بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

به گزارش روابط عمومي معاونت پژوهش حوزه‌هاي علميه؛ نشست علمی بررسی پیش‌نویس الگوی نیازسنجی پژوهشی دانش‌های حوزوی روز چهارشنبه 8 تیرماه سال جاری توسط گروه نیازسنجی پژوهشی دفتر مطالعات پژوهشی معاونت با حضور مدیران ارشد پژوهشی، کارشناسان علمی و برخی از مجریان و ناظرین طرح‌های نیازسنجی دانش هاي حوزوي برگزار شد.
در این نشست دکتر فتحی واجارگاه كارشناس مديريت وبرنامه ريزي آموزشي وناظر روشي كلان طرح نيازسنجي دانش هاي حوزوي با اشاره به امر نیازسنجی پژوهشی در حوزه‌های علمیه اظهار داشت: متاسفانه برنامه های علمی و پژوهشی کشور، بيشتر به دنبال انجام و به پایان رساندن يك پروژه هستند تا طرح هاي كلان پژوهشي مورد نیاز جامعه.
وی افزود: پژوهش در جامعه امروز، احساسي و عاطفي است و سرمایه گذاری جدی در این عرصه وجود ندارد، در حالی که در كشور هاي توسعه يافته، مبالغ هنگفتي صرف پژوهش و حتی مديريت پژوهش و برنامه ريزي کلان مي شود و در كشور ما هنوز جاي خالي این امرمهم احساس مي شود.
وي گفت: پژوهش در حوزه هاي علميه به عرصه هاي فرهنگي و اجتماعي نزديك تر است و هم نوايي ميان محققين در اين عرصه بسيار اهمیت دارد. مديريت تحقيقات، بحث جواني است و مسئله جدی در همه سازمان ها و ارگان هاي مهم علمي جهان محسوب می‌شود.
وی با اشاره به بخش های مهم مدیریت تحقیقات اظهارداشت: تعيين عناونين و محورهاي تحقيقاتي يكي از مهمترين دغدغه‌هاي مديريت برنامه ريزي پژوهشي است، همچنین نياز سنجي پژوهشي به عنوان فرآيندي پيچيده و چند مرحله‌ای، برای شناسايي نيازهاي پژوهشي و تعيين اولويت ها در پژوهش هاي مختلف از دیگر مسائل مهم در مدیریت تحقیقات است.
دکتر فتحی، عوامل گسترده ای را در ایجاد مدیریتی توانمند در عرصه پژوهش برشمرد و عنوان کرد: در این مسير تشكيل كميته و تعيين كميته متولي نيازسنجي، تعيين اهداف استراتژيك برنامه پژوهش، انتخاب رويكرد هاي نياز سنجي پژوهشي و بررسي منابع اطلاعاتي، مطالعات تطبيقي و ارتباط با سازمان هاي داخلي و خارجي و بهره مندی از  منابع علمي و پژوهشي و بررسي اسناد و مدارك توسعه عوامل مهم مدیریت پژوهش هستند.
وی ضمن بيان اينكه مركزمديريت حوزه هاي علميه در امرنيازسنجي پژوهشي جلوتر از برخي دستگاه هاي مهم علمي كشور حركت مي كند، خاطرنشان کرد: اين كه حوزه علميه در آينده به كجا مي رسد و برنامه هاي حوزه در افق 1404 چيست کاملا به مدیریت تحقیق و پژوهش و موفقیت در این عرصه بستگی دارد.
بنابر گزارش روابط عمومي معاونت پژوهش حوزه‌هاي علميه؛ در این نشست حجت الاسلام والمسلمين عماد با اشاره به ضرورت بهره‌گیری از اسناد تولید شده دراين معاونت و بخشهای مختلف، در ارتباط با علوم اسلامی از جمله ممیزی علوم که توسط انجمن‌های علمی انجام شده است، اظهار داشت: معاونت پژوهش حوزه¬های علمیه با کمک انجمن¬های حوزه در صدد است حدود 16 نیازسنجی پژوهشی را در حوزه اجرا کند که هم‌اکنون 8 نیازسنجی فعال است و 3 نیازسنجی در حال تصویب طرح¬ و مابقی آن هم در حال گفتگو با مجریان انجمن¬ها و نهادهای ذیربط است.
معاون پژوهش حوزه¬های علمیه به تدوین الگو و مدل نیازسنجی پژوهشی در حوزه اشاره کرد و اذعان داشت: ما به این منظور که این نیازسنجی¬ها هماهنگی لازم را داشته باشد و از طرف دیگر از یک روش علمی استفاده و طبق نظام علمی حوزه بومی شود. به دنبال تدوین الگو و مدل نیازسنجی¬ پژوهشی حوزه¬های علمیه با اقتضائات بومی حوزه هستیم.حجت الاسلام والمسلمين عماد افزود:  الگو باید به صورت فرایندی و رعایت سلسله مراتب با رعایت تقدم و تاخر هر یک از مولفه‌ها در طرح تدوين گردد ، به نحوی که مجری طرح بداند که مطالعات در چه زمانی باید انجام شود و رویکردها در چه زمانی معین گردد و به عبارتی نقش فرایندی تقدم و تاخرها باید مشخص شود
بنا بر گزارش روابط عمومي معاونت پژوهش حوزه‌هاي علميه؛ حجت‌الاسلام والمسلمین ساجدی مدیر مطالعات پژوهشی نیز در این نشست با اشاره به ماموریت معاونت و دفتر مطالعات پژوهشی در زمینه مدیریت کلان پژوهش و تولید دانش اسلامی، براهمیت و جایگاه نیازسنجی در نظام پژوهش و تولید دانش حوزه‌های علمیه تاكيد ورزيده وافزود: يكي از دغدغه‌ هاي اصلی معاونت در راستای ماموریت خود، دست‌یابی به مدل بومی و مناسب حوزه‌های علمیه در زمینه نیازسنجی پژوهشی به عنوان یکی از اجزای مهم نقشه جامع پژوهشی حوزه است.
در ادامه این نشست برخي از حاضران  به طرح دیدگاههاي خود در محورهاي مورد بحث پرداختند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *