بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

حجت الاسلام والمسلمین سید باقری مجری محترم طرح نیازسنجی پژوهشی فقه سیاسی گفت:

پروژه نیازسنجی فقه سیاسی که اینجانب ازطرف انجمن مطالعات سیاسی و با سفارش وهمراهی علمی گروه نیازسنجی پژوهشی اجرا مسئولیت اجرای آن را برعهده دارم در مرحله شناسایی نیاز است که با عنایت و تلاشهایی که تاکنون انجام شده است ، توانستیم با وزارت خانه ها، نهادها، مؤسسات ، شخصیتها واستادان مرتبط با این دانش ، ارتباطهایی خوب وتأثیر گذار برقرار کنیم وتوان یافته ایم که بیش از هزار نیازپژوهشی را شناسایی وفراگرد تحلیل آن را به پایان بریم.

ایشان افزود با توجه به نو بودن این دانش ونبود ساختاری مشخص برای آن، تلاشهایی برای  رسیدن به ساختاری مشخص ونسبتاً منطقی از فقه سیاسی انجام شد که طبق برنامه مسایل پژوهشی براساس آن تفکیک و در زیر شاخه های ساختار یاد شده قرار می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین سید باقری اضافه کرد:

 دشواره ای دیگر که ما به آن هماره تفطن وتوجه داشته ایم، آن بوده است که ما به دنبال استخراج واستنباط «مسأله» های پژوهشی ونه «موضوعات» بوده ایم. همین امراست که مجریان طرح را به سوی تحلیل وتفسیر واستنباط ازموضوعات پیشنهادی ازمؤسسات واستادان کشانده است.

ازپیامدهای این طرح آن است که می تواند ضمن جلوگیری ازموازی کاری، پژوهشها را به سوی نیازهایی هدایت کند که درفرایندی دقیق ومطالعه ای میدانی، مورد شناسایی قرار گرفته اند.

کاربست این مسایل می تواند درسطوح مختلف اعم ازنگارش مقاله علمی- پژوهشی ، رساله سطح سه یا چهار یا ریگر پژوهشگران وعلاقه مندان این حوزه باشد. ضمن آن که این طرح می تواند به برجسته سازی ، فراگیر ی وهمه گیر شدن فقه سیاسی ومسایل آن درحوزه های علمی، پژوهشگاه ها ومراکزتحقیقی بیانجامد وآن را در مرکز توجه وپژوهش قرار دهد.

گفتنی است طرح نیازسنجی پژوهشی فقه سیاسی یکی از کلان طرح نیازسنجی پژوهشی دانش های حوزوی است که در دستور کار گروه نیازسنجی پژوهش دفتر مطالعات پژوهشی معاونت پژوهش حوزه های علمیه قرار دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *