بسم الله الرحمن الرحیم

پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. مقام معظم رهبری

تعاریف مختلفی از پژوهش ارائه شده است، تعریف جنابعالی از پژوهش چیست؟

پژوهش تلاش علمی روشمند جهت دستیابی به حل مسأله یا پاسخ به سوال جزئی، ارائه استدلال جدید نقد و بررسی دیدگاه و ادله پیشین، طرح دیدگاه جدید یا نظریه پردازی در گسترش دانش است.

وضعیت پژوهش در حوزه‏های علمیه را چگونه ارزیابی می‏کنید؟

موضوع «اجتهاد» در مسائل فقهی که به صورت ویژه از عصر غیبت در میان شیعیان امامیه طرح گردید و در طول زمان بر کیفیت و کمیت آن افزوده شد، بیانگر امتداد تاریخی آن در میان شیعه است.

«اجتهاد» مصطلح پژوهشی سرآمد در موضوع فقه و اصول است که در حوزه‏های علمیه با فراز و نشیب‏های مختلفی که داشته، همواره مطرح بوده است؛ لیکن از آنجا که علوم اسلامی، شاخه‏های متنوع و متکثر دارد، اجتهاد علمی و پژوهش در موضوعات و مسائل گوناگون آن از ضروریات نیازهای علمی این عصر است. وضعیت رو به رشد فعلی در عرصه پژوهشی‏های علمی در حوزه‏های علمیه معاصر نسبت به پاسخگویی به نیازها و انتظارات عصر ما کافی نیست و باید بر سرعت، کمیت و کیفیت آن افزوده شود.

با توجه به نیازهای جامعه چه عرصه‏هایی را برای پژوهش به طلاب جوان توصیه می‏فرمایید؟

عرصه‏های پژوهش برای طلاب جوان با توجه به نیازهای جامعه فراوان است. با این توضیح که: غالب پژوهش‏ها با هدف پاسخ‏گویی به نیازها و ضرورت‏ها شکل می‏گیرند. طلاب جوانی که از نعمت دقت و فرصت، هوش و ذکاوت، سخت‏کوشی و زحمت، تعمق و تأمل و… برخوردارند پس از شناسایی نیاز در رشته‏ها و گرایش‏های تخصصی به کنجکاوی، ژرف‏اندیشی و واکاوی علمی پرداخته، به کشف مجهول و پاسخ علمی‏تر به شبهات و پرسش‏های نو بپردازند. از آنجا که عرصه‏های مورد نیاز محدود نیست، به نظر می‏رسد همه استعداد و توان علمی باید به کار گرفته شود تا فهم بهتری از موضوعات دینی ارائه گردد و با مسأله‏محوری علاوه بر مطالعات نظری و پژوهش‏های علمی محض، به مطالعات کاربردی همراه با ارائه راهکارها و شیوه‏های جدید هم پرداخته شود و نیز از این نکته غفلت نشود که حکومت دینی به صدها بلکه هزاران مسأله پژوهشی نیاز دارد و طلاب جوان می‏توانند به تناسب تخصص و توان علمی و علاقه‏شان علاوه بر تأمین نیازهای حکومت اسلامی به پژوهش‏هایی که پاسخ‏گوی شبهات نسبت به اسلام و مکتب اهل‏بیت(ع) است بپردازند.

جشنواره علامه حلی(ره) چه نقشی در گسترش فرهنگ پژوهش در بین طلاب جوان می‏تواند داشته باشد؟

جشنواره علامه حلی(ره) فرصت مغتنمی را برای همه پژوهشگران جوان حوزوی فراهم ساخته تا بتوانند با پشتکار و جدید تمام، رسالت قلم حوزه را ـ که علاوه بر نیاز زمان، ماندگاری برای نسل‏های آینده را در پی دارد ـ احیا کنند. نقش ـ پیدا و پنهان ـ جشنواره علامه حلی(ره) را نمی‏توان ضمن چند نکته ذکر کرد، لیکن می‏توان به برخی از آنها اشاره نمود. از جمله:

ـ زمینه‏ای برای فراهم ساختن ابزار و وسایل پژوهش در حوزه‏های علمیه برادران و خواهران

ـ بهانه‏ای برای تجهیز بهتر و بیشتر کتابخانه‏ها، به ویژه در شهرستان‏ها و شهرهای کوچک

ـ زمینه‏سازی بیشتر برای نظریه‏پردازی طلاب جوان

ـ گشایش عرصه نقد و بررسی بیشتر در مسائل مختلف علوم اسلامی

ـ مایه گسترش آموزش پژوهش‏محور

ـ کمک به تولید علم از طریق تشویق‏ها و…

ـ ایجاد زمینه مناسب برای رقابت سالم در عرصه علم و دانش

ـ آگاهی‏بخشی بیشتر نسبت به معیار پژوهش

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *