بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

حجت‌الاسلام والمسلمین میرمعزی، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه و رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره علامه حلی(ره) پیش از ظهر امروز (26 شهریور) در نشست منتخبین کشوری یازدهمین جشنواره علامه حلی که به صورت ویدئو کنفرانس در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد، گفت: پژوهش عبارت است از برآیند حرکتی از مجهول به معلوم و در عین حال برای موفقیت در عرصه پژوهش اموری بیان شده که از جمله آنها تفکر و تعمیق برای فرد پژوهشگر است.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه افزود: نکته‌ای که در بحث پژوهش خیلی مهم است بحث تقوای پژوهشی است. باید بدانیم قرآن هم بر بحث تزکیه و تقوا تأکید دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرمعزی با بیان این که در دست‌یابی به دانش و علم، یکی از عناصر مهم تقوا است، افزود: این مسأله باید مورد توجه قشر جوان و طلاب جوان برگزیده قرار گیرد. باید بدانند با وجود همه مهارت‌ها در بحث پژوهش، اما برای رسیدن به علم حقیقی که موجب هدایت است، یکی از مقدمه‌های مهم آن، تقوا است که خود دارای آثار زیادی است.

رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره علامه حلی(ره) ‌با بیان این که یکی از مشکلات عرصه پژوهش بحث مهارت‌افزایی اساتید است، گفت: برای رفع این مشکل، برنامه‌هایی در این معاونت طراحی شده و در این رابطه از بین 6 هزار استاد، هزار نفر تحت آموزش پژوهشی قرار گرفته‌اند، اما به دلیل گستردگی کار و عدم زیرساخت‌های لازم، فعالیت‌ها به کندی صورت می‌گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرمعزی با بیان این که برای ایجاد انگیزه در بین طلاب باید در فرایند نظام آموزشی تحولی ایجاد کرد، به صورتی که رابطه بین پژوهش و آموزش قوی‌تر شود، گفت: این معاونت از کسانی که برای ایجاد انگیزه طلاب، برنامه‌ای هم ارائه کنند، استقبال می‌کند.

وی با بیان این که برای بکارگیری منتخبین جشنواره‌ها، برنامه‌هایی طراحی شده که از جمله آنها طرح مراکز رشد پژوهشی است، عنوان کرد: سعی این است منتخبین وارد این مراکز شوند تا بهتر بتوانیم از ظرفیت‌های آنها بهره ببریم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی ربانی، مدیرکل پژوهش‌های تحصیلی و عمومی حوزه‌های علمیه خواهران و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره نیز در بخش دیگری از این نشست گفت: یکی از مسائلی که باید مورد دقت قرار گیرد، بحث صبر و پایدار است. در این رابطه چند معنا مطرح شده که از جمله تحمل در سختی‌ها، پذیرش مشکلات و از همه مهم‌تر صبر به معنای مقاومت و ایستادگی در برابر سختی برای رسیدن به کمال و رشد است.

وی افزود: شرایط فعلی کشور اقتضاء می‌کند که همه در برابر مشکلات صبور باشند و به سایرین هم توصیه کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ربانی با بیان این که قطعا مشکلات امروز ناشی از سوءمدیریت است و برای رهایی از این مشکلات توجه به صبر و تقویت تحمل امری لازم و ضروری است، عنوان کرد: از جمله راهکارهای تقویت صبر، ایجاد انگیزه و راهبری آن است.

این عضو شورای سیاستگذاری جشنواره با اشاره به فعالیت‌های بسیار خوب در عرصه پژوهش گفت: امروز شاهد هستیم حرکت‌هایی که از گذشته در بحث پژوهش انجام شده قدم‌های مثبتی بوده و برای رشد بهتر باید در عرصه پژوهش سعی شود موضوعاتی مورد بررسی قرار گیرد که عمدتا جزء نیازهای جامعه است تا با پژوهش در این موضوعات، شاهد رفع مشکلات کشور باشیم.

 

در قسمت دیگری از این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدصالح مازنی، دبیر یازدهمین جشنواره علامه حلی(ره) نیز هدف از برگزاری این نشست را ارائه نقطه‌نظرات منتخبین این دوره در خصوص ارتقای جشنواره علامه حلی(ره) عنوان کرد و گفت: برای بهتر شدن و رفع نقاط ضعف لازم است همه مشارکت جدی داشته باشند.

وی بیان داشت: این نخستین جلسه‌ای است که این معاونت با مشارکت برگزیدگان یازدهمین جشنواره علامه حلی به صورت ویدئو کنفرانس البته با تأخیر چند ماهه بدلیل شیوع بیماری کرونا برگزار می‌کند و در این نشست هم 16 استانِ درارای برگزیده کشوری مشارکت دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مازنی ادامه داد: در سابق این برنامه به صورت حضوری و یک شب قبل از برگزاری برنامه اصلی جشنواره در قم برگزار می‌شد اما به دلیل شرایط بهداشتی، این برنامه چند روز زودتر از برنامه اصلی در فضای مجازی برگزار می‌شود.
 

در ادامه این نشست، منتخبین یازدهمین دوره جشنواره علامه حلی و تعدادی از دبیران جشنواره‌های استانی و معاونان پژوهش استان‌ها نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کردند.

حجت‌الاسلام المسلمین اکبری، معاون پژوهش حوزه علمیه تهران مهم‌ترین موانع پژوهش و عدم رشد آن در حوزه را عدم بکارگیری از ابزارهای پژوهشی مناسب، عدم ایجاد انگیزه در بین طلاب، عدم دغدغه‌سازی در بین طلاب، عدم تشکیل معاونت پژوهش در مدارس استان‌ها و بی‌توجه به ساختار و ظرفیت معاونین دانست.

وی با بیان این که نباید در جشنواره علامه حلی(ره) تنها به معرفی منتخبین اکتفا شود، افزود: هدف از برگزیده شدن شناسایی استعدادهاست و زمانی که شناسایی شدند نباید رها شوند بلکه باید سعی شود این استعدادها بدرستی بکارگیری شوند.

محمدصادق عظیمی، از منتخبین جشنواره از استان قم نیز با بیان اینکه با گسترش پژوهش شاهد دوگانگی بین آموزش و پژوهش هستیم گفت: به نظر می‌رسد برای رفع این مشکل باید رابطه‌ای قویتری بین دو معاونت ایجاد کرد.

وی یکی از مشکلات دیگر جشنواره را عدم استفاده و بکارگیری منتخبین جشنواره علامه حلی عنوان کرد و اظهار داشت: برای رفع این مشکل استفاده از ظرفیت منتخبین جشنواره در موارد مختلفی مانند بررسی و ارزیابی مقالات پیشنهاد می‌شود.

سید محمد ربانی دیگر برگزیده جشنواره از استان قم نیز با بیان این که در روش و مهارت‌افزایی در عرصه پژوهش فعالیت خوبی از سوی مدارس علمیه انجام نمی‌شود، گفت: مباحث و مهارت‌هایی هم که داده می‌شود تناسب چندانی با واقعیات موجود در عرصه پژوهش ندارد و همین خود می‌تواند باعث سردرگمی شود.

 

محسن بالدی، برگزیده جشنواره از استان خوزستان نیز گفت: طلاب نسبت به پیدا کردن موضوعات مفید و راهگشا دغدغه دارند و بهتر است برای رفع این مسأله فکری شود.

وی با بیان این که امروز به جای آماده شدن محتوای مناسب از سوی طلاب، همه دغدغه‌ها به سمت شکل و شمایل و ساختار پژوهش معطوف شده، افزود: همین موضوع خسارتی جدی به بحث پژوهش وارد کرده است.

این محقق از دیگر مشکلات عرصه پژوهش را عدم بکارگیری برگزیدگان جشنواره در فعالیت‌های مختلف پژوهشی دانست.

سید حسین حسینی، منتخب یازدهمین جشنواره از استان تهران نیز بر ارتقاء و تقویت پژوهش از سوی اساتید تأکید کرد و خواستار استفاده از ظرفیت پژوهشی طلاب منتخب شد.

خانم فاطمه‌سادات طباطبایی هارونی، دیگر برگزیده جشنواره از استان یزد نیز با بیان این که شاهد نوعی بی‌انگیزگی در بین طلاب هستیم، افزود: نباید از کنار این مسأله به سادگی گذشت، چرا که اگر رویه ادامه داشته باشد قطعا خسارت‌های زیاد خواهد داشت.

خانم عاطفه آخوندی از منتخبین یازدهمین جشنواره از استان گلستان نیز خواستار حفظ ارتباط دبیرخانه با برگزیدگان شد و بر تبیین کارایی اولویت‌های پژوهشی و بخش ویژه جشنواره تأکید کرد.

وی همچنین با بیان اینکه شهرهای استان گلستان فاقد امکانات پژوهش هستند خواستار توجه هرچه بیشتر به جشنواره‌های استانی شد.

حجت‌الاسلام رسول عطایی، برگزیده جشنواره از استان قم بر استفاده از زیرساخت‌ها و امکانات موجود در کشور توسط حوزه علمیه و جشنواره علامه حلی شد و درخواست کرد که در جشنواره علامه حلی همانند جشنواره فیلم فجر بهترین مقاله، بهترین چکیده، بهترین نتیجه‌گیری و… انتخاب و معرفی شوند.

حجت‌الاسلام سعید محمدبیگی، برگزیده جشنواره از استان قم بر لزوم تدوین کتاب‌هایی توسط معاونت پژوهش و آموزش آنها به طلاب مدارس تأکید کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *