بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

حجت الاسلام والمسلمین سید علی  عماد، چهارشنبه شب در مراسم هم اندیشی مسئولان و معاونان پژوهش واحدهای علمی حوزه های علمیه  گفت: یکی از ظرفیت های جدیدی که در کشور در زمینه پژوهش ایجاد شده است، در کمیسیون های پژوهشی کشور است.

وی افزود: وظایف کمسیون های مختلفی که در این زمینه در کشور ایجاد شده است، رصد نیازها و نیاز سنجی و حمایت از طرح های کلان ملی است؛ طرح های کلان ملی در مقام اجرا و حمایت از عهده یک دستگاه به تنهایی بر نمی آید و باید به شکل مجموع انجام شود.

معاون پژوهش حوزه های علمیه بیان کرد: بخش پژوهشی یک دانشگاه و پژوهشگاه به تنهایی نمی تواند هم طرح را اجرا کند و هم از عهده هزینه های آن برآید؛ به همین خاطر است که این طرح ها به صورت کنسرسیومی و مجموعه ای اجرا می شود.

وی گفت: خوشبختانه در کمیسیون های شورای عتف، حوزویان حضور فعالی در کمیسیون معارف اسلامی و علوم انسانی، هنر، فرهنگ و تمدن، مدیریت، اقتصاد، بازرگانی و کمیسیون حقوق و قضا دارند و نماینده حوزه در این کمیسیون ها وجود دارد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه بیان کرد: غیر از نمایندگان رسمی حوزه، نمایندگان روحانی دیگری نیز در این کمیسیون ها  هستند؛ ترکیب اعضای کمیسیون ها شامل تعدادی عضو حقوقی و تعدادی عضو حقیقی  است که همیشه افراد حقیقی بیش از افراد حقوقی هستند.

حجت الاسلام والمسلمین عماد بیان کرد: ظرف چهار ماه اخیر مجموعه کمیسیون ها انتخاب شدند و ظرفیت فعالی را ایجاد کردند؛ از حیث ارتباطی که با کمیسیون ها داریم توصیه ما این است که دستگاه های علمی اجرایی ما در حوزه چه ستاد و چه مراکز پژوهشی و چه مراکز تخصصی حوزه که دروس سطح سه و چهار را ارائه می کنند پس از ارائه مسایل تصویب شده شورای عتف در آن چارچوب با مشارکت دستگاه هایی که شرایط ویژه را دارند وارد گفتگو شوند و مشارکت طرح های ملی را به عهده بگیرند.

وی گفت: طرح های کلان ملی به سه گروه تقسیم شدند که گروه نخست آن که در حقیقت بخش قابل توجه و دسته اول است بیشترین بودجه ها را به خود اختصاص داده است؛ این طرح ها، طرح هایی هستند که هدف آنها گسترش مرزهای دانش و تولید علم بومی است که خروجی این طرح ها به صورت مستندات علمی بوده و بهره بردار آنها دستگاه های فرابخشی کشور هستند؛ حوزه می تواند در این طرح ها مشارکت جدی داشته باشد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه  گفت: صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور یکی از ظرفیت های علمی کشور است؛ متاسفانه در هیات امنای این صندوق حضور جدی حوزویان را شاهد نیستیم.

وی خاطرنشان کرد: صندوق حمایت از پژوهشگران از طرح های پژوهشگران چه در ثبت اختراعات و چه در عرصه اجرای طرح های پژوهشی حمایت می کند که حوزه در مورد اخیر می تواند فعالیت داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین عماد گفت: کارگروه علوم دینی و علوم انسانی یک کارگروه بسیار قوی است که خوشبختانه حوزه در این زمینه فعالیت مناسبی را ارائه کرده است.

وی خاطرنشان کرد: این صندوق از پژوهشگران حقیقی حمایت می کند ولی مراکز حقوقی می توانند طرح های پژوهشی را به این صندوق معرفی کنند.

معاون پژوهش حوزه های علمیه بیان کرد: در این طرح ها، لازم نیست که فضلای حوزوی مدارک علمی خود را ارائه دهند، بلکه تنها اشتهار آنها در فعالیت علمی حوزوی کافی است که می توانند با مراجعه به سایت این صندوق با مراحل حضور در این عرصه آشنا شوند.

وی گفت: مراکز حوزوی باید با مطالعه روندهای موجود حمایت در کشور، پژوهشگران خود را به این مراکز معرفی کنند و از ظرفیت های موجود در کشور به بهترین شکل استفاده کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *