بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

به گزارش اداره اطلاع رسانی معاونت پژوهش حوزه به نقل از خبرنگار خبرگزاری رسا، از سوی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) و با تلاش جمعی از محققان این پژوهشکده مجموعه دو جلدی« موسوعه کلمات امام الرضا(ع)» در پاییز 1393 منتشر شد.

کتاب موسوعه کلمات امام الرضا(ع) از مجموعه ‌کتبی است که در جلد اول آن با مقدمه­ ای مختصر در شرح حال زندگی امام رضا(ع) آغاز شده سپس به چینش سخنان امام بر اساس محتوای علمی فرهنگی هر حدیث با عناوین و موضوعاتی از قبیل توحید، نبوت، امامت، شیعه، معاد، سیره و مکارم اخلاقی و معجزات، امامت و ولایتعهدی، احتجاجات و گفتگوهای علمی، قرآن و تفسیر تنظیم شده است.

جلد دوم این مجموعه با مباحث احکام شامل مقدمات، احکام و طهارت تا مبحث حدود و دیات ادامه یافته و مباحثی مانند طب و مسائل پزشکی، اخلاق و آداب، نامه­ های حضرت رضا(ع) ، فرقه ­ها و شرح حال اشخاص معاصر آن حضرت، و پایان بخش آن موضوع زیارت و دعاها و حرزها است.

 در جلد اول این کتاب فصل چهارم در بخش اوصاف شیعه امام رضا(ع) به اوصاف شیعیان پرداخته است. در یکی از این احادیث امام فرمودند: شیعه ما کسی است که تسلیم امر ما شود، سخن ما را گوش کند و بپذیرد، با دشمنان ما مخالفت کند، پس کسی که این صفات را نداشته باشد شیعه ما نیست.

از ویژگی های این کتاب که می شود به آن اشاره کرد این است که  جامع ترین احادیث امام رضا(ع) را در پایه متون شیعه جمع آوری کرده و در دو جلد به زبان عربی آورده است.

این کتاب با لطف خداوند و زحمات چندین ساله گروه حدیث پژوهشکده باقر العلوم(ع) به چاپ رسید و امید آنکه دیگر موسوعه کلمات معصومین(ع) نیز در دسترس علاقمندان قرار گیرد.

لازم به ذکر است، موسوعه کلمات امام الرضا(ع) با شمارگان 1000 نسخه با قیمت 26000 تومان در دو جلد در 1461 صفحه و تعداد 2079 حدیث بدون تکرار و تقطیع از منابع معتبر حدیثی، تاریخی،  تفسیری و… تدوین و جمع آوری شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *