بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

حجت‌الاسلام ساجدی در مصاحبه با مرکز خبر حوزه، به جایگاه معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه اشاره کرد و اظهار داشت: این معاونت، ستاد پژوهش‌های حوزوی است و رسالت تولید دانش و هدایت پژوهش دینی به عنوان تنها متولی تولید دانش های دینی و اسلامی در کشور را برعهده دارد.

وی اضافه کرد: از آنجایی که فعالان عرصه پژوهش‌های حوزوی وابستگی سازمانی به مدیریت حوزه‌های علمیه ندارند و از سوی دیگر هرگونه تحقیقات علمی در موضوعات آموزه‌های دینی و اسلامی بر عهده پژوهشگران حوزه‌های علمیه است، لذا برنامه‌ریزی ستادی و مدیریت کلان این تحقیقات از ماموریت‌های اصلی معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه می‌باشد.

مدیرکل مطالعات پژوهشی حوزه‌های علمیه، به تشریح ساختار معاونت پژوهشی حوزه‌های علمیه پرداخت و بیان داشت: این ساختار در سه حوزه پشتیبانی پژوهشی، مدیریت امور پژوهشی و مدیریت مطالعات پژوهشی طراحی شده که هر بخش وظایف محوله را انجام می دهد.

وی به نقش و جایگاه مدیریت مطالعات پژوهشی در معاونت پژوهش حوزه های علمیه اشاره کرد و گفت: این مدیریت وظیفه دارد معاونت پژوهش را در انجام رسالت و ماموریتش به لحاظ علمی، کارشناسی و نرم افزاری پشتیبانی کند و محتوا و نرم افزار های لازم را برای بخش‌های مختلف معاونت بر اساس مطالعات علمی و کارشناسی فراهم نماید.

حجت‌الاسلام ساجدی تصریح کرد: بر این اساس مدیریت مطالعات پژوهشی به سه حوزه «نیاز سنجی»، «استانداردسازی» و «توسعه علوم» تقسیم و در قالب سه اداره طراحی شده و این اداره کل متولی برنامه ریزی، ساماندهی و اجرای مطالعات بنیادی، راهبردی و کاربردی در حوزه های مختلف است.

وی به ماموریت اداره کل مطالعات پژوهشی حوزه های علمیه در زمینه نیاز سنجی اشاره کرد و عنوان نمود: یکی از ماموریت‌های اساسی این اداره کل، بدست آوردن مدل بومی نیاز سنجی بر اساس سلسله مطالعات علمی و بررسی های کارشناسی است تا با استفاده از این مدل نیازهای واقعی و اولویت های پژوهشی حوزه شناسایی شود.

مدیر کل مطالعات پژوهشی حوزه‌های علمیه با اشاره به فعالیت‌های این اداره کل اضافه کرد: در سال 86 از 60 مرکز علمی و اجرایی از جمله وزارتخانه ها، سازمان‌ها و نهاد‌های اجرایی و مراکز دانشگاهی مختلف برای اولین بار در سطح ملی، اولویت‌های پژوهشی مربوط به حوزه دین، جمع‌آوری و در قالب کتابی تحت عنوان« اولویت های پژوهشی دستگاه های علمی و اجرایی در حوزه دین » منتشر شد.

وی اظهار داشت: در این کتاب، فهرستی از اولویت های پژوهشی در 14 حوزه و رشته تخصصی مختلف طبقه بندی شده است و راهنمای مناسبی برای پژوهشگران حوزه، جهت آشنایی با  نیاز های کاربردی مراکز  و دستگاه‌های اجرایی و نیاز های علمی واحد های دانشگاهی کشور است.

حجت‌الاسلام ساجدی ابراز داشت: در این راستا با وزارتخانه‌ها و نهادهایی چون اقتصاد و دارایی، علوم، تحقیقات و فناوری مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی و … تعامل داشته و نیاز ها و اولویت های پژوهشی این دستگاه ها جمع‌آوری و با همکاری کارشناسان حوزوی، مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: این اداره کل، تنها اداره پژوهشی دارای واحد نیاز سنجی در میان سایر مراکز علمی و پژوهشی سراسر کشور است.

مدیرکل مطالعات پژوهشی حوزه‌های علمیه به فعالیت‌های دیگر این اداره کل اشاره کرد و بیان داشت: نیاز سنجی در دانش فقه، با رویکرد به پایان‌نامه‌های حوزوی و تدوین اولویت های پژوهشی دستگاه های اجرایی در حوزه فقه، استاندارد سازی در حوزه علوم و پژوهش ها و تاسیس این اداره به عنوان امری نو پدید، تعامل و ارتباط با اساتید حوزه و دانشگاه و استفاده از مشاوره‌های کارشناسان انجمن های علمی حوزه با بیش از 150 عضو خبره در رشته‌های مختلف از دیگر فعالیت های این اداره کل به شمار می‌رود.

وی افزود: برگزاری اولین کارگاه نیاز سنجی پژوهشی در سطح کشور با حضور نمایندگان مراکز علمی پژوهشی حوزه به منظور ترویج آموزش مباحث پژوهشی و فرهنگ‌سازی پژوهش به عنوان ادبیات علمی مشترک در مراکز پژوهشی، طراحی نظام جامع پژوهشی حوزه با سرفصل‌هایی چون نیروی انسانی پژوهش، اقتصاد پژوهش، زیر ساختها و محصولات و تدوین جدول مصادیق پژوهش از جمله فعالیت‌های این اداره کل است.

حجت‌الاسلام ساجدی ادامه داد: فعالیت‌های تدریجی چون تدوین و انتشار سند استانداردسازی پژوهش، تدوین سند تعریف پژوهش و پژوهشگر در دوره های 3 تا 5 سال، طراحی 8 اولویت و 15 برنامه پژوهشی از دیگر فعالیت های اداره کل مطالعات پژوهشی حوزه‌های علمیه به شمار می‌رود.

وی به عدم موازی کاری با فعالیت های سایر مراکز علمی و پژوهشی حوزه اشاره کرد و بیان داشت: در بخش های مشترک مانند شناسایی منابع، استفاده از پژوهش‌های انجام شده و شناسایی متخصصین در رشته‌های مختلف با سایر مراکز پژوهشی حوزه در تعامل هستیم.

مدیرکل مطالعات پژوهشی حوزه‌های علمیه در پایان با ارزیابی فعالیت های این اداره کل اظهار داشت: نهاد حوزه دارای اقتضائات ویژه است و با وجود انتظارات بالا از حوزه و رسالت سنگینی که بر دوش دارد و با توجه به وضعیت دستگاه‌های مشابه در کشور، این اداره کل وضعیت قابل قبولی دارد و در سال‌های آتی نیز می‌توان  در انتظار وضعیت بهتری بود.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *