بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

حجت الاسلام والمسلمین میر معزی، روز دوشنبه (4 دی ماه) در مراسم تجلیل از پژهشگران برتر مدرسه علمیه علوی قم، که با حضور مدیر، اساتید و طلاب این مدرسه علمیه درقم برگزار شد گفت: جای بسیار خوشحالی است که این مدرسه علمیه جزء اولین مدارس قم است که موضوع پژوهش و اهمیت را درک کرده و به دنبال تحقق آن پیشرفته و امروز شاهدآثار و برکات آن هستیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، معاون پژوهش حوزه های علمیه عنوان کرد: این مدرسه علمیه جزء مدارس علمیه ممتاز در استان قم و بلکه در کشوراست و این نشان از فعالیت درست مدیر و اساتید مدرسهدر بحث پژوهش است.

وی افزود: پژوهش مسئله مهمی در حیات حوزه های علمیه است و حتی بزرگان معتقدند اگر حوزه علمیه نوع آوری و تولید نظریه نداشته باشدآن حوزه مرده است و حیات ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی افزود: حیات مدرسه یا مرکزی علمی به پژوهش است اگر دانشی تولید شد و درنهادی مرز دانش شکسته نشود، آن مرکزعلمی مرده است و حیات ندارد.

 معاون پژوهش حوزه های علمیه با بیان اینکه هر مرکز علمی برای حیات، نیاز به تولید علم، نوع آوری،  نظریه پردازی و شکستن مرزهای دانش دارد، افزود: متأسفانه حوزه از نظریه پردازی و پژوهش و از سنت خوب گذشته فاصله دارد.

وی افزود: مراکز علمی بیشتر از موضوع پژوهش و تولید علم ضربه دیدند، چون نظام دانشگاهی از دانش های غربی استفاده می کند و در حقیقت مصرف گرا است نه تولید کننده و نظریه پرداز. دانشگاه های علمی دلال علم درموضوعات اقتصاد و سایر مسائل می باشند و تولید کننده و نظریه پرداز نیستند.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی با بیان اینکه متأسفانه حوزه از این مسئله خسارت دیده، گفت: در نظام حفظ محور، شاگرد تنها به تعلیم و تعلم فکر می پردازد و تمام هدف حفظ کردن مباحث و اطلاعات و داده ها است،  ولی درنظام دوم ذهن فرد به فرایند و تحلیل و سؤالات پردازش گر می شود و این نظام پژوهش محور در زمان ائمه(ع) بوده و به شاگردان تا علمای سلف رسیده و از همین سنت حسنه اساتید بزرگ در حوزه در عرصه پژوهش تربیت شده اند.

معاون پژوهشی حوزه های علمیه عنوان کرد: پژوهش آن قدر مهم است که در روایات به شکل های مختلف مانند«طلب العلم» و «العلم سلطان» تاکید شده است. بنابراین پژوهش همان جستجو است که در روایات هم به جستجو  نوع آوری و تحقیق اشاره شده است.

وی افزود: معاونت پژوهش حوزه های علمیه دردوره جدید مدیریت حوزه نسبت به احیاء مسئله پژوهش در حوزه برنامه های وسیعی دارد و طرح های آماده شده و یکی از این طرح ها، نظام پژوهش محور متحد با آموزش و تهذیب است. معاونت پژوهش تمام تلاش را بکار می برد تا این نظام را اجرا کند.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی افزود:  طرح بعدی  راه اندازی سایت پژوهشی است و از طریق این سایت پژوهش ها نمره داده می شود و از طلابی که در بحث پژوهشی شرکت موفق دارند، حمایت خواهد شد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه عنوان کرد: همه مسئولین حوزه به دنبال این هستند تا حوزه به رشد علمی قابل توجه ای برسد و این زمانی مسیر می شود که طلاب در عرصه تحصیلی ، تهذیبی و آموزشی تلاش کنند و خوب و با برنامه درس بخوانند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *