بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

  • خانه
  • |
  • اخبار معاونت
  • |
  • نشست مشترک معاون پژوهش حوزه با مدیرعامل بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی

به گزارش اداره اطلاع رسانی معاونت پژوهش حوزه های علمیه، در دیدار مدیران ارشد بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی با حجت الاسلام و المسلمین عماد، زمینه های گسترش همکاری های مشترک مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این نشست که روز 12 آبان ماه در کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد حوزه های علمیه و با حضور حجج اسلام والمسلمین عماد ، شریعتی تبار ، زمانی ، مهاجرنیا، و آقایان نجفی قدسی و ناجی برگزار شد، ضمن تاکید بر هم افزایی دو مجموعه، زمینه های گسترش همکاری های مشترک مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این جلسه حجت الاسلام و المسلمین زمانی معاون محترم امور بین الملل حوزه های علمیه، ضمن خوش آمدگویی به مهمانان، این جلسه را فرصت مناسبی برای ارتباط بیشتر مراکز پژوهشی حوزه دین در سطح ملی دانست.

وی با اشاره به لزوم تقویت رویکرد بین المللی پژوهش در بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی، خواستار توجه جدی به این مقوله جهت عرضه اندیشه دینی و انقلابی به سراسر جهان شد.

در ادامه این جلسه حجت الاسلام و المسلمین شریعتی تبار مدیر عامل محترم بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به تاریخچه تاسیس بنیاد پژوهش در سال 1363، به معرفی اجمالی این بنیاد اشاره کرد وافزود: در بنیاد پژوهش ها 18 گروه پژوهشی شامل فقه، کلام، اقتصاد، ترجمه ، حدیث، ادیان، تصحیح متون و …. مشغول فعالیت هستند و آثار متعددی را به جامعه علمی عرضه کرده اند.

وی ادامه داد: این بنیاد اهداف مختلفی را مطابق اساسنامه خود دنبال می کند که از جمله این اهداف می توان به؛ پژوهشهاى علمى در جهت ترویج و نشر فرهنگ اسلامى از طریق تشکیل گروههاى پژوهشى، جذب و بسیج محققان علاقه مند به همکارى، تشویق و توسعه فعالیتهاى پژوهشى در حوزه و دانشگاه، تلاش در جهت تقویت توان علمى و آموزشى موسسات فرهنگى و مراکز آموزش عالى، گسترش هنرهاى اسلامى و آشنائى با آن و موارد دیگر اشاره کرد.

مدیرعامل بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی در ادامه این نشست با اشاره به ضعف ها و کاستی های موجود در عرصه پژوهش های معرفتی و دینی، اظهار داشت: در عرصه پژوهش های معرفتی کارهای زیادی صورت گرفته ولی کافی نیست و ما به دنبال این هستیم که با تعاملات و هم اندیشی با سایر مراکز حوزوی مانند معاونت پژوهش حوزه، این مقوله نیز با جدیت بیشتری پیگیری شود.

در ادامه این نشست حجت الاسلام و المسلمین عماد معاون پژوهش حوزه های علمیه، با اشاره به جایگاه بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی در عرصه پژوهش های دینی، این بنیاد را یکی از مراکز فعال در این عرصه دانست و ابراز داشت: بنیاد پژوهش ها یک فرصت فوق العاده برای فعالیت های پژوهشی دینی و به خصوص حوزوی بوده، که این ظرفیت لازم است در همکاری با نهادهای حوزوی ارتقاء بیشتری پیدا کند.

وی با اشاره به لزوم توجه به نیازهای روز جامعه در انتخاب اولویت های پژوهشی، اضافه کرد: باید مراکز پژوهشی حوزوی مخصوصا بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی، به نیازهای روز جامعه توجه کنند، متاسفانه جای پژوهشگاه ها و مراکز تحقیقاتی حوزوی در زمینه فناوری های نو خالی است و متاسفانه در این زمینه کم کار کرده ایم.

وی فعالیت های بنیاد پژوهش های آستان قدس در این زمینه را مثبت ارزیابی کرد و اضافه کرد: البته خوشبختانه کارهایی که در حال حاضر در بنیاد پژوهش ها انجام می گیرد مبتنی بر نیازهای روز جامعه است که مورد تایید متخصصان هم می باشد.

توجه به ظرفیت های کشور و استفاده از آنها در جهت پیشبرد اهداف بنیاد پژوهش ها، از دیگر بخش های سخنان حجت الاسلام و المسلمین عماد بود.

وی در این باره متذکر شد: لازم است بنیاد پژوهش ها در نگارش اهداف، برنامه ها و چشم اندازهای آینده، به ظرفیت های خود مرکز پژوهش ها اکتفا نکند، بلکه باید همه ظرفیت های کشور در بخش علوم انسانی دیده شود، ضمن اینکه آن مسیری که از قبل داشته به صورت مدیریت شده ادامه پیدا کند ولی ناظر به حوزه معاصر هم باشد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه با انتقاد از همکاری اندک این بنیاد با دیگر مراکز تحقیقاتی حوزوی کشور خواستار گسترش همکاری های حوزه علمیه خراسان با سایر مراکز و پژوهشگاه های حوزوی شد.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین مهاجرنیا مسئول محترم دبیرخانه انجمن های علمی نیز در ادامه این نشست به بررسی دیدگاه ها و نظرات خود پرداخت.

در پایان این نشست، برگزاری نشست های تخصصی بین گروه های علمی حوزه و گروه های علمی بنیاد پژوهش ها جهت افزایش همکاری های دو طرف مورد توافق قرار گرفت.

بهرم مندی از توان علمی پژوهشگران بنیاد پژوهش ها در ارزیابی کتاب سال حوزه و جشنواره علامه حلی، همکاری انجمن های علمی حوزه با گروه های پژوهشی بنیاد آستان و معرفی نهادهای فرهنگی فعال در عرصه بین المللی به بنیاد پژوهش ها جهت استفاده و همکاری با آنها از دیگر موارد مورد توافق دو طرف بود.

بازدید از  کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد حوزه های علمیه از دیگر بخش های دیدار مدیرعامل بنیاد پژوهش های استان قدس رضوی با معاون پژوهش حوزه های علمیه بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *