بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

گروه گزارش: «حجتالاسلام والمسلمين سید حسن عابديان»، با اشاره به گستره فعالیت­های مجتمع آموزش عالی فقه، اظهار کرد: مجتمع آموزش عالی فقه از جمله نهادهای زير مجموعه جامعهالمصطفی­العالميه است كه در حوزه فقه مشغول پرورش طلاب از كشورهای مختلف است.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعةالمصطفی، معاون پژوهش مجتمع آموزش عالی فقه افزود: در مجتمع آموزش عالی فقه طلاب در سطوح سه، چهار و پنج كه فوق دكتری است به فعاليت علمی مشغول هستند و دروسی برای آنها تعريف شده است.

معاون پژوهش مجتمع آموزش عالی فقه اظهار كرد: از جمله فعاليتهای اين مجتمع میتوان به انتشار مجلات تخصصی علمی در زمينههای مختلف علمی و تحقيقاتی اشاره كرد؛ در اين مجلات از مقالات و پژوهشهای اساتيد و طلاب اين مجتمع در موضوعات گوناگون استفاده میشود.

وی ادامه داد: دو سوم طلاب اين مجتمع دارای تحصيلات سطوح عالی حوزه هستند و اكثر آنها طلاب سطح چهار هستند به همين دليل توان ذهنی و علمی بالايی برای خلق پژوهش‏های علمی دارند كه در اين زمينه برای استفاده حداكثری از توان علمی آنان سيزده گروه و انجمن علمی در بدنه اين مجتمع ايجاد شده است.

حجت­الاسلام والمسلمین عابديان عنوان كرد: اين انجمنها شامل انجمن فقه و اصول، فقه مقارن، كلام، تاريخ، ادبيات، قرآن و… است كه هر كدام با حضور طلاب علاقهمند و اساتيد اين مجتمع به فعاليت مشغول هستند؛ محصول اين پژوهشها در قالب گاهنامههای پژوهشی عرضه میشود.

وی گفت: با توجه به اينكه اعتقاد داريم كارهای پژوهشی بايد مفيد و كاربردی باشد به همين دليل واحدی به نام پاسخگويی به سوالات دينی، اعتقادی و اجتماعی و فرهنگی با سرمايه همين پژوهشها مشغول به فعاليت است كه محصولات آن در قالبهای مختلف عرضه میشود.

حجت­الاسلام والمسلمین عابديان يادآور شد: بسياری از اين پژوهشها با رويكرد پژوهشی در حوزههای مختلف سياسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، پاسخگوی مشكلات سرزمينهايی است كه طلاب اين مجتمع از آن مكانها وارد حوزه علميه قم شدهاند كه اين پژوهشها تا كنون به زبانهای گوناگون ترجمه شده است تا در آن كشورها مورد استفاده قرار گيرد.

وی ادامه داد: مجموعه پاسخ به شبهات و سوالاتی كه در اين معاونت ارايه میشود به عنوان يك مجموعه پژوهشی با موضوع پرتو پژوهش منتشر می‏شود؛ همين جزوات وقتی كه به حدنصاب رسيد در قالب يك مجموعه سوالات و در قالب كتاب منتشر میشود.

معاون پژوهشی مجتمع آموزش عالی فقه، يادآور شد: از اين كتاب پرسش و پاسخ تا كنون دو جلد كتاب منتشر شده است و نسخه سوم اين كتاب نيز به زودی منتشر خواهد شد؛ اين كتاب به چند زبان آلمانی، تركی، انگليسی، عربی و…. منتشر شده است.

وی بيان كرد: يكی از برنامههای اصلی اين مجتمع، برگزاری نشستهای علمی و تخصصی است كه در اين ميان موضوعات گسترده حوزه علمی و بينالمللی جهان اسلام با حضور كارشناسان برجسته حوزه در اين مجتمع بررسی می‌شود كه متن پياده شده اين نشستها در قالب جزوات معرفتی در دسترس علاقهمندان قرار گرفته است. اين جزوات در قالب يك مجموعه با عنوان ارمغان پژوهش منتشر و در دسترس دانش پژوهان قرار می‏گيرد.

حجت­الاسلام والمسلمین عابديان از برگزاری كرسیهای نظريه‌پردازی در اين مركز علمی و تخصصی حوزه خبر داد و گفت: اين كرسیها در راستای تحقق اهداف و رهنمودهای مقام معظم رهبری و با هدف فعال كردن ذهنيتهای خلاق طلاب در اين مركز برپا میشود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *