بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

به همت گروه سنت های حوزوی و آداب طلبگی و با حضور معاونت پژوهش حوزه های علمیه، معاونت پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه و اعضای شورای علمی گروه سنتهای حوزوی و آداب طلبگی و برخی از نویسندگان منتخب آن، نشستی با موضوع «سنتهای پژوهش در حوزه» مورد بررسی قرار گرفت.

در این جلسه در ابتدا حجه الاسلام و المسلمین محمد باقر پورامینی رییس مرکز پژوهشهای جوان با بیان اینکه گروه سنت های حوزوی و اداب طلبگی  که از گروه های تابعه مرکز پژوهش های جوان می باشد، افزودند: این گروه در سال 1389 با هدف شناسایی و حفظ و احیای سنت های اصیل حوزوی، تلاش در ترویج، ارتقاء سطح دانش و بینش و اخلاق طلاب جوان، حرکت جامع و منظام مند در مسیر رشد و تعالی فردی و جمعی طلاب جوان و تبیین و ترویج آرمان تحول و ترویج و تبیین گفتمان حوزه انقلابی و تبیین و ترویج آداب و ذی طلبگی تشکیل شده است. همچنین خاطر نشان کردند : در طول 6 سال از حیات این گروه چند گام برداشه شده است:

گام اول تولید مجموعه 50 دفتری مهارت های طلبگی بود که 21 دفتر از آن چاپ و توزیع شد و 29 دفتر از آن هم در حال تدوین و انتشار است که اکثر دوستان هم از مولفین این مجموعه هستند.

گام دوم تولید آثار غیر مهارتی برای طلاب جوان بود که تاکنون چند جلد آن منتشر شده است.

گام سوم هم که در سال گذشته برداشته شد، که به نوعی بعد از بسته شدن مجموعه 50 دفتری می باشد، برای مخاطبان سطح 3 و 4 می باشد که برای این مخاطبان دو موضوع برایمان دارای اولویت بود. موضوع اول ترویج آرمان تحول و موضوع دوم حوزه انقلابی است.

در ادامه حجه الاسلام والمسلمین میرمعزی معاونت پژوهش حوزه های علمیه با بیان اینکه بحث پژوهش در حوزه بسیار مورد تاکید مقام معظم رهبری و مراجع معظم ما بوده است، اشاره کردند: علی رغم سابقه ارزشمند علمای ما در امر پژوهش در علوم اسلامی اما متاسفانه در حوزه فعلی این بحث کمرنگ شده و از وقتی که ما نظامات دانشگاهی را به نوعی وارد حوزه کردیم مقداری مدارس و درسهای حوزه به سمت حافظه محوری رفته و روحیه پژوهش در طلاب تقویت نشده است .

ایشان  در ادامه سنت های پژوهشی در حوزه علمیه را یکی از مسایل مهم  برای آن معاونت دانستند و افزودند: منظور از  سنت پژوهش در حوزه، سنت هایی هستند که در تاریخ حوزه در بین علمای ما وجود داشته و ما می خواهیم آنان را استخراج و تبیین و مستدل کنیم تا مبنای ما در این حرکت تحولی در پژوهش قرار گیرد. بعنوان مثال برخی از نمود های پژوهشی در حوزه بصورت تقریر نویسی، تعلیقه نویسی و شرح نویسی بوده است. ولی این امر در فضای امروز در حال کمرنگ شدن است. که یکی از برنامه های ما در سال 96 حمایت از تقریر نویسی در حوزه است. که البته باید در یک چارچوب استاندارد انجام شود. ما در معاونت پژوهشی حوزه بعنوان یک ستاد هستیم و این دغدغه در ما هست که برنامه ریزی کنیم و به موسسات پژوهشی موارد را ابلاغ کنیم.

معاونت پژوهش حوزه های علمیه در پایان ظرفیت گروه را مناسب برای پیگیری و استخراج سنت های پژوهش علمای سلف در حوزه دانستند و اعلام کردند: اگر دوستانی هستند که می توانند سنت های پژوهشی را استخراج کنند و در قالب مقالات و جزوات ارائه کنند، ما از ایشان استقبال می کنیم حاضر به حمایت هستیم. و در طراحی خودمان از نظام پژوهشی حوزه از این موارد استفاده خواهیم نمود.

سپس  دکتر حکمت نیا – معاون پژوهش پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه- ضمن بیان اهمیت توجه و استخراج سنت های پژوهش در حوزه، افزودند: “در ابتدا باید بدانیم سنتهای نگارش علم ما چه بوده است؟ آورده تراث ما در زمینه پژوهش چه بوده است؟ تا بتوانیم تراث خودمان را بشناسیم. آنرا تا آنجا که میسر هست بازسازی کنیم. همچنین پژوهش که می گوییم یعنی مراحل پژوهش مثل آماده سازی اطلاعات و جمع آوری اطلاعات و کنار هم قراردادن اطلاعات است و بنابراین معنی اعم پژوهش مدنظر ما هست.”

در ادامه حجه الاسلام المسلمین حسین خانی، محدثی، فقیهی، موسوی نسب، مقیمی، هلالیان، حق جو، عباسی آغوی، ‌قانع، مقدمی به بیان دیدگاه های خویش در این موضوع پرداختند.

در نهایت مقرر شد که کارگروهی تشکیل و سنتهای پژوهش در حوزه استخراج شده  جهت اقدامات بعدی به معاونت پژوهشی ارایه گردد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *