بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

به گزارش اداره اطلاع رسانی معاونت پژوهش حوزه، در نشست خبری که روز شنبه 29 آذرماه به مناسبت هفه پژوهش و با حضور خبرنگارانی از رسانه های مختلف انجام شد، گزارشی از فعالیت های معاونت پژوهش حوزه در عرصه های مختلف ارائه شد.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام و المسلمین عماد با اشاره به ابلاغ سیاست های کلان علم و فناوری از سوی رهبری، این سیاست ها را نقطه عظیمت و دمیدن روح جدید در کالبد فعالیت های پژوهشی دانست و متذکر شد: این سیاست ها که تدوین آنها به اتمام رسیده بود، در سال 1393 از ناحیه رهبر معظم انقلاب به دستگاه های مختلف کشور ابلاغ شد، و حوزه های علمیه نیز به جهت اینکه بخشی از تولیدات علمی کشور را انجام می دهند قاعدتا متاثر از این سند در برنامه های خودشان بودند و این سیاست ها را سرلوحه فعالیت ها و برنامه ریزی های پژوهشی خود قرار دادند.

معاون پژوهش حوزه، سیاست های کلان علم و فناوری را نظام استاندارد پژوهشی دانست و ابراز داشت: با صدور این سند فعالیت های پژوهشی حوزه، یک خط کش و نظام استاندارد را به خودش خواهد دید و قطعا ابلاغ این سیاست ها در تصریح کار و فراهم آوردن نتیجه های خوب، موثر و کارآمد خواهد بود.

وی در ادامه به تبیین برنامه های این معاونت در حوزه تعلیم و تربیت پرداخت و اشاره کرد: در معاونت پژوهش حوزه های علمیه در فاصله هفته پژوهش سال 92 تاکنون، در بخش زیر ساخت ها کارهایی خوبی انجام گرفته است. در تعلیم و تربیت نیروی انسانی، کارگاه های آموزشی را برای معاونین پژوهش واحد های آموزشی و اساتید متصدی راهبری تحقیقات علمی طلاب برگزار کردیم. کارگاه هایی برای روش تحقیق، روش پایان نامه نویسی، روش مقاله نویسی در سطوح مختلف برنامه ریزی و اجرا شده است و در کار زمینه سازی انجام تحقیقات ضمن درسی نیز، الگوی تکالیف پژوهشی ضمن تحصیل حوزه های علمیه برای مسئله یابی و نیازسنجی آنها به پایان رسیده که برای اساتید و معاونین آموزش تکثیر و تولید خواهد شد.

فعالیت های معاونت پژوهش در بخش کتابخانه ها از دیگر بخش های گزارش حجت الاسلام عماد بود، وی در این باره بیان داشت: در بخش کتابخانه ها نظام پایه و استاندارد کتاب های سطح یک حوزه های علمیه ابلاغ شد و نقص های کتابخانه های سراسر کشور در این مسئله شناسایی شده و مسیر رفع نقص خود را طی می کند.

سید علی عماد در ادامه به تشریح فعالیت های ترویجی پژوهش اشاره کرد و افزود: فعالیت های ترویجی پژوهش هم که در قالب نشر آثار و عمدتا در قالب نشریه انجام شده امسال هم به قوت خود ادامه دارد هرچند در بخش منابع مربوط به رهنامه پژوهش با مشکلاتی مواجه بودیم ولی به حمدالله کار در حال انجام است. دربخش نیازسنجی پژوهشی هم، کارهای خوبی انجام شده که پنج اثر آن در همایش کتاب سال حوزه که در دهه اول بهمن ماه برگزار می شود رونمایی خواهد شد. این آثار عبارتند از: نیازسنجی پژوهشی روانشناسی اسلامی، نیازسنجی پژوهشی علوم تربیتی، نیازسنجی پژوهشی ادبیات با گرایش ادبیات داستانی، نیازسنجی پژوهشی اقتصاد اسلامی، و نیازسنجی پژوهشی قرآن و قرآن پژوهی.

نشست های علمی حوزه های علمیه نیز از دیگر بخش های سخنان حجت الاسلام عماد بود، وی در این رابطه اظهار داشت: نشست های علمی حوزه های علمیه که مقدمات خوبی برای فعالیت های بعدی درعرصه تولید علم،  نوآوری و نظریه پردازی است، الحمد الله گسترش قابل توجهی داشته که گزارش چکیده نشست های علمی نیم سال اول منتشر شده و گزارش نشست های نیم سال دوم هم آماده انتشار است که به زودی منتشر خواهد شد.

وی در ادامه به راه اندازی بخش تخصصی «پژوهش پژوهی و علم شناسی» اشاره کرد و افزود: در بخش کتابخانه ها فعالیت های خوبی صورت گرفته، در کتابخانه فیضیه بخش تخصصی «پژوهش پژوهی و علم شناسی» با بیش از 1200 عنوان کتاب به زبان های مختلف رونمایی شد. کار دیگر در این حوزه نمایش بخش نخست اسناد علمی حوزه است که به صورت آزمایشی در بخشی از کتابخانه فیضیه انجام شد که در حقیقت آغاز غیر رسمی مرکز اسناد علمی حوزه است و امیدواریم در مراسمی این بخش به صورت رسمی آغاز به کار کند.

در ادامه این نشست خبرنگاران به ارائه سوالات خود پرداختند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *