بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

نخستين نشست آموزشي نشريات علمي مدارس علميه سراسر كشور

 به گزارش روابط عمومي معاونت پژوهش حوزه هاي علميه؛ نخستين نشست آموزشي نشريات علمي مدارس علميه كشور با حضور مديران، معاونان پژوهش مدارس علميه سراسر كشور و اعضاء هئيت‌هاي تحريريه نشريات علمي مدارس علميه روز پنج شنبه اول ارديبهشت سال جاري از ساعت 10 الي 19 در مجتمع فرهنگي نور قم در دو بخش ويژه مديران و معاونان پژوهشي مدارس علميه وهيئت‌هاي تحريريه مجلات علمي طلاب مدارس برگزار شد.

 بحث وبررسي پيرامون جايگاه پژوهش مدارس در ارتقاي وضعيت پژوهشي حوزه، نقش مقالات و مجلات علمي در توليد علم، ضرورت و نقش و كاركرد مجلات علمي مدارس، ازجمله محورهاي مطرح در اين  نشست بود.

شركت كنندگان در اين نشست همچنين با چگونگي تهيه محتواي مجله علمي و فرايند راه‌اندازي و مديريت مجله علمي واصطلاحات مرتبط نيز آشنا گرديدند. دراين نشست برخي از مديران واساتيد پژوهشي حوزه ازجمله؛ حجج اسلام عماد، امبلغي، زارعي، رفيعي، محقق، فاخري ودكتر رفيعي آتاني ونيز تني چند از كارشناسان امر، به ايرادسخن وطرح ديدگاهاي خود پرداختند.

معاون پژوهش حوزه هاي علميه در این نشست اظهار داشت: اساس آموزه‌های دینی اعم از فقه و اصول یا یافته‌های دیگر در گرو آموزش‌های نوین علمی و پژوهشی و مدیریتی قرار دارد. حجت‌الاسلام والمسلمین عماد افزود: اهمیت کلان به کارهای پژوهشی، نشانگر هویت و ظرفیت فوق‌العاده حوزه‌های علمیه در عملیاتی کردن فکر و قدرت اندیشه است، چنانچه درس‌های خارج ما هر کدام به مثابه یک کنفرانس علمی محسوب می‌شود ولی متاسفانه با این حال، ظرفیت ارائه مقالات علمی بسيار کم است.  وي اظهارداشت: سردبیران و مدیران نشریات حوزه‌های علمیه باید با بنیان نهادن فکر نو و پژوهش‌های نوین برای طلاب جوان، راه را برای هر چه قوی‌تر و تخصصی‌تر شدن مجله‌های علمی فراهم و طلاب مناسب را تربیت کنند. وي با بيان اينكه حوزه از ظرفيت هاي بسياري براي ارايه پژوهش هاي علمي برخوردار است،اظهار داشت: متاسفانه هنوز ظرفيت هاي بالقوه اين نهاد به طور كامل به بالفعل تبديل نشده و به رغم داشتن اين همه توانايي ، فعاليت هاي چندان چشمگيري كه به توليد و انتشار مقالات علمي بيانجامد صورت نگرفته و تعداد نشريات علمي حوزه رقم پاييني را دارند و اين در حالي است كه ملاك اصلي در حوزه بحث و بررسي پيرامون مسايل علمي و پژوهش در مورد آنان است. وي افزود: كساني كه درس خارج فقه مي خوانند بايد سالانه حداقل دو مقاله علمي منتشر كنند و با وجود اين همه طلبه مشغول به تحصيل در اين رده بايد سالانه 80 هزار مقاله علمي در حوزه انتشار يابد ولي هم اكنون اين رقم بسيار ناچيز و اندك است.  وي با تاكيد بر انتقال مفاهيم دروس خارج فقه حوزه به سطح جامعه افزود: دروس خارج فقه يكي از مهمترين و محوري ترين دروس تدريسي اين نهاد محسوب مي شود كه هر جلسه آن در حد يك كنفرانس علمي بسيار جدي است اما فوايد و خروجي هاي آن براي جامعه قابل درك و فهم نيست و جامعه معناي آن را نمي فهمد. وي افزود: حوزويان بايد با انتشار مقالات علمي قابل درك براي جامعه مفاهيم دروس خارج فقه حوزه را به جامعه انتقال و گسترش دهند.

براساس گزارش روابط عمومي معاونت پژوهش حوزه هاي علميه؛ در اين نشست همچنين حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در سخناني اظهار داشت:  نباید مجلات علمی را هم ‌سطح مسایل عادی قرار دهیم، بلکه باید با در نظر گرفتن ارزش این گونه مجلات آنها را در راستای اعتلای سطح علمی پژوهشی محققین قرار دهیم .وي افزود: مهارت نویسندگی یکی ازتکنیکهای بروز رسانی علم است؛ این امر جز با قلم زدن و نوشتن محقق نخواهد شد، طلاب باید ارتباط خود را با مجلات نزدیک کنند و از این موهبت الهی  در کنار کتاب مکاسب و رسائل بهره ببرند. وی تصریح کرد: تا زمانی که نوشته ها به جامعه علمی کشور عرضه نشود از توان و ارزش علمی برخوردار نخواهد شد، لذا باید نوشته‌های علمی پژوهشی را مورد ارزیابی و نقد قرار دادتا به قدرت و تفکر و اندیشه عینیت ببخشد. وي با اشاره به مجلات چاپ شده در مدارس، خاطرنشان ساخت: مجلاتی که امروز در مدارس علمیه به چاپ می رسند از توان علمی نسبی برخوردار هستند، که با همکاری معاونت پژوهش حوزه، می‌توانند غنای محتوایی خود را افزایش دهند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *