بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

نشست منتخبان هجدهمین همایش کتاب سال حوزه با حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی معاون پژوهش حوزه و حجت الاسلام والمسلمین حقی دبیر همایش در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد و برگزیدگان این همایش به ارائه نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود پرداختند.

حجت الاسلام سید محمدرضی آصف آگاه، یکی از برگزیدگان هجدهمین همایش کتاب سال حوزه در سخنانی بر لزوم تبدیل شدن این همایش به اتفاقی بزرگ تر تاکید کرد و گفت: این همایش با دعوت و پذیرش آثار محققان کشورهای دیگر نظیر لبنان و عراق دارای وجهه بین المللی شود.

وی تصریح کرد: همچنین پیشنهاد می کنم این همایش بخش های ویژه نظیر نشست های نقد و بررسی و معرفی آثار داشته باشد.

در ادامه حجت الاسلام حسین بستان صاحب اثر شایسته تقدیر، بیان داشت: برگزاری همایش کتاب سال حوزه اقدام مثبتی در راستای تقویت روحیه تحقیق و پژوهش در حوزه است.

وی همچنین خواستار افزایش غنای کیفی داوری در راستای تقویت کیفیت آثار شد.

سپس حجت الاسلام والمسلمین حسین عشاقی یکی دیگر از صاحبان آثار شایسته تقدیر در سخنانی بر لزوم اطلاع رسانی عمومی معیارهای ارزیابی و داوری آثار کتاب سال حوزه تاکید کرد.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر بابایی صاحب اثر برگزیده همایش کتاب سال حوزه و عضو پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: شاخصه های ارزیابی و برتری کتاب در نشست با جمعی از صاحب نظران حوزه به بحث و نقد گذاشته شود.

وی افزود: دست اندرکاران همایش کتاب سال حوزه با همفکری نهادهای مختلف به شناسایی موضوعات ضروری و مورد نیاز جامعه بپردازند و در اختیار نویسندگان قرار دهند.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین سیدکاظم سیدباقری نویسنده یکی از آثار شایسته تقدیر، گفت: در کل فرآیند ارزیابی آثار همواره باید به فرآیند علمی ارزیابی اهتمام داشت و هرگز این فرآیند نباید خدشه دار شود.

وی تصریح کرد: به نظر بنده عناوین “شایسته تحسین” تعبیر جالبی نیست و پیشنهاد می کنم عناوین این همایش همچون سایر جشنواره ها به عنوان برگزیده اول، دوم و سوم باشد.

سپس حجت الاسلام سید عبدالله حسینی صاحب اثر شایسته تحسین هجدهمین همایش کتاب سال حوزه اظهار داشت: پیشنهاد می کنم این همایش در سه بخش “ویژه حوزه علمیه قم”، “حوزه های سراسر کشور و کشورهای اسلامی” و “بخش آثار مرتبط با مبانی شیعه در دنیا” برگزار شود.

در ادامه حسینی مدیر انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه نوع برگزاری کتاب سال حوزه بسیار خوب است و قابل تعمیم به سایر جشنواره ها می باشد، اظهار داشت: اطلاع رسانی در خصوص ارزیابی آثار دقیق تر و جدی تر باشد تا از اخبار غیر دقیق جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه در فرآیند علمی ارزیابی آثار، بخشی از امتیازات متوجه ناشران است، گفت: ممکن است اگر ناشری کار خود را به طور دقیق انجام ندهد، حق نویسنده تضییع شود و بر این اساس پیشنهاد می کنم این همایش به گونه ای تدبیر کند که ناشران تضییع کننده حق علمی محقق و نویسنده نباشند.

همچنین دلبرشجاع اباجلو استاد دانشگاه کشاورزی و علوم طبیعی رامین خوزستان یکی از صاحبان آثار شایسته تحسین، گفت: پیشنهاد می کنم مسئولان این همایش برای ثبت همایش در وزارت علوم رایزنی داشته باشند تا در ارتقای رتبه اساتید دانشگاه موثر باشد.

در بخش دوم این نشست حجت الاسلام والمسلمین حقی در سخنانی با بیان اینکه معیارهای ارزیابی داوری هرساله در ویژه نامه و سایت همایش کتاب سال منتشر می شود، گفت: نقد معیارهای ارزیابی توسط صاحب نظران، پیشنهاد خوبی است که برای آن برنامه ریزی خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون 9 مجموعه نیازسنجی رونمایی شده و تعدادی نیز در دست تدوین است، گفت: امیدواریم در سال های آتی بتوانیم این مجموعه ها را تبدیل به سامانه ملی کنیم تا تمام اولویت های دانشگاه در این سایت ثبت شود.

دبیر هجدهمین همایش کتاب سال حوزه در ادامه با بیان اینکه بارها از داوران خواهش کرده ایم تا نتایج داوری ها را تا پیش از اعلام رسمی دبیر همایش به صاحبان آثار اطلاع ندهند، گفت: بارها اتفاق افتاده که داوری ها در هیئت داوری مورد نقد قرار گرفته و فرآیند علمی دوباره بررسی شده و گاهی تا پنج داور یک اثر را بررسی کرده اند.

حجت الاسلام والمسلمین حقی افزود: نسبت به موضوع داوری نباید عجله کرد و اگر اطلاعاتی خارج از کانال رسمی به دست صاحبان آثار می رسد، باید صبوری کنند؛ حتی مدیر حوزه تا پیش از اعلام رسمی در همایش از انتخاب برگزیدگان اطلاع ندارد.

وی تصریح کرد: همه تلاش خود را کرده ایم تا آثار با حفظ امانت، دقت و خارج از سلایق شخصی بررسی شود.

دبیر هجدهمین همایش کتاب سال حوزه در ادامه با بیان اینکه تاکنون به دلیل عدم امکانات نتوانسته ایم بخش ویژه حوزه های خارج از ایران را در همایش کتاب سال به طور رسمی قرار دهیم، گفت: امسال 51 نفر ار شرکت کنندگان غیرایرانی بودند اما هنوز امکانات و تبلیغات در سطح بین المللی برای فراخوان این آثار را نداریم.

حجت الاسلام والمسلمین حقی افزود: گاهی ناشران به دلیل عدم رعایت ظرافت های لازم در معرفی اثر و عدم رعایت بخش فنی موجب کاهش امتیازات یک اثر می شوند؛ باید نشست مشترکی با ناشران داشته باشیم و این مسائل را تبیین کنیم تا به نقطه مطلوب دست پیدا کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اقدامات اولیه ای برای ثبت همایش در وزارت علوم انجام گرفته است و امیدواریم در سال آتی این مسئله را به نتیجه برسانیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *