بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

  • خانه
  • |
  • خبرهای معاونت
  • |
  • نخستین جلسه هم‌افزایی ویکی‌های اسلامی و معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه

پژوهش در قالب‌ها و ساختارهای مختلف جریان دارد و در روزگار معاصر ویکی­‌ها و دانشنامه‌های مجازی به‌ عنوان یکی از منابع پژوهشی و مصادر کسب اطلاع اصناف مختلف جامعه مورد رجوع قرار می‌گیرند. در عرصه علوم اسلامی و به‌ ویژه توسط نهادهای مردمی و غیرمردمی در جمهوری اسلامی ایران ویکی‌های متعددی فعال می‌باشد و همچنین با توجه به محدودیت‌ها و اعمال غرض­هایی که در ویکی­های عام یا غیراسلامی مانند ویکی‌پدیا جریان دارد، معاونت پژوهش حوزه­های علمیه در راستای تقویت عنصر پژوهش و تحقیق در ویکی­های اسلامی و همگرایی این نوع دانشنامه­های مجازی، اولین جلسه مشترک هم‌افزایی با ویکی های اسلامی را در تاریخ 24 اردیبهشت 1402 با حضور معاون محترم پژوهش حوزه و عده‌ای از مسئولان مربوطه معاونت و تعدادی از نمایندگان ویکی­‌های اسلامی برگزار نمود.

در این جلسه نمایندگان ویکی های دعوت‌شده ضمن بیان برخی ظرفیت ها و چشم‌اندازهای مجموعه­‌های خود و نیز گزارش آماری فعالیت‌های صورت‌گرفته، از برخی اشکالات و کاستی­های این عرصه یاد نمودند.

یکی از مسائلی که در این جلسه بر آن تأکید شد، پررنگ شدن نقش ویکی ها در تقویت تولیدات علمی مبتنی بر نگره‌های اسلامی است.

چنان‌که بحث ایجاد سازوکار مهم در رابطه با ارتباط ویکی ها با یکدیگر برای هم‌افزایی و تقویت یکدیگر و نیز جلوگیری از موازی‌کاری یا رفع تناقض‌های ویکی های اسلامی مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

رسمیت‌­بخشی به ویکی‌­ها از جانب شورای اعطای مجوزهای مرکز مدیریت حوزه و نیز ثبت سوابق پژوهشی محققان ویکی­‌نویس فعال به همراه حمایت معنوی از پژوهش‌های صورت‌گرفته توسط ویکی نویس‌های مستقل و غیر مستقل  و تصدی گری معاونت پژوهش در امر ویکی­های اسلامی از دیگر مباحثی بود که مطرح گشت و به عنوان یک ابزار موثر و مشوق در تقویت این فرایند مورد تأکید قرار گرفت.

در این نشست همچنین بحث برگزاری کارگاه‌های ویژه برای تقویت فن ویکی نویسی و نیز راهکار تشویق طلاب برای ورود بیشتر در عرصه ویکی نویسی به‌عنوان یک دانشنامه مجازی مورد رجوع فراوان و همچنین توجه به تدوین و تقویت مدخل‌های مرتبط با حاکمیت نظام اسلامی و نیز زمینه‌سازی ایجاد هوش مصنوعی مورد بحث و گفتگو واقع شد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه، حجت‌الاسلام و المسلمین مقیمی حاجی نیز ضمن تشکر از فعالیت‌ها و خدمات نهادهای وابسته به ویکی­ها و همچنین  تقدیر از اشخاص حقیقی و طلاب جهادی در عرصه ویکی نویسی، به بیان ظرفیت­های معاونت پژوهش در تعامل با ویکی­ها و اعتبار بخشی به نویسندگان آن پرداختند.

ایشان ضمن اشاره به ظرفیت دبیرخانه حمایت از طرح­های پژوهشی در معاونت پژوهش در راستای حمایت از پژوهش های مورد نیاز نظام و جامعه اسلامی بر ضرورت هم‌افزایی، تعامل و همکاری بین ویکی­ها تأکید داشتند و برنامه ریزی برای استمرار تقویت عنصر پژوهش در ویکی های اسلامی را مورد اشاره قرار دادند.

ایشان در فرازی دیگر از سخنان خویش به ایجاد تعامل سازنده میان کاربران ویکی نویس اشاره کرده و تاکید داشتند که باید ویکی های اسلامی در بستری جامع فعالیت داشته باشند تا ضمن هم افزایی و ارقتاء کیفی، نظم اطلاع رسانی و تبلیغی جامعی برای آنها شکل بگیرد. معاون پژوهش حوزه همچنین ضمن تأکید بر غنی‌سازی عنصر پژوهش بیان داشت که: مرجعیت علمی ویکی های اسلامی منوط به کاهش و نهایتا عیوب و اشکالات این ویکی­ها و رشد کمی و کیفی آنهاست.

در این نشست علاوه بر معاون پژوهش حوزه­های علمیه، مدیر مراکز و واحدهای پژوهشی و تعدادی از کارشناسان این معاونت و نمایندگان و مسئولان ویکی شیعه، ویکی فقه، امامت پدیا، ویکی نور، ویکی‌ زندگی، ویکی پرسش، ویکی وحدت، ویکی حوزه، ویکی علوم اسلامی، اسلامیکا، ویکی پاسخ و مدرسه فقاهت قم حضور داشتند.

لازم به ذکر است که معاونت پژوهش سلسله ‌نشست‌های بعدی با مسئولان، نمایندگان ویکی های اسلامی را در دستور کار آتی خود قرار داده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *