بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

گروه گزارش: ایجاد ادیان و فرق ساختگی یکی از ابزارها و شگردهای استعمار غرب برای به انحراف کشیدن جریان صحیح دینداری بوده است. در حقیقت هدف کلی این بوده است که فرق دست‌ساز در نهایت جایگزین ادیان الهی گردند و یا حداقل چهره ادیان الهی را مخدوش سازند.

طبق بررسی های محققان و صاحبنظران تاریخی، جهت گیری کلی ادیان و فرق ساختگی، جداسازی مردم از مراجع تقلید و مشغول کردن آنها به مکتبی ساخته دست بشر بود. مکتبی که جنبه های غیر عقلانی آن بر جنبه های عقلانیش برتری داشت و به تدریج از صحنه های زندگی اجتماعی و سیاسی خارج شده و در نهایت گرایش به این ایدئولوژی موجب جدا شدن مردم از دین و دینداری می شد.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعه المصطفی، معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی بنت الهدی با همکاری گروه تاریخ در راستای آشنایی طلاب با ادیان و فرق ساختگی، اقدام به برگزاری نشست علمی پژوهشی«زمینه های گسترش وهابیت در خاورمیانه» با «حضور حجت الاسلام والمسلمین توحیدی» نمود.

حجت الاسلام و المسلمین توحیدی نمونه هایی از نقدهایی که عليه وهابيت ارائه شده است را برشمرد و گفت: جریان های فکری زیادی علیه وهابیت ارائه شده است. به عنوان نمونه حسن فرحان المالكي که خود حنبلي مذهب است در كتاب ( قراءة في كتب العقائد ـ المذهب الحنبلي نموذجاً) به شدت از وهابيت انتقاد مي کند. انتقاد ديگر به وهابيت در کتاب داعيه و ليس نبياًّ نوشته ” شيخ حسن بن فرحان مالكي “است. همچنين کتاب مفاهيم يجب أن تصحح محمد بن علي المالكي و وهابيت بر سر دو راهي نوشته ي آيت الله مکارم شيرازي نمونه هاي ديگر از انتقاد به وهابيت است.

سخنران جلسه یکی از علّت های رشد وهابيت در عربستان و کشورهاي ديگر را سوء استفاده از قرآن دانست و افزود: استدلالات و بيانات علماي وهابي بر اساس برداشت نادرست از آيات قرآني و تفسير به راي کردن است و اين امر باعث تحت تاثير قرار گرفتن افراد کم اطلاع است یا اینکه آن ها به یک آیه از قرآن توجه دارند و به آیات دیگر توجه نمی کنند.

وی ادامه اداد: توجه به يک جمله از يک آيه و عدم توجه به جملات قبل و بعد که معني آيه را روشن مي کند. به عنوان نمونه برای نهی از توسل در کنار قبر پیامبر(ص) می گویند: إنك لا تسمع الموتى. یعنی نمی توانی به مردگان بشنوانی. در حای که این آیه با توجه به جملات قبل و بعد از آن یعنی ای پیامبر نمی توانی کافران را که حق را قبول نمی کنند (نمی شنوند) و موتاً یعنی کور دلان و مرده دلان هدایت کنی.

استاد حوزه توضیح داد: آن ها به قرائن عقلیه توجه نمی کنند. طبق آیه ی ذکر شده، مخاطب پیامبر مردگان و کرها نبودند بلکه بر اساس قرائن عقلیه مخاطب پیامبر کسانی که قادر به فهم و قبول حق نیستند.

حجت الاسلام توحیدی یکی دیگر از عوامل گسترش وهابیت را تضعیف سندی بی جا و عدم توجه به احادیثی که معانی آیات را روشن و تفسیر می کند، دانست و اذعان نمود: وهابیون می گویند ما فقط قرآن راقبول داریم اما حدیث و سنت را نه یا اگر حدیث را قبول می کنند، در صورتی که حدیث باب میل آن ها نبود، می گویند این حدیث ضعیف است.

وی استفاده از امکانات مالی و زور و جنگ یک طرفه را ترفند دیگر وهابیون برای گسترش مکتب دست ساز آنها معرفی کرد و گفت: آن ها سعی می کنند سخنان خود را به مردم عامه برسانند اما از پخش سخنان مخالف نظراتشان جلوگیری می کنند. همچنین کتب و قرآن را بر اساس نظراتشان به زبان های مختلف ترجمه می کنند و مبلغان وهابی را در کشورهایشان و موسسه های خود در کشورهای دیگر پرورش می دهند.
سخنران جلسه تحریف کتاب ها، سوء استفاده از حرمین شریفین و استفاده از دروغ و تهمت زدن را از دیگر زمینه های گسترش وهابیت عنوان نمود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *