بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

به گزارش روابط عمومي معاونت پژوهش حوزه‌هاي علميه؛ کتابخانه تخصصی پژوهش كه از سال 1385  به عنوان يکي از بخشهاي دفتر مطالعات‌ پژوهشي  راه اندازي گرديده؛ فعاليت هايي درسال جاری داشته است. گزارش ذيل نگاهی کوتاه به مهمترین این فعاليت‌ها در سال 90 است :
1- حضور در نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران؛ خريد 280 عنوان كتاب در زمينه پژوهش‌پژوهي جهت غني‌سازي كتابخانه.اين کتب  به مدت دو هفته در سالن معاونت پژوهش به نمايش گذارده شد وقرار است پس از فهرستنويسي و كدگذاري ـ جهت دسترسي و بازيابي سريع اطلاعات ـ چكيده‌نويسي و نمايه‌سازي شود.
2- خدمات مرجع؛  كتابخانه به صورت روزانه از ساعت 8 تا 14 پاسخگوي مراجعين و كارشناسان معاونت است كه خدماتي از جمله؛ جستجوي علمي، امانت كتاب و مقالات و ساير منابع را ارائه مي‌نمايد.
3- تشکيل پرونده علمي: کتابخانه تخصصي پژوهش باتنظيم شيوه نامه شکيل پرونده علمي وارايه آن به واحد ها وگروههاي علمي معاونت ونيزخدمات نسخه برداري از اين متون به اين کاراقدام خواهد کرد.اکنون مرحله تنظيم شيوه نامه به پايان رسيده وبه زودي به گروههاي علمي دفتر مطالعات وسپس به واحدهاي ديگرمعاونت ارايه خواهد شد.
4- چکیده‌نویسی کتب کتابخانه:چکيده خلاصه جامعيست ازکل يک کتاب که کتاب را درچندين کلمه توصيف ميکند؛ تاکنون 500 عنوان از کتب موجود در کتابخانه به صورت چکیده گزارماني(500کلمه اي) چكيده شده است و اکنون در مرحله ویرایش علمی قرار دارد که پس از ویرایش به صورت کتاب یا ارائه در پایگاه اینترنتی ارائه خواهد شد.
5-  نمایه‌سازی: يکي ازشيوه هاي بازيابي سريع اطلاعات نمايه سازي  است که محتواي کتاب در قالب کليد وازه هاي آدرس دارمعرفي ميشود؛ این کار در حال انجام است و قرار است تا پایان امسال 600 عنوان از کتب کتابخانه نمایه‌سازی گردند.
6-  مجموعه‌سازي متون پژوهش؛ این کار به منظور جمع‌آوري متون مربوط به پژوهش در يك مجموعه است به صورتي كه محقق بتواند در يك جا به همه موضوعات مربوط به پژوهش دسترسي داشته باشد. كار جمع‌آوري و تدوين متون  درقالب 13 دفتر(6000) انجام شده که پس از تصحيح ،تکميل وويراستاري علمي به صورت یک مجموعه کامل عرضه خواهد شد.
7- مأخذشناسي يا كتاب‌شناسي پژوهش؛ تاكنون 5600 عنوان كتاب در حوزه مختلف پژوهش پژوهی  مثل روشهاي تحقيق،  ارزيابي ونقد پژوهش، آسيب شناسي پژوهش،  تحقيق وتوسعه، متودولوژي علوم،توسعه علوم و… شناسايي شده است و هم‌اکنون اين كار در حال ويرايش علمي است كه پس از آماده‌سازی در قالب كتاب ارائه خواهد شد.
8-  طرح اصطلاح نامه‌نويسي در زمينه پژوهش و روش تحقيق؛اين اصطلاحنامه از تلفيق چند اصطلاح‌نامه مهم موجود در بازار به علاوه كارشناسي و مطالعه کارشناسان دفترمطالعات و کتابخانه تدوین می‌گردد. اصطلاح‌نامه ابتدا به صورت بانك واژگان تدوين و در فرایند نمایه‌سازی تصحیح و تکمیل می‌گردد و سپس براي استانداردسازي و ارزيابي دقيق‌تر آن از كارشناسان و محققان بيرونی استفاده مي‌گردد که خروجي آن در قالب كتاب (اصطلاح‌نامه) ارائه خواهد شد. تدوين بانك واژگان اين اصطلاح‌نامه به اتمام رسيده و در حال حاضر در مرحله تصحیح و تکمیل قرار دارد.
9- تدوين فرهنگ واژگان پژوهش؛ در اين مجموعه، در مقابل اصطلاحاتي كه در قالب اصطلاح‌نامه آورده مي‌شود توضيح و شرح واژگان مي‌آيد که این کار توأم با كار تدوین اصطلاح‌نامه انجام خواهد شد.
10- معرفي کتابخانه: اين کار درگذشته درقالبهاي گوناگون مثل توزيع بروشورو… به صورت اجمالي انجام شده است .اين بار به صورت مفصل ودرقالب يک مقاله علمي- ترويجي صورت پذيرفته است وقرار است در نشريه پژوهش وحوزه منتشر گردد.
باتشكر ازكارشناس محترم كتابخانه تخصصي كه درتنظيم اين گزارش همكاري نمودند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *