بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

در این نشست مدیر کل امور پژوهشی معاونت پژوهش حوزه با مثبت ارزیابی کردن برگزاری این نشست، اظهار امیدواری کرد؛ اقدامات مؤثر و سازنده در جهت گسترش و تقویت امر پژوهش در مراکز تخصصی حوزه، موجب رشد و پویایی علمی این مراکز باشد.
مسؤول دفتر مراکز تخصصی حوزه نیز با تشریح آخرین وضعیت علمی این مراکز، از فعالیت 12 رشته تخصصی موجود و راه‌اندازی 12 رشته دیگر در آینده خبر داد و افزود: برخی رشته‌های تخصصی توسط مرکز مدیریت و برخی دیگر زیر نظر علما و بزرگان حوزه اداره می‌شوند. وی با اشاره به ضرورت تقویت بنیه پژوهشی مراکز تخصصی، از اهتمام شورای عالی حوزه نسبت به ایجاد معاونت پژوهش در هر یک از این مراکز خبر داد و افزود: راه‌اندازی کتابخانه‌های مجهز و برگزاری کارگاه‌های پژوهش، از جمله راهکارهای تقویت پژوهش در مراکز تخصصی حوزه است.
حجت‌الاسلام محمدی همچنین خواستار تعامل بیشتر مراکز تخصصی با معاونت پژوهش حوزه در راستای تقویت بُعد پژوهشی این مراکز و استفاده از ظرفیت‌ها و زمینه‌های موجود گردید.
در این نشست معاون پژوهش حوزه، فقدان رابطه منسجم میان واحدهای آموزشی و واحدهای پژوهشی و نبود واحدهای دو منظوره آموزشی- پژوهشی را از جمله ضعف‌های موجود علمی در حوزه دانست و با اشاره به ظرفیت‌ها و کارکردهای مراکز تخصصی حوزه، ارائه گزارش جامع از فعالیت‌های مراکز تخصصی را موجب آشنایی مراکز تصمیم‌گذار از جمله شورای گسترش حوزه در جهت حمایت هر چه بیشتر از آنان دانست.
حجت‌الاسلام عماد، ظرفیت‌های موجود از جمله نیازسنجی پژوهشی، نشریات علمی، استانداردسازی پژوهشی و انجمن‌های علمی را از جمله زمینه‌های موجود در جهت توسعه و تقویت پژوهش در مراکز تخصصی حوزه دانست.
در این نشست هر یک از معاونان پژوهشی مراکز تخصصی با معرفی خود و مرکز متبوع، به بیان ویژگی‌ها، نقاط قوت، مشکلات و دیدگاه‌های خود پرداختند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *