بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

به‌عنوان اولین سؤال بفرمایید، مسئولیت معاونت پژوهش در راستای ارتقاء سطح کمی و کیفی پژوهش در حوزه‏های علمیه چه می‏باشد؟

مأموریت ستاد پژوهش حوزه­های علمیه چنین تعریف شده است: «مدیریت و راهبری پژوهش و تولید دانش در حوزه‏های علمیه» و روشن است که جریان تولید دانش باید بر اساس نقشه راه معین، هدف­مند، جهت‏دار و ناظر به نیازهای انسان و جامعه معاصر بویژه نظام اسلامی و جهان اسلام بوده و با سرعت مناسب و بهنگام انجام پذیرد. برای تحقق چنین ماموریتی طبیعتا می­بایست امر پژوهش در حوزه‏های علمیه ناظر به رشد روزافزون و گوناگون نیازها و عمق‏یابی پرسش‏ها هم از نظر کمی و هم به جهت کیفی از رشد لازم برخوردار باشد.

از نگاه دیگر، چرخه پژوهش نیازبنیاد است و فرایندمحور و روش‏نهاد است نیروی انسانی و سازمان فعال، کارآمد و توانمند می‏خواهد. چرخه نشر و معرف مناسب را می‏طلبد. لذا برای ارتقاء وضعیت پژوهش باید نکات ذیل به جد مورد اهتمام باشد:

1- نظام و چرخه کارآمد نیازسنجی برای دستیابی به نیازهای روزآمد و معاصر که این مهم در سال‏های اخیر مورد توجه جدی معاونت پژوهش حوزه‏های علمیه قرار گرفته است و اولین خروجی آن سند اولویت‏های پژوهشی دانش فقه است.

2- طراحی و نهادینه‏سازی فرایند مناسب برای تولید دانش

3- تربیت نیروی انسانی مناسب و کارآمد که مهم‏ترین زیرساخت آن دست‏یابی به نظام آموزش پژوهش‏گرا است که متأسفانه در این مسیر با مشکلاتی جدی مواجه هستیم.

4- سازمان مناسب راهبری و اجرائی در امر پژوهش که باید دائما در حال بازسازی و روزآمدسازی خود باشد که آن هم خالی از ضعف نیست.

5- چرخه نشر و مصرف و کار سبقت دانش که در کشور ما در نوع حوزه‏های دانش از کاستی‏هائی رنج می‏برد.

رویکرد معاونت پژوهش حوزه‏های علمیه در برگزاری جشنواره علامه حلی(ره) چیست؟

رویکرد ما در برگزاری جشنواره، دست‏یابی و حداقل حرکت به سمت دست‏یابی به چند هدف است: نخست، ترویج و فرهنگ‏سازی امر پژوهش؛ دوم، فعال‏سازی حوزویان و طلاب جوان در سراسر کشور و دعوت همگانی از آنان برای ورود به عرصه فعالیت‏های پژوهشی؛ سوم، شناسائی بضاعت حوزه در جریان آزمایشی و تمرینی تولید دانش؛ چهارم، شناسائی استعدادهای فعال در این عرصه و پنجم، تشویق و تقدیر از طلاب جوان فعال در امر پژوهش.

در ارتباط با پاسخگویی به نیازهای روزآمد، در جشنواره چه تدابیری اندیشیده شده است؟

انجام مطالعه و اجرای طرح نیازسنجی تکالیف پژوهشی از مهمترین و تأثیرگذارترین عوامل در این رابطه است. در خصوص این طرح این توضیح لازم است که طرح «تکالیف پژوهشی طلاب چگونگی»، شاخص‏ها و شرایط فعالیت‏های موظفی پژوهشی طلاب را در پایه‏ها و مقاطع مختلف تحصیلی تنظیم می‏کند.

بر این اساس هر طلبه در هر پایه و مقطع به صورت الزامی باید فعالیت‏هائی در عرصه پژوهش داشته باشد برای سامان دادن به فعالیت‏های پژوهشی طلاب، نیازسنجی تکالیف پژوهشی در حال انجام است که در گام نخست مدل آن طراحی و نهائی شده است.

براساس این مدل، هر استاد قادر خواهد بود با توجه به فرایند استاندارد و شاخص‏ها نیاز پژوهشی را شناسائی و به طلاب معرفی نماید.

غیر از اختصاص داشتن به طلاب حوزه‏های علمیه، چه وجه تمایزی میان جشنواره‏های مختلفی که در کشور در حوزه علوم اسلامی و انسانی برگزار می‏شود (از جمله جشنواره فارابی و…) با جشنواره علامه حلی(ره) می‏توان برشمرد؟

جشنواره فارابی در حقیقت جشنواره بین‏المللی عرصه علوم انسانی است و با جشنواره علامه حلی(ره) تفاوت‏هائی از این قرار دارد:

– جشنواره فارابی عرصه پژوهش‏های تولیدگر دانش را در بر می‏گیرد و سرآمدان و مجریان دارای سابقه طولانی در کار علم و پژوهش را پذیرا است، در حالی‏که جشنواره علامه حلی(ره)، جشنواره طلاب جوان حوزه‏های علمیه بوده و بیشتر رویکرد فرهنگ‏سازی و تشویق دارد.

– جشنواره علامه حلی(ره) عرصه علوم انسانی را در بر نمی‏گیرد و فقط علوم حوزوی و علوم انسانی مرتبط با حوزه دین را در بر می‏گیرد.

– در جشنواره علامه حلی(ره) هر چند جمعی از طلاب خارجی‏زبان شرکت می‏کنند، اما یک جشنواره بین‏المللی رسمی و مصوب نیست.

به نظر شما امروزه بایسته‏های پژوهش در حوزه علوم اسلامی کدامند؟

مهمترین بایسته پژوهش در عرصه طلاب جوان در شرایط امروز، جدی گرفتن تحول نظام آموزشی و سویه دادن آن به سمت تحقیق و پژوهش در عمل است. همه باید تصمیم بگیریم اگر بیشتر از آنچه حرف می‏زنیم عمل نمی‏کنیم، حداقل به اندازه‏ای که حرف می‏زنیم عمل کنیم. آیا واقعا معتقد به ضرورت تحقق نظام آموزش پژوهش‏گرا هستیم؟ برای این مهم چه اقدامی کرده‏ایم؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *