و سایر کشورها

·        علوم انسانی و اجتماعی اعم از جامعه شناسی، مدیریت، علوم سیاسی، حقوق

·        زبان‌شناسی و ادبیات اعم از ادبیات عرب وادبیات فارسی

·        منابع مرجع: اعم از دایرۀ‌المعارفها، سرگذشت‌نامهها، واژه نامه‌ها، فهرستها

·        ديگر موضوعات مثل: اقتصاد، پزشكي

سازماندهی منابع

هر کتابخانه حاوی مجموعه کتاب‌ها و موادی است که آن‌ها را برمبنای نیازهای مراجعان خود تهیه وگردآوری می‌کند. این مجموعه در صورتی قابل استفاده است که مراجعان بتوانند پاسخ نیازهای اطلاعاتی خود را به سرعت و سهولت پیدا کنند. از این رو لازم است مجموعه منابع کتابخانه را براساس یکی از روش‌های متعارف فهرست‌نویسی و سازماندهی کرد تا نیازهای مراجعان به بهترین وجه تأمین شود.

بخش ساماندهی شامل فعالیت‌هایی از قبیل فهرست‌نویسی، رده‌بندی، نمایه‌سازی وچکیده‌نویسی می‌شود.

فهرست نویسی:بخش ساماندهی در سال 1389 بر اساس ساختار کتابخانه راه اندازی شد. بعد از این تاریخ با تأکید بر رعایت استانداردسازی سازماندهی، فهرست کردن منابع به روش سنتی متوقف شد. پس از مشورت با اساتید و کارشناسان کتابداری برای دسترسی آسان مراجعان به منابع، مقرر شد فهرست‌نویسی کتابها به صورت توصیفی- تحلیلی صورت پذیرد.

همچنین با در نظر گرفتن نقاط قوت و ضعف نظام‌های رده‌بندی موجود و با توجه به جامعه استفاده‌ کننده و نوع منابع کتابخانه، رده‌بندی کنگره را برای فهرست‌نویسی انتخاب و کتاب‌ها مطابق قواعد فهرستنويسي انگلوامريكن و با استفاده از گسترش رده‌بندي كتابخانه ملي ایران و استاندارد بین‌المللی کتابنامه‌نویسی (آی.اِس.بی.دی) فهرست‌نویسی ‌شدند.

برای ثبت اطلاعات کتاب‌شناختی نیاز به نرم افزار کتابخانه‌ای بود. پس از مشاوره با کارشناسان فناوری اطلاعات و کارشناسان کتابداری، نرم افزار سیمرغ برای کتابخانه انتخاب و خریداری شد.

فهرستنویسی کتابهای چاپی در کتابخانه به دو شکل انجام میشود: کتابهای دارای ایزو، کتاب‌های فاقد ایزو (فهرست‌نویسی بنیادی)

فهرستنویسی منابع ویژه و نفیس: کتابخانه منابع نفيسي از لحاظ ویژگی‌هایی مانند قدمت، نوع منبع و محتوا چاپ دارد که برای معرفی و نگهداری بهتر از این منابع سیاست‌های جداگانه‌ای نسبت به کتاب‌های چاپی اتخاذ کرده است. بخش فهرست‌نویسی کتابخانه نیز در اجراي بخش مهمي از اين سیاستها دخيل است و برای معرفی آن‌ها پایگاههای مجزا در نرم افزار کتابخانه‌ای سیمرغ فراهم کرده است. این منابع عبارتند از:

·        کتابهای افست از چاپ‌ سنگی، چاپ گراور و کتابهای چاپ سربی که قبل از سال 1300 قمری منتشر شده‌اند؛

·        کتابهای نظامی و جغرافیایی ونقشه‌ها؛

·        کتابهای درسی دوره‌های دبستان و متوسطه از اواخر دوره قاجار تا اواخر دوره پهلوی؛

فهرستنویسی نسخ خطی: جهت فهرست‌نویسی نسخ خطی جدید کتابخانه، اطلاعات با توجه به فیلدهای معرفی شده در کاربرگه نرم افزار تکمیل و مانند روش سابق در نرم افزار وارد خواهند شد.

فهرستنويسي كتاب‌هاي الكترونيكي:جهت معرفي اين نوع منابع، اطلاعات كتابشناختي در نرم افزار سيمرغ وارد خواهند شد. با استفاده از سرعنوانهاي موضوعی فارسي، موضوعات اعم براي اين كتابها انتخاب مي‌شود. سپس كاربرگه اطلاعات به تصوير كامل كتاب كه در نرم‌افزار ديجيتال وارد شده، لينك داده مي‌شود.

فهرستنویسی پیایندها: فهرستنویسی نشریات، کاری مداوم است که هیچگاه به پایان نمیرسد، مگر اینکه انتشار پیایند متوقف شود یا اشتراک آن لغو گردد. با توجه به ویژگی‌های خاص نشریات و تفاوت‌های اساسی آن با کتاب و سایر قالب‌های اطلاعاتی، ضروری است متخصصان کتابداری که در زمینه نشریات و نمایهسازی مهارت و تخصص دارند، به کار گرفته شوند.

فهرستنویسی پایان‌نامه‌ها: ثبت و سازماندهی پایان‌نامه‌ها، در کتابخانه براساس قواعد انگلوامريكن صورت می‌گیرد. در فهرست‌نویسی اطلاعات پایان‌نامه‌ها، اعم از عنوان، نویسنده، استاد راهنما، استاد مشاور، زبان، مقطع تحصیلی (کارشناسی ارشد، دکتری) رشته تحصیلی، نام دانشگاه، تاریخ، چکیده، توصیفگرها در کاربرگه‌های ویژه پایان‌نامه در نرم‌افزار وارد می‌شود.

چکیده نویسی: چکیده پایان‌نامه نیز در صورتی که به طور استاندارد تنظیم شده باشد، اطلاعات بسیار مهمی در اختیار خواننده قرار میدهد. پایان‌نامه‌هایی که بنابر تشخیص متخصص، دارای چکیده استاندارد هستند، همان چکیده درنرم افزار وارد می‌شود و برای پایان‌نامه‌های فاقد چکیده یا پایان نامه‌هایی که چکیده استانداردی ندارند، با توجه به موضوع پایان نامه، چکیده تمام‌نما یا راهنما (توسط متخصص در حوزه چکیده نویسی) نوشته می‌شود.

فهرستنويسي منابع دیجیتال: در کتابخانه‌ها چند روش برای ایجاد مجموعه‌های دیجیتالی وجود دارد. بنابراین با توجه به نوع تهيه منبع، روش سازماندهي و فهرستنويسي آن متفاوت خواهد بود. دیجیتال‌سازی منابع كتابخانه آيت اللهالعظمي بروجردي(ره) به روشهای زیر انجام می‌شود:

·        دیجیتالسازی كتابهاي خطي و چاپ سنگي و منابع كاغذي كتابخانه

·        تهیه آثار دیجیتالی که توسط ناشران و پژوهشگران تولید می‌شوند، مانند کتاب‌های الکترونیکی، نشریات الکترونیکی و پایگاه‌های اطلاعاتی. از اين نوع کتاب‌ها با عنوان اي‌بوك ياد مي‌كنند و ماهیت ديجيتالي دارند و نياز به انجام فرايند ديجيتال‌سازي ندارند.

فهرست منابع چاپی: فهرست‌نویسی منابع کتابخانه در تاریخ 26/ 8/ 90 آغاز شد.

در سال اول بیش از پنج هزار عنوان و در سال دوم پانزده هزار عنوان، در سال سوم ده هزار عنوان و در سال چهارم شش هزار عنوان، یعنی در مجموع تا پایان سال 1393 بیش از 36 هزار عنوان در 57 هزار جلد، کتاب چاپی فهرست‌نویسی شد.

فهرست نسخ سنگی: این کتابخانه با بیش از 8500 عنوان کتاب چاپ سنگی یکی از مخازن ارزشمند کتب چاپ سنگی ایران است. تنوع موضوعی یکی از شاخصه‌های مهم نسخ چاپ سنگی کتابخانه است. در بین این نسخ بیش از 660 نسخه مصور، رساله‌های عملیه و کتاب‌های درسی جدید در دوره قاجار و 1750 عنوان نسخه نادر موجود است.

فهرست کردن نسخ چاپ سنگی در اواخر سال 1389 آغاز شد.

در ادامه، کار فهرست‌نویسی کتاب‌های چاپ گراور، چاپ افست و کتاب‌های چاپ سربی قبل از سال 1300 قمری جداسازی و فهرست گردید. فهرست نسخ چاپ سنگی کتابخانه در سه مجلد آماده شده است و بزودی منتشر خواهد شد.

صحافی: یکی از واحدهای فعال در بخش ساماندهی کتابخانه قسمت صحافی است. در این واحد کتاب‌هایی كه نياز به تعمیر و مرمت دارند، صحافی می‌شوند.

بخش اشاعه اطلاعات

خدمات عمومی کتابخانه

هدف اصلی هر کتابخانه‌ای از فراهم‌آوری و مجموعه‌‌سازی، حفاظت وسازماندهی منابع، همان اشاعه و توزیع اطلاعاتی است که در مجموعه منابع موجود است. بخش اشاعه اطلاعات به طور مستقیم با استفاده کنندگان در تماس است و حاصل کار کتابخانه در این قسمت نمود پیدا میکند.

در ساختمان جدید خدمات عمومی کتابخانه در سه تالار مطالعه و به صورت قفسه باز ارائه می‌شود. هدایت و راهبری هر تالار با کتابدار هر تالار است. کتابخانه دارای یک مخزن اصلی مشترک(قفسه بسته) است که کتاب از طریق میز امانت در هر یک از تالارها در اختیار مراجعه کننده قرار می‌گیرد.

تالار عمومی: تالار عمومي برای مطالعه آقایان به صورت قفسه باز و با مساحتي بالغ بر 330 متر مربع و ظرفيت 150 نفر، در طبقه اول کتابخانه قرار دارد. تعداد کتاب‌ها در این سالن بیش از 7 هزار جلد و شامل کتاب‌های مرجع و منابع هسته و مورد نیاز مراجعان این تالار در زمینه علوم اسلامی است. متصدی میز امانت کتاب‌های مورد نیاز مراجعان را از مخزن کتابخانه درخواست میکند و در اختیار آن‌ها قرار میدهد.

مراجعین این تالار طلاب فاضل، دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری هستند. بنابراین، منابع اصلی و پایه علوم اسلامی و علوم انسانی مرتبط با رشتههای علمی مراجعان، که به طور مداوم مورد نیاز آن‌هاست، برای این بخش تهیه میشود.

تالار محققین: تالار مطالعه مرجع با مساحتي بالغ بر 180 متر مربع و ظرفيت 50 نفر در طبقه دوم کتابخانه قرار دارد. این تالار با 6 ‌هزار جلد از منابع تحقیقاتی علوم اسلامی و کتاب‌های مرجع در موضوعات اعلام، کتابشناسی‌ها، دایرۀ المعارف‌ها، فرهنگ‌ها و کتاب‌های تفسیر به صورت قفسه باز در اختیار پژوهشگران قرار گرفته است.

قسمتی از این تالار با عنوان بانک اطلاعات دیجیتال با30 دستگاه رایانه است. کاربران بانك اطلاعات، به کتابخانه دیجیتال، نمایه نشریات، نرم افزارهای مرکز تحقیقات علوم اسلامی و اینترنت دسترسی دارند.

بخش خواهران: بخش خواهران دارای تالار مطالعه عمومي با مساحت 330 متر مربع و ظرفيت 120 نفر است. این تالار به صورت قفسه باز است. تعداد کتابهای این تالار بیش از 7 هزار جلد است که اکثر آن‌ها كتابهای مرجع و منابع تحقیقاتی علوم اسلامی و انسانی است.

 از آنجا که تالار خواهران مستقل بوده و خواهران نمیتوانند از منابع تالار مرجع استفاده کنند، بنابراین، منابع این تالار به دو دسته تقسیم میشود.

·        منابع منابع اصلی و پایه علوم اسلامی و علوم انسانی مرتبط با رشتههای علمی مراجعان، که به طور مداوم مورد نیاز آن‌هاست

·        منابع مرجع

قسمتی از این تالار با عنوان بانک اطلاعات دیجیتال، با 20 دستگاه رایانه است.

مخزن: در ساختمان جدید کتابخانه مخزن اصلی کتاب‌ها در طبقه زیرزمین ساختمان قرار دارد و استانداردهای کتابخانه‌ای در ساخت آن رعایت شده است. سیستم‌های امنیتی، سیستم اطفاء حریق، سیستم تنظیم درجه حرارت مناسب و میزان رطوبت لازم برای نگهداری کتاب‌ها ایجاد شده و قفسه های ثابت و متحرک ریلی در آن نصب شده است.

کتاب‌ها، آرشیو نشریات، پایان‌نامه‌ها در مخزن اصلی نگهداری می‌شوند. برای نگهداری نسخ خطی و کتاب‌های نفیس مخزن مستقلی طراحی شده است.

خدمات بخش اشاعه اطلاعات کتابخانه

در این بخش نقش کتابداران مهم و اساسی است. هر کتابدار باید سعی کند مهارت لازم برای ارائه خدمات مفید و شایسته درکتابخانه را کسب کند. در حال حاضر، خدمات کتابخانه ‌عبارتند از:

امانت منابع کتابخانه‌ای: این خدمت یکی از بارزترین خدمات در کتابخانه است. در حال حاضر برنامهای برای خدمات امانت به خارج از کتابخانه وجود ندارد و استفاده از منابع اعم از کتاب، نشریات، پایان‌نامه‌ها، منابع الکترونیکی در داخل کتابخانه ‌امکان‌پذیراست.

کتابهای چاپی با در نظر گرفتن شرایط و ضوابط به اعضای کتابخانه برای مطالعه در تالارهای مطالعه امانت داده می‌شوند.

کتاب‌های خطی و چاپ سنگی به صورت دیجیتال دردسترس کاربران است. اعضای دایمی و کاربران موقت که گذرواژه و نام كاربري بانک اطلاعات را در اختیار دارند، می‌توانند متن کامل این منابع را مشاهده کنند. در صورت تمایل میتوانند منبع مورد نظر را از کتابدار میز امانت درخواست کنند و به صورت چاپ شده یا بر روی سی‌دی و یا فلش دریافت ‌کنند.

کاربرانی که امکان مراجعه مستقیم به کتابخانه را ندارند، می‌توانند فقط پنج صفحه ابتدایی نسخه خطی را از طریق وب‌سایت کتابخانه مشاهده نمایند و فرم درخواست را از طریق پایگاه اطلاعرسانی کتابخانه تکمیل و ارسال کنند تا صفحات مورد نیاز خود را دریافت کنند.

پایان نامه‌ها: ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﭘﺎﻳﺎن‌ﻧﺎﻣﻪ با رعایت ضوابط مربوط به آن در کتابخانه محدودیتی ندارد، اما نسخه چاپی و دیجیتال پایاننامه به خارج از کتابخانه اﻣﺎﻧﺖ داده ﻧﻤﻲ‌ﺷﻮد. کاربرانی که امکان مراجعه مستقیم به کتابخانه را ندارند، می‌توانند چکیده پایان‌نامه‌ها را از طریق وب‌سایت کتابخانه مشاهده نمایند.

نشریات:نشریات موجود درکتابخانه، در پایگاه نشریات قابل جستجو است. کاربران با ارائه مشخصات اعم از عنوان، شماره و سال، نشریه را از کتابدار امانت درخواست می‌کنند. محدودیتی برای کپی‌برداری از نشریات وجود ندارد و کاربران می‌بایست فرم ویژه تکثیر را تکمیل کنند.

خدمات عمومی کتابداری در کتابخانه ازطریق یک مخزن اصلی مشترک به صورت قفسه بسته و در سه تالار مطالعه مجزا به صورت قفسه باز انجام میشود. هدایت و راهبری هر تالار با کتابدار هر تالار است.

خدمات مرجع: خدمات مرجع”در واقع کمک‌های فردی است، که به کاربران کتابخانه‌ای که در جستجوی اطلاعات هستند داده می‌شود. فرد کمک کننده ” کتابدار مرجع” نامیده می‌شود. کتابدار مرجع به عنوان “رابط بین کاربر و اطلاعات” و “هدایت کنندگان کاربران در بزرگراه اطلاعاتی” عمل میکند.

کتابداران مرجع کتابخانه با در نظرگرفتن نیاز کاربر، سطح اطلاعاتی وی و رعایت اولویت‌های کاری، نوع و میزان خدمات مرجع را تشخیص و ارائه می‌کند.

آموزش استفاده از کتابخانه و نرم‌افزارهای کتابخانه‌ای به کاربران جدیدالورود وکمک به مراجعه‌کنندگان در یافتن اطلاعات از وظایف اصلی این بخش است.

 بانک اطلاعات: در این نوع خدمات، بخشی ازخدمات مرجع و مشاوره‌ها به صورت رایانه‌ای و معمولا با عبارت “از کتابدار بپرس” و با سرعت بالا صورت می‌گیرد. همچنین کتابخانه با در نظر گرفتن جامعه استفاده کننده و نیاز آن‌ها، اشتراک و نحوه دسترسی به پایگاههای اطلاعاتی مفید را فراهم می‌کند، تا کاربران عضو بتوانند به راحتی به منابع بیشتر و روزآمددسترسی داشته باشند.

پاسخگویی به سؤالات کاربران از طریق پایگاه اطلاعرسانی کتابخانه، راهنمایی مراجعهکنندگان برای استفاده از نرمافزارهای تحقیقاتی و پایگاه‌های الکترونیکی، ارائه خدمات جا به جایی اطلاعات در بانکاطلاعات کتابخانه و نظارت بر کارکرد کاربران بانک اطلاعات از وظایف اصلی این بخش است.

سامانه مطبوعات دیجیتال

جهت دسترسی آسان و سریع مراجعان کتابخانه به اطلاعات و اخبار، سامانه مطبوعات دیجیتال به صورت پیوسته راه‌اندازی شد. با شروع به کار این بخش، از انباشت روزنامه‌ها و صرف فضا جلوگیری و از هزینه نگهداری آن‌ها کاسته شد و امکان استفاده همه کاربران از اطلاعات پایگاه‌های خبری به صورت لحظه‌ای فراهم گشت.

کتابخانه نمونه سال حوزه

در اواخر بهمن ماه سال 1390 از طرف شورای علمی سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه، کتابخانه آیت ‌الله‌العظمی بروجردی به پاس ارائه خدمات شایسته به پژوهشگران، به عنوان کتابخانه نمونه برگزیده شد و لوح سپاس ویژه این همایش به کتابخانه اهدا گردید.

تعداد کارکنان:تعداد کارکنان کتابخانه 35 نفر است که در بخش برادران و خواهران فعالیت می کنند.

تعداد کتب:مجموعه کتابهای این کتابخانه به صورت وقفی، اهدائی و خرید تهیه و گردآوری شده است.

·        نسخ خطی بالغ بر 6814 جلد در 4824 مجلد

·        کتاب های چاپی این مجموعه بالغ بر یکصدهزار جلد

·        بیش از 1100 هزار عنوان نشریه و ده‌ها عنوان روزنامه در آرشیو کتابخانه نیز موجود است.

·        پایگاه های اطلاعاتی مشترک: نورمگز و نمایه نشریات.

کل اعضای کتابخانه بیش از 4000 نفر می باشد که از این تعداد 600 نفر در بانک اطلاعات برادران و 900 نفر در بانک اطلاعات خواهران عضو هستند. تعداد اعضاء کتابخانه در بخش امانت برادران 500 نفر و خواهران 1450نفر است. میزان متوسط مراجعین در بخش برادران روزانه 900 نفر و در بخش خواهران 400 نفر می باشد.

نحوه عضویت: عضو گیری از بین فضلای سطح 3 و 4 حوزه و دانشجویان کارشناسی ارشد و بالاتر در رشته های علوم اسلامی ومرتبط.

اطلاعات تماس 37839844 و 37839845و دورنگار 37839846

ساعات کار برادران از ساعت 7 صبح تا 21 شب و خواهران از ساعت 7.30 تا 19.30 است.

سایت کتابخانه www.blib.ir

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *